Pakko ruotsi on P*erseestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Punk Judy:
Ihan mielenkiinnosta; miksi pakkoruotsin puolustajat vastustavat valinnaista ruotsin kielen opiskelua?

Niin kauan kuin Suomi on kaksikielinen maa, kannatan pakkoruotsia. Ruotsi on kuitenkin pakollinen esim. monissa julkisen puolen viroissa, koska Suomi on kaksikielinen maa. Ruotsia ei ole tullut opiskelleeksi, kun yläasteikäisenä tekee päätöksen, että se on turjaa, niin siinä voi rajata itseltään pois paljon ammattimahdollisuuksia. Myöhemmin kielen opiskeleminen vaatii enemmän. Korkeakoulussa sitä on luettava, koska kaksikielisyyden vuoksi on virkamiesruotsi suoritettava. Jos ei ole yhtään pohjaa, niin on pitkä tie. Tämä on mulla yks syy kannattaa pakkoruotsia.

Pitääkö Suomen olla kaksikielinen, se onkin toinen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Tanskassa ei ainakaan tarvitse ruotsia. Ruotsinkielinen työkaverini yritti puhua ruotsia tanskalaisten työkavereiden kanssa, mutta he halusivat puhua englantia ja vaihtoivat kielen englanniksi , vaikka toisen äidinkieli on ruotsi.

Minä taas oon aikoinaan palvellut useampaakin tanskalaista asiakasta ruotsiksi, tai ruotsin ja saksan sekoituksella :D

Toi saamepointti on hyvä. Lukekaamme kaikki myös pakkosaamea samoin perustein kuin ruotsia!?

Ja mitäs näitä muslimien kieliä onkaan, ne myös pakollisiksi, koska kohta joka toinen täällä on muslimi. Kaikkienhan pitää saada palvelua omalla kielellään...

Alkuperäinen kirjoittaja jassåååå:
Alkuperäinen kirjoittaja Helsinki:
Alkuperäinen kirjoittaja jassåååå:
Mä oon tarvinnu englantia työssä ja opinnoissa, mutta silti englanti ei ole pakollinen aine, enkä ole sitä sellaiseksi vaatimassakaan

Miksi ruotsin pitäisi olla pakollinen, kun englantikaan ei ole? Englanti kuitenkin on useimmille ruotsia paljon tarpeellisempi.
Kyllä ainakin täällä päin englanti on pakollinen. A1-kieleksi voi valita jotain muuta mutta A2-kieleksi on tällöin pakko ottaa englanti.

Laki ei määrää sitä pakolliseksi. Jos kunnalla ei ole muuta tarjota, niin se on kunnan ongelma, mutta laki ei määrää englantia opiskeltavaksi.

Eli minun mielestäni tähän kaatuu kaikki ne perustelut, että "kyllä minäkin olen tarvinnut työssä ruotsia, kyllä sen pitää olla pakollinen aine". Niin kauan kuin englanti ei ole pakollinen, tällaiset perustelut eivät ole minkään arvoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Punk Judy:
Ihan mielenkiinnosta; miksi pakkoruotsin puolustajat vastustavat valinnaista ruotsin kielen opiskelua?

Niin kauan kuin Suomi on kaksikielinen maa, kannatan pakkoruotsia. Ruotsi on kuitenkin pakollinen esim. monissa julkisen puolen viroissa, koska Suomi on kaksikielinen maa. Ruotsia ei ole tullut opiskelleeksi, kun yläasteikäisenä tekee päätöksen, että se on turjaa, niin siinä voi rajata itseltään pois paljon ammattimahdollisuuksia. Myöhemmin kielen opiskeleminen vaatii enemmän. Korkeakoulussa sitä on luettava, koska kaksikielisyyden vuoksi on virkamiesruotsi suoritettava. Jos ei ole yhtään pohjaa, niin on pitkä tie. Tämä on mulla yks syy kannattaa pakkoruotsia.

Pitääkö Suomen olla kaksikielinen, se onkin toinen juttu.

Etelä-Afrikassa on 11 virallista kieltä. Pitäisikö siellä jokaisen opetella pakolla 11 kieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja saame:
Ja mitäs näitä muslimien kieliä onkaan, ne myös pakollisiksi, koska kohta joka toinen täällä on muslimi. Kaikkienhan pitää saada palvelua omalla kielellään...

Ehkä typerin kommentti ikinä liittyen pakkoruotsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Naisen raivo:
Mä kyllä kannatan ruotsinkielen opettelua, suomenruotsalaisilla on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään!

Eikö ne vois palvella toinen toisiansa ja saavatko suomalaiset palvelua omalla äidinkielellänsä Åålannissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Tanskassa ei ainakaan tarvitse ruotsia. Ruotsinkielinen työkaverini yritti puhua ruotsia tanskalaisten työkavereiden kanssa, mutta he halusivat puhua englantia ja vaihtoivat kielen englanniksi , vaikka toisen äidinkieli on ruotsi.

Minä taas oon aikoinaan palvellut useampaakin tanskalaista asiakasta ruotsiksi, tai ruotsin ja saksan sekoituksella :D

Olen työelämässä huomannut suomenruotalaisten kommunikoivan tanskalaisten kanssa mieluiten englanniksi, koska eivät muuten kunnolla ymmärrä toisiaan... jos ei natiivi ruotsinkielinen pärjää, niin miten pakkoruotsin opiskellut suomenkielinen voisi pärjätä....

