Paljon teidän n. 1v juttelee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitix2"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitix2"

Vieras
Tuossa se kysymys onkin. Löysin tuolta taaperopuolelta vain paljon 1,5vuotiaat puhuvat, mutta kiinnostaa kuinka montaa sanaa teidän n. 1-vuotiaat puhuvat.

Oma 13kk ikäiseni sanoo ei (kymmeniä kertoja päivässä), äiti (tosi harvoin), hei, hei hei (samalla kun vilkuttaa) ja hau hau (tarkoittaa koira).

Ensimmäinen lapsi puhui tämän ikäisenä jo parin sanan lauseita, joten on tämä lasten kielen kehitys kyllä erilaista. Tosin täytyy myöntää että omalla kohdallani se on myös viitsimisestä kyse. En ole jaksanut harjoitella ihan niin ahkerasti tämän toisen kanssa.

No pari selvää sanaa tulee (äiti,anna) :D siinäpä ne tärkeimmät. Isi-sana tulee joskus iti mutta vielä harvakseltaan. Omaa vauvahöpötystä on sitten senkin eestä :heart: ja poika siis 1v1kk....

Siis puhui lauseita tuon ikäisenä? Kyllä esikoisesi oli harvinaisuus. Meidän poika joka on 2,5v höpöttelee omia sanojaan, ja lauseita sanoo, mutta ns. Omalla kielellä. Nyt on alkanut viimeviikkojen aikana tulemaan ymmärreäviä sanoja. Neurologisesti terve.
Meidän tyttö joka on vähän yli vuosi sanoo, äittä, isi, mamma, pappa, amp (lamppu) puh, ei, anna, hei, hei, maama( maito) appa (auto) jne.. Eli musta tosi paljon ikäisekseen. On monet ihmetelleetkin kuinka paljon sanoo, mutta että lauseita.. Niin ja me ei olla kummankaan harjoiteltu "puhumista" normaalisti puhutaan kotona ja kirjoja voitaisiin ehkä enemmän lukea.. Miten ihmeessä harjoitellaan puhumista?

[QUOTE="Mie";25742561]Siis puhui lauseita tuon ikäisenä? Kyllä esikoisesi oli harvinaisuus. Meidän poika joka on 2,5v höpöttelee omia sanojaan, ja lauseita sanoo, mutta ns. Omalla kielellä. Nyt on alkanut viimeviikkojen aikana tulemaan ymmärreäviä sanoja. Neurologisesti terve.
Meidän tyttö joka on vähän yli vuosi sanoo, äittä, isi, mamma, pappa, amp (lamppu) puh, ei, anna, hei, hei, maama( maito) appa (auto) jne.. Eli musta tosi paljon ikäisekseen. On monet ihmetelleetkin kuinka paljon sanoo, mutta että lauseita.. Niin ja me ei olla kummankaan harjoiteltu "puhumista" normaalisti puhutaan kotona ja kirjoja voitaisiin ehkä enemmän lukea.. Miten ihmeessä harjoitellaan puhumista?[/QUOTE]

Niin ja tyttö osaa liudan eläimiä sanoa, ainoastaan r kirjaimen jättää pois.

Ei mitään. Kohta tulee 1v 5kk täyteen ja nyt on alkanu tulla kovaa ja korkeelta että "ÄITEEEE!!!" ja auto on "uto". Matkii eläinten ääniä ja pärisyttelee mopoille,mutta siinä se :) Kovasti huitoo käsillään ja tulee aina housunlahkeesta nykimään että tuu nyt kattomaan mitä mä haluan :D

Meidän lapsi on 1v 4kk ja sanavarasto on montakymmentä. Neuvolassakin ihmeteltiin kehitystä. Neiti osaa ulkoa mm. hämähäkistä 6 sanan rimpsun ja osaa itse sanoa useita 3 ja 4 sanan lauseita. Oppiminen alkoi vauhdittua 1v 1 kk:n jälkeen. Sitä ennen tuli vain muutama sana.

Lapsi siis toistaa kaiken ja muistaa hyvin (ainakin toistaiseksi). Osaa sanoa kun on jano ja nälkä sekä kiittää ruoasta ym.

Meille oli yllätys, mutta olen tietysti iloinen kun kommunikointi on helpottunut koko ajan.

Joskus lapsi oppii puhumaan vasta 3-vuotiaana, kuten ystävälläni eikä älyssä ole mitään vikaa!

