Pakko vähän kysellä mielipiteitä koskien rahaa ja vanhemmuutta.. =/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pahoilla mielin..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pahoilla mielin..

Vieras
Mun vanhemmat myyvät meidän lapsuudenkotia, haluavat pienemmän rivitaloasunnon ja myyvät siis omakotitalonsa pois.
Me haluttais miehen kanssa ostaa se ja puhuttiin heillekin asiasta et haluttais tehdä siitä kaupat ja lapsuudenkotikin sit säilyis suvussa..

Saatais pankista lainaa 250 000? mut mun vanhemmat myyvät mielummin ihan vieraalle talon kun saavat niiltä melkein 50 000 enemmän joka on toki iso raha, en mä sillä.. mut mua ahistaa kun ne mielummin ajattelee et on parempi saada enempi rahaa kun myydä omille lapsilleen se meidän lapsuudenkoti.. ei kai tässä auta muu kun perääntyä ja luovuttaa.. =(

Siis ei missään julkisesti esillä mutta tarjous on tullut ihan vieraalta ihmiseltä joka on joku isän tutun tuttu työn kautta ja tiesi että myyvät. Oli käynyt katsomassakin ja oli suullisesti lupaillut moista summaa talosta..

No tuokin tilanne pitää arvioida sen kannalta että millä hinnalla he saavat ostettua sen uuden asunnon ja onko heidän taloudellinen tilanteensa mikä. Valitettavasti maailmaan mahtuu monenlaisia vanhempia, jotku antaisivat mielihyvin vaikka ilmaiseksi kaiken, toiset ovat niin piheja jä kateellisia jopa omille lapsilleen että mitään ei anneta tai halvemmalla myydä. Omat vanhempani ovat enemmän tuota ekaa kastia, että kaikkensa antaisivat vaikkei sitä toki pyydetäkään ja appivanhemmat ovat sitten toista äärilaitaa. Oman lapsen "omaisuutta" kadehditaan ja halvemmalla ei varmasti omalle lapselle mitään anneta jos muualta saadaan paremmat rahat.

Jos myyvät teille huomattavasti alle käyvän hinnan niin joudutte maksamaan pahimmassa tapauksessa lahjaveroa verottajan arvioiman käyvän hinnan ja maksamanne hinnan erotuksesta.

Ymmärsinkö oikein, sinusta vanhemmillasi on velvollisuus lahjoittaa sinulle 50 000 euroa omaisuudestaan?

tulee tutunkauppaa suullisia tarjouksia, ja tarkoituksena on vain hilata hintaa ylöspäin. kummasti ne tarjoajat häviää, jos ette ole enää ostamassakaan sitä. näin kävi meille mummolaa ostatellessa. loppujen lopuksi myytiin meidän tutulle, kun ei kiinteistönvälittäjäkään saanu kaupaksi, vaikka alkuun oli paaaaljon kyselijöitä kalliimmalla kuin mä oisin maksanu=)

Ehdota vanhemmillesi, että ottavat arvioijan taloon ja laittavat sen oikeasti myyntiin, katsoo sitten miten paljon tulee oikeita tarjouksia ja millä hinnalla. Tarjoatte sitten omaa summaanne vähän niinkuin salaa :D

Luulen kyllä että jos omista vanhemmistani olisi kysymys, niin tunteet ratkaisisivat, ja myisivät ilman muuta mulle ja perheelleni. Tottakai tuossa on loukkaavia piirteitä.

niin, kyllä tuosta voisi vähän ottaa nokkiinsa. tosin sinä tunnet vanhempasi paremmin kuin palsta, joten oliko tuo odotettavissa vai tuliko ihan puskista? ja tietenkin onko sulla sisaruksia? tiedän tapauksen, jossa omalta lapselta pyydetään aina kovempaa hintaa, koska on oma lapsi. ja tämä vanhempi on siis tod. varakas. minusta henkilökohtaisesti se on tosi ikävää kyllä. Isäni on myös pihi, joten voisin kuvitella että näin meilläkin kävisi. vaikkakaan en ikinä lapsuudenkotiani haluaisi itselleni.

Mulle tuli vielä mieleen että se koti ja sen säilyttäminen suvussa ei ehkä merkitse sun vanhemmillesi yhtä paljon kuin sulle, joten eivät koe mitään suvussa säilyttämisen tarvetta kuten sinä tunnet. Jos heillä ei kauheasti muita säästöjä ole niin kyllähän toi 50 000 on iso raha jolla voi saada paremman uuden asunnon tai vaikka vaihtaa keittiön uudessa paikassa mieleisekseen.

No ei ihan puskista tullut mutta silti jaksoin yllättyä... kun nimenomaan peräänkuuluttavat sitä että tehtäis kiireellä lisää lapsiakin ennen kun on liian myöhäistä ja ollaan sanottu et tehdään sitten kun saadaan isompi koti ja enempi tilaa missä melskata niiden kanssa.
Nyt itse lähteävät siitä kodista mutta myyvät mielummin vieraalle, ymmärrän kyllä että 50 000euroa on hirveä summa rahaa.. mut tosiaan, ei heillä rahasta pulaa ole, he vain eivät halua jäädä noin paljon vähemmälle kun voisivat saada aina vain enemmän omaisuutta jostain muualta..

Minulla on yksi sisarus joka ei halua ostaa sitä taloa ja on ihmeissään tästä tilanteesta ja on meidän puolella, jopa puhunut isälleni meidän puolesta kun haluaisi hänkin että me saisimme pitää talon.. vaikka tosiaan, kyllä hänkin myöntää että 50 000 euroa lisää houkuttelis varmasti ketä vain..

Jotenkin vain kuvittelisin itseni tuollaisessa tilanteessa myyväni halvemmalla omille lapsille kun rahastakaan ei ole pulaa... velaton 300 000? talo + muu omaisuus ja silti 50 000euroa on nyt se mihin homma kaatuu...

Mut hus pois mun marttyyriasenne ja pitää vaan nyt niellä tää ja antaa niiden tehdä niinkuin parhaaksi näkevät..

Yhteistyössä