Pakkasta 13 astetta ja 1,5 v lapsen jalat kylmät ulkoilun jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pottu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pottu"

Vieras
Enkö minä vaan osaa pukea häntä oikein? Olimme vajaan tunnin ulkona aamulla ja piti tulla sisälle kun poika alkoi kitistä ja itkeä. Jalkaterät ja varpaat olivat kylmät. Hänellä oli puuvillasukat, villasukat ja Viking Goretex-kengät. Oletin että olisi ollut riittävästi kun pakkastakaan ei ollut tuon enempää, mutta ilmeisesti ei. Osan aikaa poika istui pulkassa ja osan aikaa käveli itse/peuhasi hangessa/laskettiin liukumäkeä.

Miten te muut saatte jalat pysymään lämpiminä?

Onko Kuomat hankalat (pienillä lapsilla) jos/kun pitäisi kävelläkin vähän? En siis itse tiedä, mutta yksi kaverini sanoi että Kuomat on parhaimmillaan lumihankipeuhussa, mutta kävelykengiksi niistä ei ole.

Voisko olla liian pienet kengät?

Ihan samaa mietin, että jääkö liian vähän tilaa kenkiin?

Toinen mikä tulee mieleen, että mitä lankaa ne villasukat ovat? Ovatko ihan villaa vai jotain muuta lankaa? Mulla on joskus ollut ns. villasukat kengissä ulkoillessa ja varpaat ihan jäässä, sitten hoksasin että eiväthän ne sukat olleet kunnon villalankaa vaan jotain muuta materiaalia.

Onko kengät sopivat?

Back on Tracista voisi ehkä löytyä apua jos on noin yleisesti heikko ääreisverenkierto. (lapsillehan niillä ei ole tuotteita, mutta ongelmakos se on viltistä tms. itse tehdä sukat, lapaset tms. pienelle)

Goretex kenkiin ei saa laittaa villasukkaa, koska se hengittävyys kärsii.

Laita sille lapselle Kuomat ja niihin oikeat villasukat, niin pysyy lämpimänä. Meillä (nyt 3v) tyttö on käyttäny joka talvi Kuomia pakkasilla, eikä oo haitannu kävelyä eikä leikkimistä mitenkään.

Kyllähän sekin auttaa, jos on muuten riittävästi vaatetta päällä ja pulkassa istuessa myös viltti jaloille. Pulkassa omalla tytöllä (1 v 4 kk) ainakin tulee nopeasti kylmä, jos ei ole hyvin vällyissä. Meillä on nuo samat Viking Gore Tex -kengät ja laitan niihin ihan tavalliset puuvillasukat pelkisteen ja varpaat tarkenee, jos on muuten riittävästi päällä. Aika paljon oon huomannu, että saa laittaa lapselle pakkasella päälle. Jos ihmisellä on liian vähän päällä, niin elimistö alkaa vähentämään verenkiertoa käsissä ja jaloissa, jotta tärkeät sisäelimet pysyy lämpimänä ja siitä seuraa kylmät jalat ja kädet.

Kiitos vastauksista. Lapsen jalkaterä on 13,8 cm ja hän käyttää 22 koon kenkiä. Ne ostetiin jo syksyllä mutta kyllä niissä edelleen pitäisi ainakin 1 cm olla tilaa kärjessä. Toki ostamme uudet kengät vaikka heti tänään jos ovat jääneet pieniksi.

Pitää seuraavaksi kokeilla toisilla villasukilla, koska tosiaan kaikki villasukat eivät ole oikeasti villalangasta kudottuja. Ihmettelen silti, kun noita Viking Goretexeja niin kovasti kehutaan, etteivät sitten tuon lämpimämpiä ole.

[QUOTE="nenna";25534783]Goretex kenkiin ei saa laittaa villasukkaa, koska se hengittävyys kärsii.

Laita sille lapselle Kuomat ja niihin oikeat villasukat, niin pysyy lämpimänä. Meillä (nyt 3v) tyttö on käyttäny joka talvi Kuomia pakkasilla, eikä oo haitannu kävelyä eikä leikkimistä mitenkään.[/QUOTE]

Ok. Tämän minäkin olen kuullut että ei saisi laittaa villasukkia Goretexeihin, mutta laitoin kuitenkin koska ei lapsi olisi pelkissä sisäsukissa tarjennut.

Pitää vissiin sitten ostaa ne Kuomat.

[QUOTE="Pottu";25534821]Kiitos vastauksista. Lapsen jalkaterä on 13,8 cm ja hän käyttää 22 koon kenkiä. Ne ostetiin jo syksyllä mutta kyllä niissä edelleen pitäisi ainakin 1 cm olla tilaa kärjessä. Toki ostamme uudet kengät vaikka heti tänään jos ovat jääneet pieniksi.