Poika on 1v2kk, sanoja ei, äiti ja joskus harvoin tulee isi. Ja vaippa on "paba". Ja aina kun silittää tai haluaa silittää jotain (vaikka lemmikkiä), sanoo aaaii aaai. Välillä tuntuu, että koittaa sanoa ruuasta "hyvää" (="yäää") kun kysyn, onko hyvää, mutta voi olla sattumaakin :D Höpöttää jatkuvasti omalla kielellään ja ymmärtää paljon puhetta, mutta ei kyllä juurikaan vielä itse puhu sanoja :)

Pikkusiskoni puhui suunnilleen saman ikäisenä jo lyhyitä lauseita, ("kissa luke kiiija" ja laittoi pehmolelukissan päälle kirjan :D), muistan sen hyvin kun meillä on niin iso ikäero, joten tosi eri tahtiin nuo lapset kyllä kehittyy :)

En tiedä miten lapsen kanssa voi harjoitella puhumista, mä puhun hänelle paljon ja luetaan kirjoja, osoitellaan esineitä ja kerron niiden nimiä jne. mutta eiköhän ne sanat ala tulla sitten itsestään kun lapsi on valmis, ilman mitään erityistä "opettamista"? :)

[QUOTE="hmm";25742640]Meidän lapsi on 1v 4kk ja sanavarasto on montakymmentä. Neuvolassakin ihmeteltiin kehitystä. Neiti osaa ulkoa mm. hämähäkistä 6 sanan rimpsun ja osaa itse sanoa useita 3 ja 4 sanan lauseita. Oppiminen alkoi vauhdittua 1v 1 kk:n jälkeen. Sitä ennen tuli vain muutama sana.

Lapsi siis toistaa kaiken ja muistaa hyvin (ainakin toistaiseksi). Osaa sanoa kun on jano ja nälkä sekä kiittää ruoasta ym.

Meille oli yllätys, mutta olen tietysti iloinen kun kommunikointi on helpottunut koko ajan.

Joskus lapsi oppii puhumaan vasta 3-vuotiaana, kuten ystävälläni eikä älyssä ole mitään vikaa![/QUOTE]

LISÄYS:

meilläkään ei ole erityisesti opetettu puhumaan, mutta otan lapsen kaikkiin arkiaskareisiin mukaan ja nimeän aina kaikki ruokaraaka-aineet, ostokset jne. Pukiessa sanon kaikkien vaatteiden osat, aamuisin nimetään sängyllä ollessa varpaat jne. Lapsen oppimia sanoja olen kirjoittanut koko ajan muistiin ja kyllä niitä taitaa olla jo pari sataa. Toki joukossa on myös sellaisia, mitä lapsi ei vielä ymmärrä tai osaa yhdistää. Mutta eilenkin sanoi: uusi takki päälle, kattoo peilistä... ja meni katsomaan peilista uutta takkiaan :)

Täti oppi lukemaan 4-vuotiaana, joten jotkut vaan osaa. En sitten tiedä, mitä myöhemmin taitaa

Meilläkin siis ymmärtää paljon. Osaa viedä esineitä muille perheenjäsenille toisiin huoneisiin ja osaa hakea esineitä ja vie roskat roskiin ym.

Eka lapseni tosiaan puhui aikaisin lauseita, silloin jaksoin nimetä esineitä ja kerroin aina mitä tein, olin vähän kuin urheiluselostaja :)

1v3kk:lta ei tule muuta kuin sitä omaa ömmömöö päpä pau:ta..
Tai ehkä sanoo/yrittää sanoa "nappi" tai ""painaa"... Useamman kerran osoitellut jotain nappulaa ja hyvin määrätietoisesti kajauttanut "appaa, appaaaaaaaaa!".. voi olla sattumaakin khyl, kun ainahan tuo jotain huutelee :D

Mutta ymmärtää aika paljon.. Kun käskee antaa jotain, ni antaa.. tai jos sanoo, että laita lelu laatikkoon, ni laittaa... myös "ei", "mennään syömään"" ja "tule tänne" näyttää olevan hallussa (eri asia sitten, että innostaako poikaa totella.. pääsääntöisesti ei pätkääkään :D)

meillä 1wee (ja muutama päivä) ikänen tyttö
Sanoo; tule, äiti, isi, iskä, Äitin tyttö, isin tyttö, hyvä tyttö, ja tietty se pelkkä tyttö. Sit omia sanoja tippu, anna, kiitos jne,,,

Uusimmat

Yhteistyössä