Pakko kyllä todeta että Kela on sitten tyhmä ja yksinkertainen laitos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"akka"

Vieras
Asumisolosuhteissa tuli muutoksia ja tein välitarkastushakemuksen kuten kuuluikin.
Laitoin sinne kopion vuokrasopimuksesta,vuokrankorotuksesta,tulotietoni.

On kulunut kohta 3kk siitä ja nyt tuli kirje että pitää täyttää UUSI hakemus kun olosuhteet on muuttuneet ja taas uudestaan kaikki samat tiedot ja asumistukea on näin maksettu 3kk väärin perustein.Peritään takautuvasti. (Soitin kelaan kun olosuhteet muuttui ja kysyin että ilmoitanko tämän välitarkistushakemuksella vai uudella hakemuksella.Täti vastasi että välitarkistushakemus riittää.Ei riitä näemmä.)

Onneksi on tallessa koneella jo kertaalleen lähettämäni tiedot jotka myös sosiaalityöntekijä on nähnyt että asiallisesti on laput täytetty ja laitettu menemään ja siellä sanoi että kelan kanssa on hirveesti ongelmia kun siellä ei toimi asiat.

Juu onhan mulla työttömänä joutilasta aikaa mennä sinne kelaan istumaan vaikka joka päivä mutta ihme homma että kun siellä hoidetaan kaikki mun asiat ja kaikki samat liput ja laput on nyt sinne toimitettu ja tiedot pitäis näkyä koneella niin ne ei osaa niitä sieltä katsoa.
Kunhan jupisen.

Kela voisi olla myös yksi laitos, jonka toimintaan voisi kiinnittää huomiota. Säästyisi pitkä penni kaikilta, jos kelalla ei tarvitsisi jokaista asiaa kierrättää neljää kertaa edestakaisin.

Kela voisi olla myös yksi laitos, jonka toimintaan voisi kiinnittää huomiota. Säästyisi pitkä penni kaikilta, jos kelalla ei tarvitsisi jokaista asiaa kierrättää neljää kertaa edestakaisin.

Aivan, nyt kun ne perii sen 3kk asumistuen takaisin niin kaupunki maksaa siitä 1000 euroa, maksaa siitäkin huolimatta että mä olen toimittanut sinne ne tiedot heti.

mulla lisäksi epäilyttää, että ne Kelan aspan tytöt ei ole niitä penaalin terävimpiä kyniä...

Pakko sanoa että samaa olen miettiny monta kertaa. Tätä ennen viimeksi silloin kun ne peri mun tyttäreltä 2000 euroa liikaamaksettua opintotukea. Tyttären opinnot oli päättynee kaksi vuotta aijemmin ja silloin kaikki oli kelan mielestä ok.
Likka joutui pyytämään kahden vuoden opintojen jälkeen silloisesta koulustaan todistuksen ettei ole siellä ollut kahteen vuoteen ja kiikuttamaan tiliotteensa missä näkyi ettei hänelle moista rahaa ollut koskaan edes sieltä maksettu.

[QUOTE="akka";29034314]Pakko sanoa että samaa olen miettiny monta kertaa. Tätä ennen viimeksi silloin kun ne peri mun tyttäreltä 2000 euroa liikaamaksettua opintotukea. Tyttären opinnot oli päättynee kaksi vuotta aijemmin ja silloin kaikki oli kelan mielestä ok.
Likka joutui pyytämään kahden vuoden opintojen jälkeen silloisesta koulustaan todistuksen ettei ole siellä ollut kahteen vuoteen ja kiikuttamaan tiliotteensa missä näkyi ettei hänelle moista rahaa ollut koskaan edes sieltä maksettu.[/QUOTE]

Tollasissa jutuissa pistää korpeamaan eniten se, että kyseinen laitos mokailee ja sinä saat käyttää tuhottomasti aikaa ja vaivaa todistaaksesi niiden olevan väärässä, vaikka ne pystyisi ihan itsekkin selvittämään asian, kun kerran sen ovat kusseetkin.

Tollasissa jutuissa pistää korpeamaan eniten se, että kyseinen laitos mokailee ja sinä saat käyttää tuhottomasti aikaa ja vaivaa todistaaksesi niiden olevan väärässä, vaikka ne pystyisi ihan itsekkin selvittämään asian, kun kerran sen ovat kusseetkin.

Joo sepä siinä onkin niin väärin.Likka soitti mulle silloin itkien että mitä mä nyt teen,sieltä tuli 2000 euron maksulappu ja kerralla pitää maksaa että ei häl sellasia rahoja ole.Onneksi olin neuvomassa ja käskin kiikuttaa ne laput mulle nähtäväksi ja autoin selvittämään asian.
Ja kuinka moni maksaa ja panikoi kun ei tiedä oikeuksistaan ja luottaa siihen että kyllä ne kelassa osaa.

