Pakko kyllä todeta että Kela on sitten tyhmä ja yksinkertainen laitos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle käynyt paristi niin, että toimittanut Kelaan kaikki tarvittavat tiedot ja lappuset. Ja sitten Kela silti maksaa jotain etuutta liikaa. Sitten tulee lappua, että miten selvität tämän, että Kela on maksanut liikaa jotain etuutta. Tuntuu kauheelta syyttelyltä, vaikka ite ovat mokanneet.

Tekisi mieli vastata, että selittäisin sillä että Kelan työntekijät ovat ihan vitun tyhmiä.

Puisto-liisa siellä on töissä.
Merkinomi koulutus 25v. Takaa.

Reissu-reino tekee päätöksi sihteeri opiston papereilla 30v takaa.
Hyvin menee kelalla.

Kirjoitusvirheistäsi päätellen et ole sinäkään terävimmästä päästä....

Olipa peruskoulutus mikä hyvänsä niin työt pitää tehdä oikein. Jos työkokemus on luokkaa 25 vuotta niin kyllä siinä ajassa oppii tekemään työn kuin työn.

Se on niin joustamaton ja byrokraattinen laitos ettei toista. Unohdin kesällä peruuttaa yhdeltä kuukaudelta kotihoidontuen. Huomasin sen tililtä maksupäivänä ja laitoin heti sähköpostia, että mulle on maksettu liikaa ja pyysin tilinumeron mihin voin summan palauttaa, vastausta ei tullut. Seuraavalla viikolla sain kirjeen, jossa oli asiaa koskeva selvityspyyntö, monta sivua ja palautuskuoria. Laitoin vain, että haluan pelkän tilinumeron. Nyt sain kirjeen,jossa oli lasku ja edelleen lappu, jossa oli mahdollisuus hakea päätökseen oikaisua. Ajatelkaa mikä summa olis säästynyt, kun laskun tiedot olis tullu suoraansähköpostiin, kun sitä pyysin. Okei, vika oli minun,mutta hukkaan meni veronmaksajien rahoja.

[QUOTE="vieras";29034595]Kela haluaa maksaa meille tupla rahat... tai siis hain äitiyspäivärahaa ja kirjotin sinne, miltä ajalta saan palkkaa ja työnantaja toimittaa oman lappusensa perästä. Nyt sitten mulle ovat maksaneet täydestä summasta äitiyspäivärahaa+ työnantajalle mun osuuden ja työnantaja vielä tietenkin sen palkan.
Ja ei mee Kelassa jakeluun, että tuplamaksuja maksavat. Tein jo kirjallisen korjauspyynnön... ja tadaa vastaus tuli tyyliin " Kela on tarkistanut pyynnöstänne ä-rahanne ja se on laskettu oikein" joo kyllähän mä sen tiesin, mutta kun se maksu menee päin helvettiä!
Millonkohan ne rupee perimään takasin ja keltä... sapettaa kun ite yrittää saada asiat oikastua mut laitos on täynnä niin aivotonta porukkaa, etteivät suomen kieltä ymmärrä.
Sorry vaan Kelalaiset...[/QUOTE]

Kannattaa nyt pitää visusti tallessa tuo lappu, jossa kela sanoo, että pyynnöstäsi on laskettu uudestaan ja on oikein.
Tuttuni lapsi kävi kerran kelalla valittamassa asumistuesta, jota hänen mielestä maksettiin liikaa. Kaksi naista siellä oli päät yhdessä laskeneet, ettäa sumistuki on oikein laskettu ja sillä hyvä. No, kas kummaa, 3kk meni ja kelalta lappu, että teille on maksettu liikaa asumistukea ja peritään takaisin. Ja kun ei ollut näyttää mustaa valkoisella, niin minkäs teet. Tosin kela on niin mielivaltainen, että varmaan ei menisi läpi, vaikka olisi todisteetkin.

kuulostaa tyypilliseltä kelan virkailijalta

näille me maksetaan verovaroista palkat :headwall:

No niinpä. Ei se virastoissa asioiminen kai kenenkään viikon kohokohta ole, mutta tämä kyseinen keikka on jäänyt mieleen ikiajoiksi. Kun selität ja selvität ilmiselvää asiaa uudelleen ja uudelleen, papereiden ja kuittien kera, eikä sittenkään asia mene perille. Ensin tuli ihmetys (onko tuo virkailija oikeasti noin typerä) sitten vitutus (ei helvetti tää ei voi olla totta) sitten jo sellainen paniikinomainen avuton tunne, kun luukun takana virkailija vaan jankkaa samaa asiaa kuin idiootti. Eihän siinä lopulta muu auttanut kuin kävellä ulos. (Asia tuli sitten myöhemmin kuntoon toisen virkailijan toimesta)