Toi saamepointti on hyvä. Lukekaamme kaikki myös pakkosaamea samoin perustein kuin ruotsia!?

Sulla on nyt käsitteet sekaisin. Saame on virallinen vähemmistökieli Suomessa mutta ei virallinen kieli kuten ruotsi.

Tästä samasta syystä johtuen englanti tai mikään "muslimien kieli" ei ole pakollinen oppiaine. Palveluita ei tarvitse tarjota kaikkien omalla kielellä, vaan maan virallisilla kielillä joita täällä on suomi ja ruotsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Naisen raivo:
Mä kyllä kannatan ruotsinkielen opettelua, suomenruotsalaisilla on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään!

Eikö ne vois palvella toinen toisiansa ja saavatko suomalaiset palvelua omalla äidinkielellänsä Åålannissa?

Huom: oikeus palveluun ruotsiksi koskee vain viranomaisia! Eikä edes jokaisen virkamiehen tarvitse osata palvella, kunhan joku siellä virastossa osaa ruotsia. Muuallla ei mitään velvollisuutta palveluun ole, toki hyvää asiakaspalvelua se on, mutta ei velvollisuus.

[/quote]
Itä-Suomen kunnat ovat toistuvasti anelleet opetusministeriöstä lupaa opettaa halukkaille venäjää ruotsin tilalla, mutta ei ole lupaa herunut, koska "ruotsin osaaminen on tärkeää joka puolella maata". Onkohan ministeriön edustajat koskaan käyneet Itä-Suomessa?[/quote]

kyllä se sieltä jo pian putkahtaa, että homma on jo sentään jossain "putkessa". Liian myöhään, tietenkin, mutta silti.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Sulla on nyt käsitteet sekaisin. Saame on virallinen vähemmistökieli Suomessa mutta ei virallinen kieli kuten ruotsi.

Tästä samasta syystä johtuen englanti tai mikään "muslimien kieli" ei ole pakollinen oppiaine. Palveluita ei tarvitse tarjota kaikkien omalla kielellä, vaan maan virallisilla kielillä joita täällä on suomi ja ruotsi.

Ja siinähän se virhe juuri onkin. kaksikielisyys ei ole mikään hyve, ja selvästi kansaa kismittää pakollinen toinen kieli.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Herääkin kysymys, miksi saame ei ole virallinen kieli? Se on kuitenkin paljon alkuperäisempi kieli täällä kuin ruotsi. Miksi saame ja ruotsi eivät ole keskenään samassa asemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja elora dana:
Olisin mielummin opiskellut saksaa tai italiaa kuin ruotsia. Koskaan en ole sitä missään tarvinnut.

Mikä esti opiskelemasta saksaa tai italiaa ruotsin lisäksi?

Mä opiskelin saksaa, espanjaa ja viroa ruotsin ja enkun lisäksi koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja elora dana:
Olisin mielummin opiskellut saksaa tai italiaa kuin ruotsia. Koskaan en ole sitä missään tarvinnut.

Mikä esti opiskelemasta saksaa tai italiaa ruotsin lisäksi?

Mä opiskelin saksaa, espanjaa ja viroa ruotsin ja enkun lisäksi koulussa.

Mä olen opiskellut ruotsin ja englannin lisäksi saksaa ja ranskaa.
Tuntuu että joidenkin mielestä ruotsin opiskelu estäisi muiden kielten opiskelun.

Viime päivinä on useampaankin kertaan esitetty mediassa (liittyen Kokoomuksen kokoukseen), että perustuslaki edellyttää pakkoruotsia. Tämä on täysin virheellinen käsitys. Perustuslaki on netissä vapaasti luettavissa, ja siinä ei ole minkäänlaista viittausta siihen, mitä kieliä kouluissa on opiskeltava.

Asiallinen keskustelu pakkoruotsin puolesta ja vastaan on OK, mutta en kertakaikkiaan siedä sitä, että ruvetaan valehtelemaan ja vääristelemään. Esim Kimmo Sasi kovasti väittää tätä perustulakia pakkoruotsin perusteeksi, mutta hän on siis täysin väärässä.

Miksi ei kaksikielisyys ole rikkaus Åålannissa?

En tiedä, ei kiinnosta edes.

Sen tiedän, että Suomessa on kaksi kansalliskieltä, suomi ja ruotsi, ja siksi täällä opiskellaan niitä molempia kouluissa (ruotsinkielisissä kouluissa on pakkosuomi).
Simppeliä.

Eivät välttämättä, mutta Ahvenanmaan virallinen kieli onkin ruotsi...

Kyllähän se siellä on yhtä lailla kuin täälläkin. Koulussa luetaan sitä pakkosuomea vaikkei sitä juurikaan missään koskaan tarvitse.

Kuulostaako tutulta?

Tässä vielä linkki perustuslakiin. Se joka löytää kohdan, jossa määrätään kouluihin pakkoruotsi, niin kertokoon heti!

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

Alkuperäinen kirjoittaja pakkopakkopakko:

Eivät välttämättä, mutta Ahvenanmaan virallinen kieli onkin ruotsi...

Kyllähän se siellä on yhtä lailla kuin täälläkin. Koulussa luetaan sitä pakkosuomea vaikkei sitä juurikaan missään koskaan tarvitse.

Kuulostaako tutulta?

Ei åålannissa ole pakkosuomea, eli älä jauha paskaa.