"Pala" kurkussa, eikä nielemällä alas mene

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PahaMYY
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Stressaantunut, jännittynyt paniikkihäiriöinen nainen, tupakoitsijana krooninen poskiontelon tulehdus :ashamed:

Erittäin hankala tapaus :whistle:

Hoito: lopeta tupakointi ja lopeta stressaaminen :laugh:

Mulla myös tuli vuosia sitten tuollainen palan tunne kurkkuun. Välillä se katosi ja sitten tuli taas. Kilpirauhas kokeet tehtiin ja ne oli ok, joten masennuksen piikkiin se laitettiin. Taas vuosi sitten valitin asiasta lääkärille, ja lääkäri laittoi lähetteen ultraan. Kurkussa, tai kaulassa, on jotain nesterakkuloita, ja tuo kilpirauhanen on turvonnut. Kilpirauhas kokeet edelleen ok. Ei kuulemma ole vaarallinen mutta inhottava, vaikka välillä se ei niinkään tunnu, mutta välillä taas tuntuu todella pahana.

kurkun tuossa kohtaa lihakset tuppaa jännittyyn esim refluksin aiheuttaman tulehduksen,stressin
tai luontaisen taipumuksen jännittää juuri tätä aluetta (toisilla taas esim hartiat).
Virallinen nimi Globus pharyngeus (engl.), jolla löytyy asiasta tietoa pilven pimein.
Entinen freudilainen (ja myös vääränkuvan tilanteesta antava!!) nimi oli
globus hystericus ... Siihen saattaa auttaa myös kurkun alueen fyysiset harjoitukset, joita saa esim puheterapeutilta kuten myös äänihieronta (voice massage).
Tietoinen huonojen asentojen välttäminen ja rentouttaminen auttaa myös.
Tämä siis esiintyy yleensä tyhjää (sylkeä) nieltäessä ja on hyvänlaatuinen.

mulla on lähes aina ollut tää vaiva, sellainen pala kurkussa ja limaa siellä. mulle se aiheuttaa mm. kieleen jonkin sortin kivuliasta pintaa. näyttää hieman samalta kun jos googlaatte "karttakieli." mulle tehtiin kaikki testit ja todettiin, että mahahapot sen aiheuttaa. rasvainen ja kaloririkas ruoka aiheuttaa pahenemista, ja stressaaminen sekä ruoan nopea pureskelu vahvistaa.

kai tähän pitäisi syödä jotain mahahappojen neutraloijia, apteekista saa ilman reseptiäkin. itse on laiskanpuoleisesti syönyt kun tuntuu, että neutraloi vähän liikaakin joskus. mut niihin tottuu kuulemma.

Nyt en jaksanut lukea kaikkia vastauksia joten laitan omani vaan tähän...pala kurkussa-tunne voipi tulla jos on kurkunpään tulehdus tulossa. Sitten mulla oli kerran niskanikama niin pahassa fasettilukossa että ihan sattui kaulaan nieleminen. Tuossa siis pari syytä tuohon vaivaan ainakin.

Juu mulla on ihan sama juttu nyt talla hetkella. Mut tama alkoi omenan syonnin jalkeen....vaikka pitaa myontaa et stressii on myos. Pari vuotta sitten oli sama juttu ja kavin kurkkulaakarilla. Se sanoi myos etta stressi aiheuttaa kurkussa pienten lihasten jannittymista ja tunne saattaa olla sita.

Jep, kannatta tarkistaa kilpirauhanen. Oli palan tunnetta kurkussa ja jopa astmadiagnoosi (ja se masennus). Löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, siihen lääkitys ja nykyisin terve :)

Yhteistyössä