Itse vähän hämmennyin, kun tein opiskeluihin liittyvää harjoittelua eräässä Kelan toimipisteessä. Olin siis korkeakouluopiskelija. Harjoittelussani (yht. 10viikkoa) työni oli skannata kelaan toimitettuja papereita koneelle. Ja tietenkin lajitella posti aamuisin. Kyllä otti päähän. Esimiehelle sanoin, että turhauttaa, kun olisi tarkoitus kasvattaa omaa ammattitaitoa ja tutustua siihen työhön, mitä minulla olisi mahdollista täällä tehdä. Sain sitten esimieheltä luvan käydä parina päivänä seuraamassa päätöksen tekijöitä. Itse päätöksentekotyötä en päässyt itse kuitenkaan kokeilemaan edes yhdessä työntekijän kanssa.

Ei kyllä harjoittelu millään muotoa vastannut kuvausta eikä tavoitteet toteutuneet. Oma ohjaaja (koulusta) sanoi, että täytyy pitää hyvät välit Kelaan, että ottavat vielä harjoittelijoita.. Joo, olisiko se menetys korkeakouluopiskelijoille, kun eivät joutuisi skannata 10viikkoa lähes ilmaiseksi?

Kyselin vielä sitten parilta saman koulutuksen omaavalta (sosionomi amk), että mikäs on teidän työhistoria täällä niin jokainen oli ollut väh. 2vuotta skannaamassa ja sitten vasta päässeet käsittelemään etuuksia. Jäi semmoinen olo, ettei sosionomeja siellä juurikaan arvostettu, joten toivomus jäi, etten enää siihen lafkaan töihin joutuisi.
Vaikka suhteellisen hyvät työedut onkin.

Itse opiskelin sosiaalialaa ja sain asumistukea. Kun sain kesätöitä, soitin Kelaan ja ilmoitin tulevista tuloistani ja kyselin että, miten teen asumistuen kanssa. Sain ohjeet ja toimin niiden mukaan. Päätös tuli ja sain määräyksen maksaa opintotuistani yli tuhat euroa takaisin, kiitos sen, että toimin juuri kuten ohjeistettiin. Laitoin valituksen ja summa aleni reiluun kahdeksaansataan. Maksoin sen ja sen koommin en ole asumistukea hakenut vaan tehnyt töitä, jotta saisin maksettua summan takaisin ja koko vuokran joka kuulta.
kyllä korpeaa.

[QUOTE="vieras";29035766]Kannattaa nyt pitää visusti tallessa tuo lappu, jossa kela sanoo, että pyynnöstäsi on laskettu uudestaan ja on oikein.
Tuttuni lapsi kävi kerran kelalla valittamassa asumistuesta, jota hänen mielestä maksettiin liikaa. Kaksi naista siellä oli päät yhdessä laskeneet, ettäa sumistuki on oikein laskettu ja sillä hyvä. No, kas kummaa, 3kk meni ja kelalta lappu, että teille on maksettu liikaa asumistukea ja peritään takaisin. Ja kun ei ollut näyttää mustaa valkoisella, niin minkäs teet. Tosin kela on niin mielivaltainen, että varmaan ei menisi läpi, vaikka olisi todisteetkin.[/QUOTE]

Kyllä ihan varmasti säilytän :) on tuon oman työpaikan kautta saanut huomata, että Kela ei ota mitään vastuuta mistään paperista joka sieltä on tullut tai sinne todistettavasti toimitettu.

Muistu mieleen toinen juttu vuosien takaa kun hetken työttömänä kerkesin olla. Toimitin Kelaan todistuksia ja kavereilta saadun vinkin takia toimitin henkilökohtaisesti ja pyysin kirjallisen todistuksen, että mitä papereita olen toimittanut ja milloin. Kesti aikaa kun tuli hylkypäätös kun en ole toimittanut papereita. Kumman nopeesti ne paperit löyty sieltä lipastosta kun menin toimistoon saamieni Kelan virkailijan allekirjoituksella varustettujen todistusten kanssa... Esimies kuulosti ei-niin-tyytyväiseltä kun kuuli, että on kirjoitettu todistus papereidenjättämusestä. Taitaa olla Kelan tapa kyykyttää ihmisiä.

Mulle kela lähetti pari vuotta sitten kirjeen, että olemme saaneet poikkaasi koskevan lääkärilausunnon, mutta tarvitsisi laittaa myös hakemus, kun ei muuten voi käsitellä. Minä ihmettelin, et mitä hemmettiä, kun ei lääkärin kanssa ollut moisesta puhetta. No, kelan pyynnöstä tein kuitenkin hakemuksen ja jes! Kaksi viikkoa myöhemmin tuli lappu: Olemme saaneet hakemuksenne, mutta tähän tarvitsisi lääkärinlausunnon liitteeksi...!

Yhteistyössä