Paljon on sopivasti lastenhoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Paljonko on kohtuullista pyytää lastenhoidosta tarkoittaen yhden alle 2-vuotiaan hoitamista muutama tunti päivässä? Tarkoittaa siis säännöllistä hoitoa ma-pe. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja. Auttakaa pian, kun mulla ei oo mitään käsitystä, mutta elääkin pitäisi.

Häh? Ei kai nyt kukaan elä yhden lapsen hoidolla?

En minä ainakaan maksaisi enempää kuin pitää maksaa kunnallisellekaan, ja sehän olisi noin 100 euroa muutaman tunnin hoidosta/kuukausi. Toki sinä saat siihen lisäksi varmaankin lapsen kotihoidontuen.

Eli siis kotihoidontuki 200+100 on noin 300.

Yksityiset pph:t ottaa 30e/päivä tai 500e/kk, tuosta 500e.stä vähennetään Kelan yksityisen hoidontuki, nii ja tietty hoitaja maksaa veronsa yms. tuosta summasta. Mut siis jos on "pimeetä" hoitamista niin kotihoidon tuki + 100e on kai aika kohtuullista.

Nykyään monet haluavat palkata kotiin hoitajan ja ovat valmiita siitä maksamaan. Toki tarvii olla hyvät tulot, että tää onnistuu. Itselläni on siis yksi lapsi ja sen lisäksi hoitaisin tuon hoitolapsen hänen kotonaan. Ei ilmaiseksikaan viitsisi kun joka aamu tarvii sitten kuitenkin lähteä liikenteeseen aikaisin.

Tarjosivat palkaksi hieman yli 5 euroa/tunti, mutta kysyivät omaa toivetta. Ei varmaan kannata koko hommaan ryhtyä, kun mielummin tekee pari keikkaa sairaanhoitajana ja saa saman summan, kun huhkis koko kuukauden. Työ olis toki mukavampaan.

Meillä on lapsenhoitajat (tuttuja tyttöjä joilla ei alaa läheltä liippaavaa kokemusta) saaneet 6e/h mutta tuo on ollut 2-3 h /viikko. Nyt pitäisi päättää palkka opiskelijatytölle, joka tulisi 4 viikoksi hoitamaan 1v 1kk poikaa ja osittain 4,5 v tyttöä (osan ajasta päiväkodissa/isällään). Hankala päättää kun tuota 6e/h ei ole varaa maksaa! Mutta hänelle maksaisimme pimeänä. Mietin 4e/h kun saisi esim. syödä meillä ja tosiaan saa sen "puhtaana käteen".