Paljonko maksatte "palkkaa" lapsillenne kotitöistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orjapiiskuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Orjapiiskuri

Vieras
Ajattelin ottaa käyttöön 9- ja 13-vuotiaille lapsille viikkorahasysteemin, jossa pottia kerrytetään tehtyjen töiden mukaan.

Mitä teillä on tapana maksaa lapsille (siis jos on tapana, jos ei ole, ei tarvitse vastata!) kotitöistä? Esim. imurointi, roskien vienti, pölyjen pyyhkiminen, oman huoneen siivous, tiskikoneen tyhjentäminen...

kotityöstä ei makseta palkkaa. Mutta jos esim isommat vapaaehtoisesti joakua esim tekevät jonkun isomman työn kuten ikkunoiden pesun niiin siitä sit maksetaan j palkka. Ja jos teinejä pyydetään pikkuveljensä vahdiksi, niin siitä saa palkka. usien se on kutienkin joku tavara tai lehti minkä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hn:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mä maksan 5-vuotiaalle 20 senttiä kun hakee mulle aamulehden :-) Repikää siitä.

ai,meil tuo tehdään ihan ilman rahaakin.samoin postin haku,roskien vienti ym.

No ei mun mielestä 5-vuotiaan perusvelvollisuuksiin kuulu hakea lehteä laiskalle vanhemmalle. Ei se lapsen lehti ole...

Serkuillani oli tehtynä listä, joka laitettiin seinälle. Siinä oli eroteltu kaikki kotityöt ja kuinka paljon rahaa saa mistäkin. Viikon päästä laskettiin tilit ja annettiin sen mukaan viikkorahat. Meillä ei ole vielä viikkorahaa kellään. Omat jälkensä siivoavat, muuta en vaadi...

Raksisysteemi käytössä, jokaisesta saa raksin ja 20 raksilla saa vaikka pelata pitempään tai valvoa myöhään viikonloppuna. 100 raksilla pääsee jo elokuviin.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Serkuillani oli tehtynä listä, joka laitettiin seinälle. Siinä oli eroteltu kaikki kotityöt ja kuinka paljon rahaa saa mistäkin. Viikon päästä laskettiin tilit ja annettiin sen mukaan viikkorahat. Meillä ei ole vielä viikkorahaa kellään. Omat jälkensä siivoavat, muuta en vaadi...

Tämä on mullakin ideana! =) Kun kerran viikkorahaa maksetaan, ajattelin, että voivat jotain sen edestä tehdäkkin. Kun tuntuu olevan motivaatio hukassa kotitöiden tekemisen suhteen...

Mietin vain vielä, että miten paljon kustakin askareesta voisi tienata.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
kotityöstä ei makseta palkkaa. Mutta jos esim isommat vapaaehtoisesti joakua esim tekevät jonkun isomman työn kuten ikkunoiden pesun niiin siitä sit maksetaan j palkka. Ja jos teinejä pyydetään pikkuveljensä vahdiksi, niin siitä saa palkka. usien se on kutienkin joku tavara tai lehti minkä haluaa.

Meillä oli sama systeemi käytössä lapsuudenkodissa. Ei palkallisia kotitöitä oli oman huoneen siivoaminen, tiskarin tyhjentäminen, pöydän kattaminen ja siivoaminen, pyykkien vieminen paikalleen jen. Just esim. ikkunanpesusta, autonpesusta, ruohonleikkuusta jne sai sit kerrytettyä lisä-viikkorahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tämä on mullakin ideana! =) Kun kerran viikkorahaa maksetaan, ajattelin, että voivat jotain sen edestä tehdäkkin. Kun tuntuu olevan motivaatio hukassa kotitöiden tekemisen suhteen...

Esim. roskapussin vienti 0,20?, astiapesukoneen tyhjennys 0,50? ja sen täyttö saman. Koko kodin imurointi 1? jne. Nurmikon leikkuu 2? jos ei iso piha jne.

Ehdottaisin, että jokaiselle annetaan viikkorahaksi vaikka yksi euro iästä riippumatta. Ja jokaiselle annetaan tietyt hommat jotka ovat VELVOLLISUUKSIA jotka hoidetaan - niistä luistamisesta seuraa rangaistus.

Ja lisäksi lista "äidin/isän kotitöitä" ja niille hinnat, ja niitä tekemällä voi tienata itselleen ylimääräistä rahaa ja helpottaa isän/äidin työtaakkaa - joka kuitenkin on perheessä suurin.

Ruohonleikkuu, auton imurointi, auton pesu, keittiön lattian pesu, jne..