Pitää seuraavaksi kokeilla toisilla villasukilla, koska tosiaan kaikki villasukat eivät ole oikeasti villalangasta kudottuja. Ihmettelen silti, kun noita Viking Goretexeja niin kovasti kehutaan, etteivät sitten tuon lämpimämpiä ole.[/QUOTE]

:O Meillä on pojan jalan mitta 14 cm ja kengän koko kasvuvaralla 24-25. JOten väittäisin kyllä että ihan liian pienet kengät!!!! Mittaa nyt se kengän sisäpituus ja lapsen jalka (siten että lapsi varaa jalan päälle).

Meillä on vikingin goreissa puuvillasukat sekä villasukat jotka on 100% villaa ja jalat on pulkkareissunkin jälkeen lämpimät vaikka tyttö on kova palelemaan käsistä ja jaloista.

[QUOTE="Pottu";25534832]Ok. Tämän minäkin olen kuullut että ei saisi laittaa villasukkia Goretexeihin, mutta laitoin kuitenkin koska ei lapsi olisi pelkissä sisäsukissa tarjennut.

Pitää vissiin sitten ostaa ne Kuomat.[/QUOTE]

Noi matskut voi syödä toisiaan mutta ei sen lämpöön pitäis vaikuttaa, villasekoitesukat on kuulemma parhaat goreihin.

Kuomat on kyllä viimeiset tuon ikäiselle kun ei se pohja anna jalan tehdä sen normaalia liikettä. Koitappa väännellä kuomia ja sitten vikingin kenkiä, huomaat kyllä mitä tarkoitan.

Kyllähän sekin auttaa, jos on muuten riittävästi vaatetta päällä ja pulkassa istuessa myös viltti jaloille. Pulkassa omalla tytöllä (1 v 4 kk) ainakin tulee nopeasti kylmä, jos ei ole hyvin vällyissä. Meillä on nuo samat Viking Gore Tex -kengät ja laitan niihin ihan tavalliset puuvillasukat pelkisteen ja varpaat tarkenee, jos on muuten riittävästi päällä. Aika paljon oon huomannu, että saa laittaa lapselle pakkasella päälle. Jos ihmisellä on liian vähän päällä, niin elimistö alkaa vähentämään verenkiertoa käsissä ja jaloissa, jotta tärkeät sisäelimet pysyy lämpimänä ja siitä seuraa kylmät jalat ja kädet.

Mielestäni puin pojalle tänään varsin paljon päälle. Hän on sisällä pitkähihaisessa bodyssa ja velourpöksyissä. Pikkupakkasella laitamme housujen alle pitkikset ja bodyn päälle neuletakin ja toppahaalari päälle. Tänään pojalla oli lisäksi trikoopaita (neuletakin alla) ja fleecehaalari. Pipo ja haalarin huppu päässä, kädessä lapaset ja toppahanskat.

:O Meillä on pojan jalan mitta 14 cm ja kengän koko kasvuvaralla 24-25. JOten väittäisin kyllä että ihan liian pienet kengät!!!! Mittaa nyt se kengän sisäpituus ja lapsen jalka (siten että lapsi varaa jalan päälle).

Ok. Kenkiä ostettaessa niissä oli n. 2 cm kasvuvara, mutta on siis nyt ilmeisesti jalka kasvanut nopeasti.

Tämän taulukon mukaan kyllä koko olisi vielä ihan ok

PLAY

Ja Reiman mittataulukon mukaan nyt oikea koko olisi 23-24.

Reima - Mittataulukko

Ei muuta kuin kenkäostoksille.

Tuo myös hyvä huomio että muuta vaatetustakin pitäisi olla tarpeeksi, koska kroppa tosiaan aloittaa kylmettymisen jaloista ja käsistä.

Itse vähän aikaa sitten harmittelin kun pojalla oli aina sormet kylmät kun tultiin ulkoa, että minkälaiset paketit pitää olla käsissä että pysyy lämpimänä. Mutta sitten vaihdoin paksumpaan haalariin kun tuli kovemmat pakkaset niin on sen jälkeen pysynyt sormetkin lämpiminä.

[QUOTE="Pottu";25534891]Ok. Kenkiä ostettaessa niissä oli n. 2 cm kasvuvara, mutta on siis nyt ilmeisesti jalka kasvanut nopeasti.

Tämän taulukon mukaan kyllä koko olisi vielä ihan ok

PLAY

[/QUOTE]

Siis se taulukko minkä minä tuolta löysin kertoi että koon 22 sisämitta on 14,2 cm eli 4 mm vain varaa, mikä on liian vähän.

No ei ne kengät kyllä välttämättä ole pienet jos Vikingin goret on?

Pohjallinen lähtee niistä irti, kokeile siihen niitä jalkoja. MEillä ainakin kaikki Vikingin Goretex talvikengät on ollut isoa kokoa, toisin kuin välikausigoret tai "kesäkengät"...

Esim. nyt on 16,5cm noitten koon 24 kenkien pohjallisen mitta, ja sama 16,5cm on koon 26 välikausigoreissa..

Yhteistyössä