Paljonhan maksaa talon rakentaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talokuumeilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

talokuumeilija

Vieras
Siis jos tontti jo hankittu ja suurin osa rakentamisesta toteutetaan itse. Tuleeko paljon halvemmaks ku et joku ulkopuolinen rakentaa (esim. valmiit talopaketit)?

Tulee paljon halvemmaksi jos itse rakentaa. Kehottaisin kuitenkin perehtymään koko prosessiin, jos olet aikeissa rakentaa talon. Sinun kyllä pitäisi tietää jo tuossa vaiheessa itse paljonko säästä jos olet alkamassa edes rakentaa.
Jos ei homma ole hanskassa niin kannattaa kyllä ehkä kääntyä ammattimiesten puoleen.

Osaisitko vastata kysymykseen: Mitä auto maksaa?
Talo maksaa keskimäärin 2500€/asuinneliö ja jos tekee itse säästä saman verran kuin ulkopuolisen palkkaaminen vastaavaa työtä tekemään maksaisi.
Suurin osa rakentamisesta tarkoittaa siis mitä?

Tuli vielä mieleen tuosta ylemmästä, että onko teillä sähkö ja putkimiehenkin taidot ja luvat, kun nekin ovat aika iso osa talon rakennusta..? Entäs materiaalikustannukset, tukkuhinnoin vai mistä? jne..
Entäs perustukset, kaivurit ym.. kaikki maksaa jos ei ole homma itsellä hanskassa.

Voi tulla pian kalliimmaksi, jos ei asioista ole perillä ja osaa hommia. Meillä päästiin muutama vuosi sitten alle 1000€ neliö itse suurimman osan tekemällä JA SE VAATI RAKSALLE LÄHTÖÄ! Eli jonkun pitää kanssa tehdä siellä hommia.

Osaisitko vastata kysymykseen: Mitä auto maksaa?
Talo maksaa keskimäärin 2500€/asuinneliö ja jos tekee itse säästä saman verran kuin ulkopuolisen palkkaaminen vastaavaa työtä tekemään maksaisi.
Suurin osa rakentamisesta tarkoittaa siis mitä?

Häh? Meille tiistaina useampi talopakettimyyjä sanoi hinnan olevan avaimet käteen systeemillä keskimäärin reilut 1500€ per kerrosalaneliö, poislukien tontti ja liittymät (ne siis vielä tulevat erikseen tuohon päälle).

Siis ei mitään luksustaloa vaan ihan perus omakotitalo (4-5 makuuhuonetta ). Appiukko osaa rakentaa taloja.

Tää oli täysin hypoteettinen kysymys, en oo ostanu tonttia vielä. Mutta löysin aivan ihanan :)

Vahvistetut keskimääräiset rakennuskustannukset oli käsittääkseni 1500e/m2 viime vuonna... Jos 2500e on kyllä pikkasen yläkanttiin jos puhutaan ihan perustalosta.

Siis ei mitään luksustaloa vaan ihan perus omakotitalo (4-5 makuuhuonetta ). Appiukko osaa rakentaa taloja.

Tää oli täysin hypoteettinen kysymys, en oo ostanu tonttia vielä. Mutta löysin aivan ihanan :)

No me tehtiin 240 neliöö kolmeen kerrokseen rinteeseen suht nykyaikaisella tekniikalla, tontti oli jo valmiina niin meni 120 000€. Pihapiiri mikä laitettu 2500 neliöö ja sit muu ala mitä siistitty niin jotain hehtaarin. Sillä rahalla kunnostettiin tontilla ollu vanha pihasauna ja löytyy kylpytynnyri ja kota nyt kans pihasta. kivetyksiä yms. tehty aika paljon... Mies itse rakennusalalla, appiukko lvi ja mun isä sähkäri... ja kaikilla oman erikoisosaamisalan mukaiset luvat piirtää kuvat ja tehdä työ :D Ainoastaan kaivuutyöt tuli kaverilta jolle maksoimme palkkaa...

[QUOTE="mä";22343548]No me tehtiin 240 neliöö kolmeen kerrokseen rinteeseen suht nykyaikaisella tekniikalla, tontti oli jo valmiina niin meni 120 000€. Pihapiiri mikä laitettu 2500 neliöö ja sit muu ala mitä siistitty niin jotain hehtaarin. Sillä rahalla kunnostettiin tontilla ollu vanha pihasauna ja löytyy kylpytynnyri ja kota nyt kans pihasta. kivetyksiä yms. tehty aika paljon... Mies itse rakennusalalla, appiukko lvi ja mun isä sähkäri... ja kaikilla oman erikoisosaamisalan mukaiset luvat piirtää kuvat ja tehdä työ :D Ainoastaan kaivuutyöt tuli kaverilta jolle maksoimme palkkaa...[/QUOTE]

Eli 500€ näyttäis olevan neliöhinta... niin ja juuri arvioitu tää pirtti välittäjällä ja 350 000€ arvio :D

Meillä tänä kesänä valmistunut 1,5 kerroksinen talo. Samanlainen kuin Kannustalojen Pienet Kannustalot -mallistossa on Rauhala.
Lisäksi autotalli/katos/varasto. Palkattiin kirvesmiehiä tekemään, tehtiin siis kappaletavarasta. Hintaa tuli n. 220 000 €, tuossa mukana laskettu myös tontti ja liittymät ( yht. 13 000).

Meille kerrottiin monestakin eri paikasta, että avaimet käteen-taloilla on yleensä hintaa n.1500€/neliö, kun itse rakennetulla keskimäärin n.1800€/neliö. Tämä siksi, että itse rakentamalla budjetti ylittyy huomattavan paljon helpommin ja lisäkuluja tulee, kun kaikki asioita ei osata ottaa huomioon.

Meidän talo tuli tosin avaimet käteen-periaatteella maksamaan 1900€/neliö, koska teimme paljon muutoksia niin talon pohjaan kun kalusteisiin ja materiaaleihin. Tontti sitten vielä päälle, tietysti.
Olen tyytyväinen, ja jos uudestaan rakennusprojektiin lähdemme niin samalla systeemillä mennään. Ei huvita lähteä ikuisuusprojektiin enkä halua astua liian suuriin saappaisiin ja yrittää tehdä isoja ja tärkeitä asioita joihin ei oma tieto eikä taito riitä.
Budjetti ja muuttopäivä tiedettiin jo ennen kun tontilta oli edes ensimmäinen puu kaadettu. Ja sekä' aikataulu että hinta piti loppuun asti.

Esim. Osuuspankin sivuilla on laskuri, jolla voit selvittää hintaa. Siellä kysytään myös oman työn osuutta ja hinta määräytyy sitten sen mukaan. Mutta tuo 1500e/m2 puutalosta ja 1800e/m2 kivitalosta on minullakin käsitys.

Yhteistyössä