Paljonko laskutan naapuria lapsensa teosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiehukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiehukka

Vieras
Minulla roikkuu kasveja ulkona näin kesäaikaan. Likimain kaikki kasveistani ovat sellaisia, ettei niitä saa Suomesta, vaan olen tilannut ulkomailta.

Naapurin 2-3 -vuotias käveli pihallani ja repi yhden kasvin alas nyppien sen samalla sitten ihan tohjoksi. Eipä se kasvi siitä enää elvy :( Ärsyttää, koska olen kasvattanut sitä nyt pian 1,5 vuotta odottaen ensimmäistä kukintaa.
Kasvin ostin Saksasta eräästä näyttelystä, hinta oli viime vuonna 14 euroa. Jos nyt haluaisin samanlaisen ja "samanmerkkisen" kasvin tilalle, pitäisi tilata Saksasta ja päälle tulisi vielä postikulut 15 euroa.

Eli laskuttaisitteko naapuria:
A. 14 euroa kasvista
B. vastaava tilalle -periaatteella eli 14 euroa + 15 euroa pk:t (tai hankkivat mistä hankkivat, mutta tuolta saa halvimmalla)

Mä jo luulin, että tää olis joku vitsi, kun ymmärsin otsikon väärin.. :|

Tarjoutuiko naapuri korvaamaan itse kasvin? Tuo 15e riittää korvaukseksi, tilaat itse uuden kasvin, jotta saat oikeanlaisen.

ei lapsi ymmärrä mitä teki ja ei vanhempien silmät kerkeä joka paikkaan joten miksi et puuttunut heti kun näit lapsen pihallasi vaan annoit tuhota kasvin.
Oletko nyt ihan varma ettei tuosta vielä lähde kasvamaan?
En laskuttaisi naapurisovun nimissä mitään, toki voit asiasta mainita että jatkossa katsovat paremmin lapsen perään ettei tule sinun pihallesi sillä sinulla on siellä myös lihansyöjäkasvejakin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28768681:
En vaatisi mitään korvausta eikä mikään rahasumma oikein korvaisi puolentoista vuoden kasvatusta. Itse taimen hinta on mitätön sen rinnalla.

Tästä samaa mieltä. Kertoisin kuitenkin naapurille että kasvattamani kasvit ovat harrastukseni ja harvinaisuuksia ja toivoisin että vahtisi lapsiaan niin että ne saisivat olla rauhassa. Katsoisin myös itse sitä kasvatuspaikkaa että onko kasveja mahdollista siirtää niin ettei ne tule revityiksi.

Minulta joku leikkasi kerrostalossa asuessa kaikki orvokit ruukusta. Hiukan otti sekin päähän vaikka kyse ei ole sen arvokkaammasta kasvista.

• Tykkää
Reactions: moona81
Jos olisit tämän käänteisesti taas palstalle kirjottanut kuinka naapuri laskuttaa kun teidän NicoPetteri teki pikku kätösin vaan pikku puutarhurin hommia olisit saanut täysin toiselaisia vastauksia jolloin vaadittaisi toki että korvaisit ja kunnolla tuon kaiken tuhon

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;28768730:
Jos olisit tämän käänteisesti taas palstalle kirjottanut kuinka naapuri laskuttaa kun teidän NicoPetteri teki pikku kätösin vaan pikku puutarhurin hommia olisit saanut täysin toiselaisia vastauksia jolloin vaadittaisi toki että korvaisit ja kunnolla tuon kaiken tuhon
No sehän on ihan selvä että lapsen tekemät tuhot pitää tarjoutua korvaamaan.

• Tykkää
Reactions: moona81
Vaihtoehto B eli sen koko 29 euroa tietenkin. Minusta on itsestäänselvää, että lasten ja eläinten aiheuttamista vahingoista vaaditaan ja maksetaan asianmukaiset korvaukset. Lasku on tehokkain keino muistuttaa, että lasta ei saa päästää itsekseen vaeltelemaan toisten pihalle.

ei lapsi ymmärrä mitä teki ja ei vanhempien silmät kerkeä joka paikkaan joten miksi et puuttunut heti kun näit lapsen pihallasi vaan annoit tuhota kasvin.
En laskuttaisi naapurisovun nimissä mitään, toki voit asiasta mainita että jatkossa katsovat paremmin lapsen perään ettei tule sinun pihallesi sillä sinulla on siellä myös lihansyöjäkasvejakin ;)

Naapurit ja varsinkin naapureiden lapsethan asuvat naapurissa juurikin sen takia, että AP saisi vahtia niitä naapurin lapsia omalla pihalla.

eivätkä vanhempansa vahdi. Tai "vahtivat", mutta ovat autotallissa, varastossa tms tekemässä remonttihommia ja käyvät vartin välein kurkkaamassa, missä lapset kulkevat. Ei ole eka asia, jonka on rikkonut (mm hiekkaleluja jne). En kerinnyt väliin, kun näin naapurin lapsen tuota kasvia ottavan :( Pikasprintteri en ole minäkään... Ja kasvi ei tuosta lähde, oli kaarnalla kasvava kasvi.
Naapurille talutin lapsen ja kasvin rippeet, naapuri vaan mutisi että TAASKO se oli siellä ja meni sisälle. Oma lapseni huusi minua meille apuun pihallani, joten piti mennä sinne. Ja nyt naapurissa on kai päikkäriaika, niin en viitsi mennä rimputtleemaan ovikelloa.

Jos naapuri päästää 2-3v itsekseen vaeltelemaan toisten pihoille, sietääkin maksaa penskan aiheuttamat vahingot. Ei tuon ikäisellä pitäs olla edes mahdollisuutta päästä niin kauas vanhempien valvonnasta että ehtii mitään tuhota

Yhteistyössä