Ei se mitään, mutta meikä yritti lopettaa asumistukea ja yksinhuoltajankorotusta, niin rupesivat vaatimaan miehen firman verotuspäätöksiä ym. voi jesses. No heillä tilitoimistossa se ois maksanu vaikka mitä, niin täyteltiin sitten ne laput summan mutikassa, vastaushan oli.... tietysti..... en nyt muista enää sana muotoa, mutta asia oli, että ilmoittamannekin tulot ovat liian isoja näihin etuuksiin, mutta verotustietojen mukaan tulot oavat vielä isompia. No, mitä siitä, mutta ihmetytti , kun ei meinannut saada etuuksia loppumaa. Niin ja siis sehän se naurettavaa, kun kelalla on käytetävissään verotustiedot... .

[QUOTE="akka";29034381]Joo sepä siinä onkin niin väärin.Likka soitti mulle silloin itkien että mitä mä nyt teen,sieltä tuli 2000 euron maksulappu ja kerralla pitää maksaa että ei häl sellasia rahoja ole.Onneksi olin neuvomassa ja käskin kiikuttaa ne laput mulle nähtäväksi ja autoin selvittämään asian.
Ja kuinka moni maksaa ja panikoi kun ei tiedä oikeuksistaan ja luottaa siihen että kyllä ne kelassa osaa.[/QUOTE]

Vähän lisäveroja :)
Mummot ne vasta saiskin maksamaan ties mitä kaikkea kelalle.

[QUOTE="vieras";29034430]Ei se mitään, mutta meikä yritti lopettaa asumistukea ja yksinhuoltajankorotusta, niin rupesivat vaatimaan miehen firman verotuspäätöksiä ym. voi jesses. No heillä tilitoimistossa se ois maksanu vaikka mitä, niin täyteltiin sitten ne laput summan mutikassa, vastaushan oli.... tietysti..... en nyt muista enää sana muotoa, mutta asia oli, että ilmoittamannekin tulot ovat liian isoja näihin etuuksiin, mutta verotustietojen mukaan tulot oavat vielä isompia. No, mitä siitä, mutta ihmetytti , kun ei meinannut saada etuuksia loppumaa. Niin ja siis sehän se naurettavaa, kun kelalla on käytetävissään verotustiedot... .[/QUOTE]

Mä nauran jo ihan kippurassa.

Kela haluaa maksaa meille tupla rahat... tai siis hain äitiyspäivärahaa ja kirjotin sinne, miltä ajalta saan palkkaa ja työnantaja toimittaa oman lappusensa perästä. Nyt sitten mulle ovat maksaneet täydestä summasta äitiyspäivärahaa+ työnantajalle mun osuuden ja työnantaja vielä tietenkin sen palkan.
Ja ei mee Kelassa jakeluun, että tuplamaksuja maksavat. Tein jo kirjallisen korjauspyynnön... ja tadaa vastaus tuli tyyliin " Kela on tarkistanut pyynnöstänne ä-rahanne ja se on laskettu oikein" joo kyllähän mä sen tiesin, mutta kun se maksu menee päin helvettiä!
Millonkohan ne rupee perimään takasin ja keltä... sapettaa kun ite yrittää saada asiat oikastua mut laitos on täynnä niin aivotonta porukkaa, etteivät suomen kieltä ymmärrä.
Sorry vaan Kelalaiset...

No tottahan se on, että jatkuvasti saa olla lippusia ja lappusia lähettämässä jonnekin. Lisäksi kaikki pitää oppia kantapään kautta, eli kukaan ei kerro, mitä lappuja pitää toimittaa tai mitä huomioida tukia haettaessa.
Mutta toisaalta myös itselläni ei ainakaan riittäisi kärsivällisyys odotella 3kk päätöstä vaan soittasin sinne jo kuukauden jälkeen.

[QUOTE="Vieras";29034650]No tottahan se on, että jatkuvasti saa olla lippusia ja lappusia lähettämässä jonnekin. Lisäksi kaikki pitää oppia kantapään kautta, eli kukaan ei kerro, mitä lappuja pitää toimittaa tai mitä huomioida tukia haettaessa.
Mutta toisaalta myös itselläni ei ainakaan riittäisi kärsivällisyys odotella 3kk päätöstä vaan soittasin sinne jo kuukauden jälkeen.[/QUOTE]

Arvaas vaan olenko käynyt itse paikanpäällä sekä soittanut useammankin kerran. He eivät voi kommentoida keskeneräistä asiaa oli vastaus =)

Ihan samaa mieltä kelan toiminnasta, mutta eihän sun sinne kelaan asti tarvitse raahautua ;). Nykyään voi nuo laputkin lähettää muistaakseni ihan netin kautta, ainakin jos omistaa skannauslaitteen, jos on lappuja, jotka ei ole tietokoneella. Tulee nopeempaakin nuo päätökset, kun on kaikki tietokoneella eikä lappuina kelassa.

