Pakastin auki yön!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jjj"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jjj"

Vieras
Mies huomasi aamulla että pakastin oli auki (raollaan). Hän pisti sen vain kiinni (kiire töihin) ja laittoi viestiä mulle asiasta. Itse heräsin 3h myöhemmin eli kumpikaan meistä ei nähnyt oliko pakastimessa olleet ruuan kerinneet sulaa pahasti.. En ole vieläkään päättänyt voinko syödä pakkasesta mitään. No, jätskit heitin pois koska oli sulaneet ja uudelleen pakastuneet selvästi. Mitäs niille muille uskaltaisi nyt tehdä? Siellä on esim porkkanaa, herneitä, maissia, muita kasviksia ja marjoja, jauhelihaa, kanaa, kalapuikkoja.. Pakastin kerkesi olla raollaan n.6-8h. Ruuat näyttää ulkoisesti ihan normaalilta, on vaan jonkun verran jäähilettä pakettejen päällä. Luulisi että takimmaiset ainakin on ihan ok? Mitä edes tapahtuu jos pakastaa uudelleen, bakteerit lisääntyy? Mitä tekisitte?

T. avuton

Meillä kävi samoin ja heitin kyllä kaiken menemään. En olisi uskaltanut enää syödä niitä. Meillä oli kyllä koko pakastin yön aikana sulanut ja sitten jäätynyt "umpeen", oli aika työ sulattaa... Koritkin oli jäätyneet tasoihin kiinni. Pakastimen laatikoissakin oli selkeästi ollut sulanutta vettä joka oli sit jäätynyt kun pakastin oli alkanut jäädyttää täydellä teholla. Ja ovi oli ollut vaan vähän raollaan.

Se vaan että tuolla pakkasessa on niin KAUHEASTI kaikkea ettei viitsisi heittää menemään jos niitä kuitenkin voisi vielä syödä.. Pakastin jäi kuitenkin auki aika myöhään illalla joskus noin klo 23 (muistan syöneeni jätskiä) ja mies heräsi aamulla töihin viiden aikoihin, että se aika ei ollut kuitenkaan niiiin pitkä..

Kaikki mikä ollut päällimmäisenä jos arkkupakastin niin roskiin. Jos oli pieni kaappipakastin on hiinä ja hiinä meneekö kaikki, mutta kun pakaste sulaa ei siinä saisi ajatella sitä rahallista menetystä kun se on kuitenkin jo lähetenyt sulamaan. Vituttaahan se, mutta ei se asiaa muuksi muuta.

pakaste on pakaste! Sulanutta ei kannata/saa uudelleen pakastaa.. Eli minä sydän särkyen laittaisin kaikki roskiin , koska se on järkevää ja ennenkaikkea turvallista. Jos sulla on koira, niin keittäisin lihat sille syötäväksi. Marjat voisin mehustaa ja näinollen keittää ja sokeroida. muut roskiin

[QUOTE="jjj";26684477]Ok, meillä ei ollut varmaan ihan noin paha tilanne. Lattiallakaan ei tainnut olla vettä..eikä mikään ollut jäätynyt kiinni.[/QUOTE]

Ei meilläkään ollut vettä lattialla. Ja tuo uudelleen jäätyminen johtui osin siitä, että laitoin vaan aamulla pakastimen oven kiinni ja tutkailin vaurioita vasta myöhemmin...

Mikset kokkaa niistä ainakin suurta osaa heti lähipäivinä? Ei varmasti ole sillä tavalla miksikään mennyt, ettei syödä nyt voisi (jos kyseessä yhtenäinen, iso massa tavaraa, esim. arkkupakastin). Säilyvyyteen on voinut toki vaikuttaa, eli ei kannata pitkään siellä pakastimessa pitää. Ja joissain herneissä tm. nopeasti sulavassa saattaa tulla sivumakua.

Kaikki roskiin, varsinkin lihat,kanat ja kalat. Marjoista teet mehua tai piirakkaa! Jos ne jäätelöt oli selvästi sulanut niin on kaikki muukin. 6 tuntia on kuitenkin pitkäaika antaa pakastimen olla auki.

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, paitsi että ruokien käyttämisellä ei ole sen kummempi kiire kuin aiemminkaan, jos ne on pakastettu uudestaan:) Meillä on kaksi kertaa mies pistänyt kaappipakastimen huonosti kiinni ja ovea lähinnä olevat ruuat ovat olleet vähän pehminneitä aamulla. Jätskit olen heittänyt pois, kun niiden rakenne kärsii sulamisesta ja uudelleenpakastamisesta, muut ruuat olen sulattanut yksi kerrallaan ja käyttänyt normaalisti, eikä ole ollut tietoakaan ruokamyrkytyksestä. Jos kyse on muutamasta tunnista, niin tuskinpa pullat tai marjat saastuvat jotenkin mystisesti. Liha ja kala taas kuumennetaan ennen syömistä, joten ei niistäkään ruokamyrkytystä saa. Se että uudelleenpakastamista ei suositella, perustuu lähinnä siihen, että ruokien rakenne saattaa kärsiä, mutta ei sitä kyllä muussa huomaa kuin jätskissä ja jossain oikein kuohkeissa pullissa. Ihan oikeasti, ei niitä bakteereita yhtäkkiä pamahda pakastimessa oleviin ruokiin, vaikka ne sulaisivat hetkeksi!

Siis samaa mieltä "hei hei mutsi":n kanssa...

Me ollaan miehen kanssa niitä, joilla on lämmin ruoka kaksi tuntia jäähtymässä valmistuksen jälkeen ennen kuin se pannaan jääkaappiin ja minulla on mahatauti n. joka kolmas vuosi, miehellä joka viides. Poikamme, joka on 2,5 v. ei ole koskaan oksentanut (vauvana pulautti kyllä muutaman kerran). Olisimmeko me terveempiä, jos panikoisimme ruuan kanssa -enpä usko.

Kuumimmat

Yhteistyössä