No ei mun mielestä 5-vuotiaan perusvelvollisuuksiin kuulu hakea lehteä laiskalle vanhemmalle. Ei se lapsen lehti ole...

ei mutta postin haku muutaman sadan metrin päästä polkupyörällä itsekseen kiinnostaa aina

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Esim. roskapussin vienti 0,20?, astiapesukoneen tyhjennys 0,50? ja sen täyttö saman. Koko kodin imurointi 1? jne. Nurmikon leikkuu 2? jos ei iso piha jne.

Varmaan kannattaa miettiä myös, minkä verran sitä viikkorahaa haluaa lapsille antaa... Jos ahneus iskee, niin voi muuten köyhtyä kovasti. Ja tuo ylempi hinnasto ihan syvältä, jos astiapesukoneen tyhjennyksestä saa 50 senttiä, koko kodin imuroinnista saatu euro on ihan liian vähän. Astianpesukonehommahan vie vain viitisen minuuttia kun taas imurointi huushollista riippuen varmasti vähäintään puoli tuntia....

ei mutta postin haku muutaman sadan metrin päästä polkupyörällä itsekseen kiinnostaa aina

No tuollaiseen en päästäisi edes 5veetä.

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostaa:
Mitäs kaikkea kotitöitä sitä voi lapsilla teettää?

Meillä tällä hetkellä 6.5v tyhjentää itsenäisesti tiskaria, auttaa pyykkihomissa, siivoamisessa, pöydän kattamisessa, tiskaamisessa, roskisten vientiä jne.
Kaikki tietystikään ei ole lapsen vastuulla, eikä joka päivä joudu näitä tekemään. Pakko lisätä, ettei joku pääse älähtämään lapsityövoiman käytöstä... :snotty:

No ajattelin ihan kaikenlaista, etenkin tuo 13-vuotias varmasti jo osaa. Ja siis rahaa tulee sen mukaan, miten paljon on tehnyt. Lisäksi lasten kuuluu tietysti korjata omat jälkensä ilman erillisiä palkkoja, kattaa pöytää, kerätä ruuat pois pöydästä yms. päivittäisi pikkuhommia. Mutta rahaa tulee sitten, jos osallistuu siivoukseen, pyykkäykseen yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Meillä tällä hetkellä 6.5v tyhjentää itsenäisesti tiskaria, auttaa pyykkihomissa, siivoamisessa, pöydän kattamisessa, tiskaamisessa, roskisten vientiä jne.
Kaikki tietystikään ei ole lapsen vastuulla, eikä joka päivä joudu näitä tekemään. Pakko lisätä, ettei joku pääse älähtämään lapsityövoiman käytöstä... :snotty:

Meilläkin lapset pienempänä oli niin mielellään äidin pikku apureita, mikähän lie, kun ei hommat enää kiinnosta? :D

Ja viikkoraha kuitenkin kelpaa. Tällä listasysteemillä ei ainakaan tule vääntöä siitä, että ovatko ansainneet viikkorahansa vai ei. Kun minusta viikkorahaa ei tarvitse antaa, jos mitään ei tehdä.

meillä oli lastenkodilla niin että viikkoraha oli vakio.
Sitä pystyi halutessaan kerryttämään, esim ikkunanpesut, keittiössä ruuanlaittajan apulaisena, pihatöissä jne.
Ja palkattomiin kotitöihin kuului oman huoneen siivous, omien astioiden vienti, omien vaatteiden huolto iästä riippuen(olin itse teini silloin) ja mitähän muita. Jos näitä ei tehnyt niin viikkoraha väheni, sitä en muista vähenikö se tietyn summan vai miten...
Muhun ainakin tehosi.

Musta on tyhmää opettaa et oma huone siivotaan vaan sen takia et siitä saa rahaa :/ Peruskotittöistä ei makseta palkkaa.

Eri asia on esim. auton pesu tai ruohon leikkaaminen, jotka ei näihin peruskotihommiin lasketa.

Just tänään tein jokaiselle oman rastilistan. Yksi rasti = 20 snt. En oo saanu noita pariin kuukauteen tekemään yhtään mitään että jos tuo motivois. Mun päätettävissä sitte on montako rastia annan mistäkin. Esim tiskien laitosta voi saada eri määrän riippuen sotkun määrästä ja siitä kuin akuutti tilanne päällä.
5v haluaa oman vasaran. Piirsin vasaran kuvan ja sit jaoin ruutuihin. Kun ruudut täynnä lähdetään kauppaan ostamaan vasara. 9v halus pesäpallomailan ja 11v ja 13v alkoivat keräämään rahaa uusiin virveleihin. Heille kans piirsin aiheeseen liittyvät rastilistat.