[QUOTE="vieras";29034726]Ihan samaa mieltä kelan toiminnasta, mutta eihän sun sinne kelaan asti tarvitse raahautua ;). Nykyään voi nuo laputkin lähettää muistaakseni ihan netin kautta, ainakin jos omistaa skannauslaitteen, jos on lappuja, jotka ei ole tietokoneella. Tulee nopeempaakin nuo päätökset, kun on kaikki tietokoneella eikä lappuina kelassa.[/QUOTE]

Juuri niin mä 3kk sitten tein mut ne ei ilmeisesti osaa käyttää nettiä :D:D:D

Menin opisikeluaikoin Kelaan selvittämään asumistukiasioita (tai opintotuen asumislisää). Minulla oli mukanani kaikki mahdollsiet todistukset, paperit, kuitit ja pankkitiliotteet ja vuokrasopimus.

Virkailija halusi ensiksi tietää vuokrani suuruuden ja kun olin sen ilmoittanut ja näyttänyt papereista, alkoi aivan uskomaton jankkaaminen. Virkailija halusi tietää, mikä osuus vuokrasummasta oli vesi- ja sähkölaskua. Ilmoitin että ei mikään osuus, vaan kyseessä oli pelkkä vuokra. Asuin vuokralla yksityisellä ja maksoin siis vuokran lisäksi vesi- ja sähkölaskut päälle. Tätä ei virkailija ymmärtänyt, ei millään. Hän totesi, ettei voi tehdä mitään laskelmia eikä päätöksiä, ellei tiedä "mikä osuus vuokrasta on vesi- ym. kuluja". Ei auttanut vuokrasopimuksen näyttäminen, ei vuokran maksukuitit. Muistelen että minulla oli varmuuden vuoksi mukana kuitteja myös maksetuista vesimaksuista, mutta sekään ei tuntunut avaavan tilannetta tälle virkailijalle. Kävimme tämän keskustelun ainakin kolme kertaa läpi ja välillä setvittiin virkailijan kysymystä siitäkin, miksi vuokrasummassani ei ole mukana saunamaksua. No siksi, että ensinnäkin en halunnut käyttää taloyhtiön yleistä saunaa ja toisekseen vaikka olisinkin käyttänyt, niin eipä se maksu olisi vuokraan sisältynyt vaan olisin senkin maksanut erikseen.

En tänä päivänäkään tajua, mikä siinä oli niin vaikeaa. Asioinnin pitkittyessä kärsivällisyyteni alkoi loppua ja lopulta en voinut muuta kuin vielä kerran selittää asian (" vuokrasummaan EI kuulu MITÄÄN muita maksuja, se on PELKKÄ vuokra") ja marssia ulos.

Menin opisikeluaikoin Kelaan selvittämään asumistukiasioita (tai opintotuen asumislisää). Minulla oli mukanani kaikki mahdollsiet todistukset, paperit, kuitit ja pankkitiliotteet ja vuokrasopimus.

Virkailija halusi ensiksi tietää vuokrani suuruuden ja kun olin sen ilmoittanut ja näyttänyt papereista, alkoi aivan uskomaton jankkaaminen. Virkailija halusi tietää, mikä osuus vuokrasummasta oli vesi- ja sähkölaskua. Ilmoitin että ei mikään osuus, vaan kyseessä oli pelkkä vuokra. Asuin vuokralla yksityisellä ja maksoin siis vuokran lisäksi vesi- ja sähkölaskut päälle. Tätä ei virkailija ymmärtänyt, ei millään. Hän totesi, ettei voi tehdä mitään laskelmia eikä päätöksiä, ellei tiedä "mikä osuus vuokrasta on vesi- ym. kuluja". Ei auttanut vuokrasopimuksen näyttäminen, ei vuokran maksukuitit. Muistelen että minulla oli varmuuden vuoksi mukana kuitteja myös maksetuista vesimaksuista, mutta sekään ei tuntunut avaavan tilannetta tälle virkailijalle. Kävimme tämän keskustelun ainakin kolme kertaa läpi ja välillä setvittiin virkailijan kysymystä siitäkin, miksi vuokrasummassani ei ole mukana saunamaksua. No siksi, että ensinnäkin en halunnut käyttää taloyhtiön yleistä saunaa ja toisekseen vaikka olisinkin käyttänyt, niin eipä se maksu olisi vuokraan sisältynyt vaan olisin senkin maksanut erikseen.

