Paljonko lapsellasi on kirjoja ja minkälaisia, luetko itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirjoista pitävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kirjoista pitävä

Vieras
Tällaista kysyn perjantaipäivän ratoksi.

Onko lapsillanne kirjoja minkä verran?
Minkälaisia kirjoja ne ovat: klassikoita vai uudempaa tuotantoa?
Miten paljon luet itse ja minkälaisia kirjoja?

Aloitan:
omalla nelivuotiaalla on kirjoja melkein liiaksikin
klassikoita ja uudempaa, esim. Kunnaksen kirjoja paljon
tärkeää kirjoissa on hyvä kieli
Itse luen aika paljon myös, pääasiassa laadukasta kirjallisuutta ja joskus hömppääkin tyyliin Marian Keyes, Sophia Kinsella

Meidän lapsilla on aivan liikaa kirjoja ja lainataan vielä kirjastosta lisäksi, on klassikkoa ja uutta, vähän kaikenlaista.

Itse luen paljon, melkein mitä vaan runoja lukuunottamatta. Skaala on harlekiineistä kirjallisuuden klassikoihin =)

En ole laskenut likkojen kirjamääriä. Eivät mahdu yhteen kirjahyllyyn, täytyis toinen ostaa. Siellä on vähän kaikkea, noin puolet tietokirjallisuutta. Kuvakirjoista/tarinoista aika sama määrä uutta ja perinteisempää. Suurimman kirjamääränsä saavat kuitenkin kirjastoista. Vähintään kerran viikossa käyvät ja kantavat suuret keot kotiin. Kuuntelevat äänikirjoja nukkumaan mennessään.

Luen itse miltei koko ajan. Lähinnä tietokirjallisuutta, mutta kyllä toisinaan kaunokirjallisuuttakin. Ehkä 70/30? Rakastan lukemista. Uskoisin välittäneeni saman lapsilleni (6v ja 8v).

Aika paljon löytyy. Mun äiti säästi kaikki mun satukirjat 80-luvulta ja uusiakin toki ollaan ostettu. Satuja laidasta laitaan, kaikki klassikot löytyy.

Ite luen kans paljon, tositarinat kiinnostavat eniten, mut hömppääkin tulee luettua.

Meidän lapsilla on todella paljon kirjoja! Joitain omia vanhojakin on mukana. Paljon lasten omasta kirjakerhosta, mutta paljon myös klassikoita. Esikoinen lukee myös paljon tietokirjoja, joten niitä on myös siunaantunut!

Itse luen jännitystä ja hömppää! Henning Mankelin Kurt Wallander-kirjat on loistavia!!

Kirjoja löytyy paljon. Tosin nyt kun on rahasta tiukempaa, on ostaminen vähentynyt ja kirjastoa käytetään enemmän. Kirjoja löytyy enemmän uutta tuotantoa, mutta myös joitain klassikoita. Nyt tilasinkin Onnelin ja Annelin kootut kertomukset meille ihan omaksi, kun ensin lainasimme sen ja totesin mainioksi kirjaksi (ei ole minulle lapsuudesta tuttu).

Itse luen myös paljon, lähinnä dekkareita ja tietokirjallisuutta. Ja koulukirjoja.

Meillä on kirjoja ihan älyttömästi, lapsilla myös. Uudempia, ja klassikoita löytyy. Luen paljon itsekseni, tyttö oppi vasta lukemaan, ja lueskelee siis itsekseen. Jonkun verran tulee vielä kuiternkin luetta ääneen hänelle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika paljon löytyy. Mun äiti säästi kaikki mun satukirjat 80-luvulta ja uusiakin toki ollaan ostettu. Satuja laidasta laitaan, kaikki klassikot löytyy.

Ite luen kans paljon, tositarinat kiinnostavat eniten, mut hömppääkin tulee luettua.

meillä ihan sama, että omat lapsuudenkirjat ovat uudelleen käytössä. Aivan ihana oma äitini oli säästänyt ne kaikki, joten meillä on todella paljon kirjoja. Itsekin olen ostanut joitain uusia ja lisäksi käydään kirjastossa kerran viikossa. Tykkään lukemisesta, tosin omat lukemiset ovat jäänet vähän vähemmälle.

