Pakasteseistä ruokaa - hyvää ohjetta kaipaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Muutaman kerran vuodessa tulee ostettua edes koko seitä. Yleensä olen tehnyt isäni reseptillä. Isän reseptissä kalat laitetaan vuokaan niiden päälle kunnolla kermaa ja juustoa ja laitetaan vuoka uuniin.

Nyt ei ole tuota kermaa, joten jotain muuta pitäis keksiä tuosta kalasta.

pilko ne pieniksi kuutioiksi, iske pannulle vihannesten ja mausteiden kera, suurusta vähän ja keitä perunat. Nam-soosia tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;27838580:
Mä olen tehnyt joskus corn flakes-muroista kuorrutteen, oli tosi hyvää. Ei ole reseptiä, mutta kananmunaa ja sitten murskattuina noita muroja, mihin mausteet sekaan.

Oon kyllä aika huono säveltään omasta päästä. Mut siis eka kastellaan kananmunassa ja sit noissa muroissa vai? Ja vissiin sit pannulla paistetaan?

Tee kalapuikkoja.

Sulata niitä seitä sen verran että niitä pystyy leikkaamaan puukolla, leikkaa kalapuikon kokosia siivuja. Kierittele marinadissa (öljyä, chilikastiketta, mustapippuria, suolaa), sitten kierittele kananmunassa ja korppujauhoissa, paista pannulla.

[QUOTE="a p";27838607]Oon kyllä aika huono säveltään omasta päästä. Mut siis eka kastellaan kananmunassa ja sit noissa muroissa vai? Ja vissiin sit pannulla paistetaan?[/QUOTE]

Joo, taisin ensin pyöritellä vehnäjauhoissa, mutta se ei ole välttämätöntä. Sitten kananmunassa ja murskatuissa muroissa, suolaa ja pippuria sekaan. Ja sokerikuorrutettuja muroja ei kannata käyttää. Sitten pannulle tai uuniin.

Ite oon tehnyt mausteista uunikalaa eli jauhettua paprikaa, currya, mustapippuria, suolaa etc ja ruokakermaa kalapalojen peitoksi ja uuniin. Keittää riisiä kaveriksi ja tekee tomaatti-sipulisalaatin, jonka maustaa suolalla, sitruunamehulla ja pippurilla. Kun nämä heittää lautasella sekaisin, saa ihanan makuelämyksen.

Kaveri tekee mausteista uunikalaa muuten samoin mutta laittaa kalat ranskalaisten päälle uuniin, jolloin ranskikset saa oman osansa mausteista ja kermasta.

Kalapalat voideltuun uunivuokaan, päälle suolaa, valko- tai mustapippuria, paprikajauhetta ja currya, ja sitten sipulisilppua ja valkosipulia murskattuna. Päällimmäiseksi pari tomaattia viipaloituna. 200 asteeseen uuniin ensin 20 min, sitten vuokaan 2 dl kuohukermaa ja juustoraastetta, ja vielä uuniin 20 min. Hyvää tulee!

Seitistähän saa monta kivaa ruokaa. Itse teen monesti ihan perusuunikalaa, eli sulanut kala vuokaan ja päälle purkki tai pari kermaa, johon on sekoitettu reilusti suolaa ja sitruunapippuria. Muuta ei tarvita. Puoli tuntia uunissa ja se on siinä. Muusia kaveriksi ja salaattia kaveriksi.

Tällä viikolla tein ekan kerrran mantelikalaa ja siitä tuli tosi hyvää, meidän 2-vuotias pyysi monta kertaa jopa lisää :) Kotikokissa on ohjeita, mutta tein semmosen, mihin tuli rasvaa, kermaa, korppujauhoa, 1 mu na, mausteita ja manteleita. Tosi hyvää tuli siitäkin.

Sei-ruoat on yleensä aika kuivia ja mauttomia (vai onko ne vaan mun tekemänä?), mutta tällä ohjeella tulee seistäkin syötävää.

Sei-mureke

1 paketti (400 g) pakasteseitä
1 purkki (150 g) ranskankermaa eli creme fraichea
1 dl mantelijauhoa
1/2 tl suolaa
valkopippuria
sitruunapippuria

Sulata pakastesei ja muussaa mahdollisimman hienoksi. Lisää muut ainekset ja sekoita tasaiseksi. Levitä seos uunivuokaan ja paista 200 astessa vesihauteessa tunnin verran.

Sipulia, parikaa, kesäkurpitsa tai kurpitsaa, melkein mitä tahansa nopsaan kypsyviä (tai esikeitettyjä) rehuja pannulle. Sei sekaan paloina ja perään purkilinen kookoskermaa ja ainakin ruokalusikallinen jotain currytahnaa. Suolaa maun mukaan. Haudutellaan tovi kypsäksi.

Yhteistyössä