En tänä päivänäkään tajua, mikä siinä oli niin vaikeaa. Asioinnin pitkittyessä kärsivällisyyteni alkoi loppua ja lopulta en voinut muuta kuin vielä kerran selittää asian (" vuokrasummaan EI kuulu MITÄÄN muita maksuja, se on PELKKÄ vuokra") ja marssia ulos.

kuulostaa tyypilliseltä kelan virkailijalta

näille me maksetaan verovaroista palkat :headwall:

Erityisen "hauskaa" tämä lienee täällä vammaistuki/kuntoutus -puolella, nämähän ovat sellaisia harkinnanvaraisia asioita usein.. HUS:n neuropolin moniammatillinen työryhmä tekee lapselle kuntoutussuunnitelman. Maan (ja usemmankan maan) huiput spesialistit ja neurologit siellä miettii, että mitenkä ne tämän lapsen asiat järjestetään ja sitten lausunnot ja lappuset toimitetaan kelaan, missä merkonomi ja keuhkotautilääkärin kesäapulaisensijainen sitten päättävät, että tarviiko se lapsi nyt tällaista kuntoutusta sitten. Useimmiten ei tarvitse heidän mielestään.

Tahtoo ottaa hermoon jo näin lapsen äitinä tämä, mutta voin vaan kuvitella, miten paljon niitä lääkäreitä mahtaa v*tuttaa se homma..

Tästäkin ketjusta löytyi taas monta syytä sille, miksi mä niin toivon, ettei mun tarviis taas pitkiin aikoihin asioida kelassa, kunhan palaan hoitovapaalta töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpäh;29034858:
Erityisen "hauskaa" tämä lienee täällä vammaistuki/kuntoutus -puolella, nämähän ovat sellaisia harkinnanvaraisia asioita usein.. HUS:n neuropolin moniammatillinen työryhmä tekee lapselle kuntoutussuunnitelman. Maan (ja usemmankan maan) huiput spesialistit ja neurologit siellä miettii, että mitenkä ne tämän lapsen asiat järjestetään ja sitten lausunnot ja lappuset toimitetaan kelaan, missä merkonomi ja keuhkotautilääkärin kesäapulaisensijainen sitten päättävät, että tarviiko se lapsi nyt tällaista kuntoutusta sitten. Useimmiten ei tarvitse heidän mielestään.

Tahtoo ottaa hermoon jo näin lapsen äitinä tämä, mutta voin vaan kuvitella, miten paljon niitä lääkäreitä mahtaa v*tuttaa se homma..

pitkäaikaissairaan lapsen äitinä olen törmännyt tähän useaan kertaan. kuten myös siihen, että toimitan kaikki paperit jotka HUS:n sosiaalihoitaja ohjeistaa ja odottelen päätöstä. En saanut korotettua vammaistukea koska lapsen kulut eivät ole riittävän suuret eikä hoidollinen rasituskaan tavanomaista suurempaa.

Mitä nyt lapsi on moniallerginen, tarvitsee lääkärin määräämiä ei-korvattavia ravintolisiä joka kuukausi noin 115€ arvosta, tarvitsee taksikuljetukset kouluun ja sieltä pois eikä voi olla ilman valvontaa kotona, pistoshoidon kerta päivään ja jatkuvia käyntejä sairaalassa muutaman viikon välein joten maksukatto paukkuu täyteen joka vuosia. Myös korvattavien lääkkeiden osalta joita menee viittä eri valmistetta päivässä. Näiden kaikkien edellämainittujen takia joudun tekemään lyhennettyä työaikaa josta menetän joka kuukausi rahaa satoja euroja.

Lisänä tähän, kela tekee vammaistukipäätöksen aina vuodeksi kerrallaan vaikka lapsen terveydentila ei tämän paremmaksi tule oikeastaan koskaan muuttumaan, tämä kun on se "lähes normaali elämä" jota jaksetaan kaikissa tiedotteissa ja Kummien esittelypätkissä aina hehkuttaa. Olen kiitollinen hyvästä hoidosta ja siitä että hoito on lähes ilmaista ja suomessa on edelleen melko hyvä sosiaaliturva. Kelan käytännöt vaan jaksavat näin yhdentoista vuoden jälkeen edelleen ihmetyttää kun sairauden tai vamman laadulla ei ole juuri mitään tekemistä vammaistuen ja terapioiden saannin kanssa.

