Paljonko kuussa koiraan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "dog"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Chihu. Kaikki yhteensä n.120e/kk. Sisältää vakuutuksen jaettuna joka kuukaudelle (300e/v), ruoat, herkut. Mukaan ei ole laskettu lääkäriä, mahdollisia vaatteita (sade, pakkas jne) eikä heijastimia yms tarvikkeita.

Mulla kaks koiraa, corgi (13kg) ja saksanpaimen (45kg). Hintaa ruokaan menee about 70€/kk + luut ym herkut. Pelkän sakemannin ruoat maksoivat jotain 40-50€/kk. Syötän koirille laadukasta kuivaruokaa ja lihoja. Ruokaa saa halvemmalla, kun ostaa isompia määriä kerralla säästöön. :) esim Kennelrehulta, M&M, ym ..

Vakuutukset ovat corgilla 140€/vuosi ja saksanpaimenella 300€/vuosi, ja vakuutuslaskut tulevat meillä 3kk:n välein. Corgin harrastuksiin menee about 250€/vuosi. Eläinlääkärissä käydään vuodessa ehkä kaks -kolme kertaa plus rokotukset ja yleensä vakuutus korvaa aika hyvin noista (omavastuu 50€).

Susikoira oli aikanaan. Syötettiin sille kaikenlaisia tähteitä ja tarvittaessa lisukkeeksi perunaa. Joskus ostettiin kokeeksi jotain koiranruokaa, mutta ei se niistä tykännyt. Halvaksi tuli. Harvat lekurilla käynnit maksoi jotakin, mutta en muista mitä.

Minä en ole koskaan laskenut, enkä taida halutakaan. Joskus menee enemmän ja joskus vähemmän. Koiria on tällä hetkellä 3 ja kooltaan varsin pieniä. 15kg:n ruokasäkki kestää n. kuukauden ja yksi säkki maksaa n. 40€ tosin sitten nuo syö toistakin muonaa siinä seassa ja sen hintaa en nyt muista, sitä ostan pienemmän säkin. Ja sitten vielä lisukkeet päälle mitä milloinkin.
Turkinhoitoon menee aineita, mutta ei niitä nyt joka kuukausi tartte ostella, kun isot pönikät ostaa kerralla ja sitten vielä mahdolliset näyttelykulut, niitä on vaihtelevasti nollasta eurosta ylöspäin.

eikö ole mitään koirafoorumia johon nämä kysymykset voisi laittaa?

Johan pomppas! Me äiditkin olemme ihmisiä, jotka usein harrastamme. Ja saamme jakaa harrastuksemme myös muiden äitien kanssa, jotka tykkäävät samoista asioista. Jaa sinä juttusi aiheitten mukaisesti eri forumeille, mutta me keskustelemme täällä.

Ap:lle: Meillä kuukaudelle tulee hintaa keskimäärin 100-150e/2 koiraa. Koirat kooltaan n. 20kg.

Meillä tosiaan on sekarotuinen koira, keskikokoisesta pikkasen isompi. Äiti husky, isästä ei tietoa. Mutta ruokaan ja herkkuihin menee kuussa noin 50-70e. Ja tietenkin jos rokottaa tarvii yms. niin helposti tulee 40-50 euroa lisään. Muuhun ei sitten menekään. Maalla asutaan ja vapaana saa pihassa olla. Panta on jouduttu tyyliin vuodessa pari kertaa ostaa niin tulee siitä joku 20 euroa lisää. Eli maksimissaan melkeinpä koiraan menee kuukaudessa 150e jos sitäkään.

Kesällä varmaan alle 100 vakuutuksineen ja herkkuineen, talvella 120-150 kun ruoka on tuhdimpaa ja lihaisampaa ja teen sen itse. Eläinlääkäriä ei olla tarvittu kuin jalostustutkimuksiin, mutta näyttelyistähän tulee mukava 50-100 euron lisä/kk.
Alkuhankintoihin rahaa meni niin paljon, ettei kehtaa laskea: häkki, valjaat ja muut vetojutut, pedit yms.
Niin ja rotuna alaskanmalamuutti

Meillä pentu josta tulee noin 60 kiloinen isona, ruokaan menee kuussa noin 40 euroa ja siihen vielä lisäravinteet, luut, vakuutus, rokotukset ja tuhottu omaisuus päälle.

ruuat, rokotukset, vakuutukset ja kaikki tarvikkeet vuodessa /12 = n. 30-40e kk korkeintaan, kaksi alle 10kg koiraa.
Vaatteita neulon itse, hihnoja, pantoja sadeasuja ym. ostan Hesyltä käytettynä ja kirppareilta ja huutiksesta esim. autohäkin.
ell tarvinnut hakea vain rokotukset, ei koskaan mitään vaivoja (3v) ja itse nypin turkin.

Saksanpaimen on ja menee ehkä noin satanen. Harrastusmaksut, ruoka, lelut, herkut..

Ps. Kannattaa ottaa koiralle vakuutus ehdottomasti :) Edellinen koira loukkaantui ja ilman vakuutusta olisi mennyt varmasti tuhansia euroja..

Yhteistyössä