Pakko kysyä, vaikka onkin jo tosi myöhä :) (päivähoitoasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Oon menossa syksyllä töihin (lyhennetty työviikko) ja mulla on mahdollisuus viedä 2-v lapsi tädilleen hoitoon. Siskollani alan koulutus ja itsellä kaksi lasta, samaa ikäluokkaa. Tähänkin asti vietetty paljon aikaa yhdessä, eli ovat kaikki lapselle hyvin tuttuja.

Noh, mies on alkanut nihkeillä tämän järjestelyn suhteen ja yrittää selittää, että päiväkoti olisi hyvä ratkaisu. Tehdään molemmat vuorotyötä, joten olisi saatava paikka ympärivuorokautisesta pk:sta.

Keksittekö oikeesti yhtään hyvää syytä, miksi laittaisin lapsen mielummin päiväkotiin? Ja vielä ottaisin lisää vastaan niitä hyviä syitä, joiden avulla voisin vääntää ratakiskosta miehelle, miksi hänen ehdotuksensa ei nyt ole ihan huippu, kun on tämä toinenkin vaihtoehto! (Olisi eri asia, jos vaihtoehtoja ei olisi... silloin toki veisin päiväkotiin ja varmasti loppujen lopuksi hyvilläkin mielin...)

No ehdottomasti ennemmin tädilleen, kun lapsi on vasta 2v! Etenkään vuoropäiväkotiin ei olisi kiva raahata pientä, kun kerran ei ole pakko. :| En keksi syytä, miksi päiväkoti olisi parempi, jos täti hoitaa lasta mielellään ja on luotettava. Kodinomaista hoitoa, tuttu ja turvallinen, läheinen sukulainen, jonka kanssa välit lähenisivät ennestään ja serkkuja leikkikavereina. Lapsi ei todennäköisesti sairastelisi yhtä paljon kuin päiväkodissa, eli ette joutuisi olemaan paljon töistä poista. Se varmaankin kompensoisi sen, jos hoitaja joskus sairastaa.

Siskon sairastaessa lapsi voisi tarvittaessa mennä esimerkiksi toiselle siskolleni, miehen siskolle, omalle äidilleni, miehen äidille, isälleni... Kaikki ovat siis lähietäisyydellä, ja varmasti viettävät mielellään lapsen kanssa aikaa, jos vain aikatauluihin käy... Lomamatkalle sisko ei kyllä mene :D Pääsisikin, mutta miehensä on niin paljon töissä, että ei ole lomaa näkyvissä. Saako töistä olla pois sillä perusteella, että lapsen hoitaja sairastaa?

Et sä Kowalski nyt helpottanu mun pähkäilyä, mutta kiitos näkökulmasta, sitähän mä nimenomaan pyysin :D Mä vaan jotenkin koen, että olis lapselle helpompaa aloittaa päivähoito pehmeällä laskulla tutussa paikassa, vaikka edes vuoden vaihteeseen/kevääseen asti. *huokaus*

Kiitos Tytsi-89 - juuri tota sairastelua mä mm. mietin, että jos on isossa ryhmässä, niin on varmasti enemmän kipeänä! Tähän asti kun ei ole juurikaan viettänyt aikaa isommissa lapsiryhmissä. Ja sisko saisi lapsestani joko yksityisen hoidon tuen tai mun kotihoidon tuen, eli saisi itselleen ainakin taskurahaa ;) Hoitopäiviä ei varmaan tulisi viikossa montaa, tai ainakin ne olisivat usein lyhyitä, koska ollaan kuitenkin usein eri aikaa töissä miehen kanssa.

Onneksi en ole vielä alkusyksystä menossa töihin, niin ehtii tässä asiaa vatvoa. Tosin eihän me enää mitään päivähoitopaikkaa ehditä saamaan, joten ei kai sitten jää muita vaihtoehtoja... :whistle:

Mun mielestä tädin luona hoito on parempi. Mun kaverin lapsi on vuorohoitokodissa ja ei se musta ole kiva. :/ tai ainakin tuntuu,että mitään pysyvyyttä ei ole, lapsi kun saa jonkun kaverin sieltä, niin saattaa olla ettei sitä kaveri viikkokausiin näe, kun se onkin eri vuoroissa hoidossa, hoitajat vaihtuu, ja saattaa olla ettei ns. omahoitajaa näe pitkiin aikoihin, ja muutenkin noin pienellä on musta ikävää jos ei voi pitää yllä mitään rytmiä. :/ sitten vähän isompana se on varmaan helpompi lapsenkin tottua siihen, jos hän nyt alkuun olisi ensin tädin hoivissa. :) Turvallinen ja tuttu hoitaja, varahoitajatkin tuttuja jne.

Juu, tuon rytmin ylläpitäminen (tai sellaisen muodostaminen) onkin ihan oma juttunsa... Meillä kyllä on selkeä päivärytmi, mutta lapsella ei mun mielestä ole kovin vahvaa "sisäistä rytmiä", ainakaan mitä nukkumiseen tulee. Heräilee siis öisin ja on vauvasta asti asettanut haasteita nukkumiseen ja nukuttamiseen... Luulen sen vaikuttaneen, että tein raskausajan kolmivuorotyötä vailla minkäänlaista säännöllistä rytmiä. Toivonkin, että mun töihin paluu ei ainakaan sotkisi entisestään lapsen rytmejä, vaan lapsen arjessa säilyisi tietyt tutut kuviot meidän työvuoroista riippumatta...

Jos kerran siskollesi sopii järjestely, kokeilkaa sitä ihmeessä. Ainahan on mahdollista hakea kunnallista hoitopaikkaa, jos ensimmäinen järjestely ei toimikaan. Vuorohoitoon lapsen voi olla tosiaan vaikeampi juurtua kuin säännölliseen päivähoitoon.

Yhteistyössä