Puisto-liisa siellä on töissä.
Merkinomi koulutus 25v. Takaa.

Reissu-reino tekee päätöksi sihteeri opiston papereilla 30v takaa.
Hyvin menee kelalla.

Kerroppa mulle miksi halveksit toisten kouluksia? Itselläni on esim. yo-merkonomin paperit 24 vuoden takaa, toinen koulutus 20 vuoden takaa.

Ja kyllä nuo molemmat peruskoulutuksina ovat edelleen täysin päteviä koulutuksia, toki niiden päälle tulee pitkä työkokemus ja aina tarvittaessa käydyt lisäkoulutukset. Minulle soittelevat head hunterit useamman kerran vuodessa, edelleen, vaikka ikääkin on jo 45 v.

Ja uskompa, että jos kelan virkailija on ollut töissään sen 25 vuotta, niin hänellä on kyllä parempi asiantuntemus näiden asioiden suhteen kuin sinulla. Ja todellakin parempi osaaminen kuin vaikka viime keväänä valmistuneella tradenomilla.

Täytyy muistaa, että ne kelan virkailijat toimivat saamansa ohjeistuksen mukaan, ja ehkä sitä muuttamista olisi siinä ohjeistuksessa - ei virkailijoiden osaamisessa!

Miehen opiskelu päättyi, ja Kelalta tuli n. puoli vuotta myöhemmin kirje, että hänelle on maksettu liikaa koulumatkatukea (oli siis 2. asteen koulutus). Eli tukihan "maksetaan" siten, että kun matkahuollossa matkakortin lataa, maksaa se opiskelijalle tietyn summan, v'hemmän mitä todellisuudessa sillä bussifirma tai matkahuolto sitten saa loput maksut kelalta. kela lähetti siis kirjeen siksi, että mieheni ei ollut KÄYTTÄNYT KAIKKIA MAHDOLLISIA KORTIN LATAUSKERTOJA :D Lieneekö sit ollut etäpäiviä tai sopivasti lomia, ettei tarvinnut ladata niin montaa kertaa kun olisi saanut, mutta Kelan mukaan hänelle oli siis MAKSETTU LIIKAA koulumatkatukea ja pyysi selvitystä miksi korttia ei ole ladattu x kertaa! :D Eli käyttämättä jääneet (Kelalle säästöä tietenkin!) latauskerrat oli "liikaa maksettua matkatukea", käytännössä ilmaa siis. Meillä on vielä wordinä tallessa hulvaton vastaus Kelalle. Kaipa ne siellä uskoivat asian laidan kun ei mitään asiasta enää sen jälkeen kuulunut!

[QUOTE="akka";29034314]Pakko sanoa että samaa olen miettiny monta kertaa. Tätä ennen viimeksi silloin kun ne peri mun tyttäreltä 2000 euroa liikaamaksettua opintotukea. Tyttären opinnot oli päättynee kaksi vuotta aijemmin ja silloin kaikki oli kelan mielestä ok.
Likka joutui pyytämään kahden vuoden opintojen jälkeen silloisesta koulustaan todistuksen ettei ole siellä ollut kahteen vuoteen ja kiikuttamaan tiliotteensa missä näkyi ettei hänelle moista rahaa ollut koskaan edes sieltä maksettu.[/QUOTE]

Tyttäresi tapauksessa kyse oli ilmeisestikin opintotuen takaisinperinnän päätösehdotuksesta.

Moni nuori panikoi alkukeväästä kaksi vuotta opiskelujen päättymisen jälkeen, koska saa Kelalta takaisinperinnän päätösehdotuksen.

Valmistumisen jälkeen tienatut tulot eivät vaikuta opintotukeen, mutta Kelahan ei voi tietää, mikä raha on tienattu opiskelujen aikana ja mikä vasta valmistumisen jälkeen. Jos opiskelujen aikana tulorajat eivät ole meneet rikki, nuoren ei tarvitse palauttaa Kelalle opintotukea. Hänen täytyy kuitenkin lähettää sinne uudelleenkäsittelypyyntö ja palkkakuitit kyseiseltä vuodelta. Jos uudelleenkäsittelypyyntö tehdään asianmukaisesti, Kelalta tulee päätös ettei tukea tarvitse maksaa takaisin.

Mutta kuinkakohan moni pelästyy laskua, ei hätäännyksissään lue lappusia kunnolla, ja maksaa vain kelalle opintotukea takaisin vaikkei tarvitsisikaan?

Yhteistyössä