Mä olen ostanut lastenkirjoja jo silloin, kun vielä luulin jääväni lapsettomaksi vahnaksipiiaksi :)
eli mellä on paljon niin klassikkoja kuin näitä markettien mimikirjojakin. Omia suosikkejani en ole lapselle saanut kovin ujutettua. Tällä hetkellä 2,5-vuotias on kiinnostunut kaikesta tekniikasta, autoista, rakennustyömaajutuista ym. Aina silloin tällöin saan armollisen luvan lukea omia suosikkejani, mm. Allakka Pullakkaa ja Yökyöpeliä.

Itse luen joka ilta jotain ennen nukahtamista. Viimeisin lukemani kirja on Hotakaisen Ihmisen osa. Nyt luen Pimeä nousee -sarjan viimeisintä osaa. Kirjastossa on varauksessa uusin Keyes ja yöpöydällä odottelemassa Leena Krohnia.

on paljon kertynyt lapsille kirjoja. Löytyy klassikoita esim. vanhempaa Nalle Puhia ja Pekka Töpöhäntiä ja uudempia mm. Tatu ja Patu, Kunnaksen kirjoja, muumeja, Miina ja Manu kirjoja.
Lapset ovat vielä alle kouluikäisiä, joten heille sopivia kirjoja. Pienimmälle on Maisa, Puppe ja sika-kirjoja (Julia Vuoren).

Olemme miehen kanssa kovia lukemaan ja käymme säännöllisesti kirjastossa. Tälläkin hetkellä on itselle kirjastosta 7 vrk:n laina, tietokirjallisuutta ja lapsille monia kirjoja.

No empä ole koskaan noita kirjoja laskenu, ihan kivasti niitä ja koko aika määrä kasvaa. Laidasta laitaan. On sarjakuvaa ja ihan sitten nuoriso kirjoja. tykkäävät kovasti lukea ja lainaavat viikottain koulusta kirjoja kotiin asti luettavaksi:)

Minkä pituisia iltasatuja te yleensä luette lapsillenne?

Itselläni tulee luettua ehkä 10-15 minuuttia tai mitä nyt yksi Pekka Töpöhäntä tai muu "keskipaksu" kirja nyt kestääkään. Niitähän on kai sellaisia minuutin satukirjojakin (siis että yksi tarina kestää jonkun minuutin tai kaksi), mutta minusta se olisi aika vähän lukemista lapselle. Olettaen siis että ei muuten lue, monet varmaan ehtivät muutenkin lukea. Harvemmin meillä ehtii illalla muuten lukea, joten tuo iltasatu on useimmiten ainoa ja siksi luen mielelläni vähän pidempään silloin.

On tuolle kaksivuotiaalle kertynyt vähän liikaakin kirjoja, osa on sellaisia mitä itse olen saanut lahjaksi suunnilleen hänen ikäisenään. Klassikoita, uudempia ja siltä väliltä :)

Itse luen paljon ja mies myös, aina joku kirja kesken :) Luen laidasta laitaan, ei ole vielä löytynyt tyylilajia mistä en pitäisi, kunhan kirjoittaja osaa asiansa muuttuu kirja kuin kirja mielenkiintoiseksi...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Itselläni tulee luettua ehkä 10-15 minuuttia tai mitä nyt yksi Pekka Töpöhäntä tai muu "keskipaksu" kirja nyt kestääkään. Niitähän on kai sellaisia minuutin satukirjojakin (siis että yksi tarina kestää jonkun minuutin tai kaksi), mutta minusta se olisi aika vähän lukemista lapselle. Olettaen siis että ei muuten lue, monet varmaan ehtivät muutenkin lukea. Harvemmin meillä ehtii illalla muuten lukea, joten tuo iltasatu on useimmiten ainoa ja siksi luen mielelläni vähän pidempään silloin.

Meillä nuo kaksi isompaa (4 ja 6v) saavat valita omat kirjat, joten puoli tuntia ainakin menee iltasaduissa. Jos ottavat kovin pitkiä kirjoja, niin jätämme kesken ja jatkamme seuraavana iltana. 2v kuopuskin on alkanut tuoda oman kirjansa iltasatuhetkelle, mutta onneksi vielä lähinnä Puppea, jonka lukemisessa ei kauan mene. En tiedä sitten kuinka jatkossa menettelemme, annanko kaikkien valita oman kirjan vai pitääkö alkaa vuorotella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Yleensä jotain 20-30min, riippuu vähän... Viime aikoina ollaan lähinnä selailtu hänen valitsemia kirjojaan (Historiallinen Atlas ja Geologica) paljon mielenkiintoisia kuvia ja tekstikin on hänen mieleensä jos malttaa kuunnella :)

Yhteistyössä