Paljonko, mitä ja miten 1v2kk lapsesi juo???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja !!????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

!!????

Vieras
Siis juoko tuttipullosta, nokkamukista ja kuinka paljon päivän aikana? Ruokailujen yhteydessä, nukkumaan käydessä? Jos lapsella on tarjolla ja saatavilla vesipullo ns. koko ajan, voinko luottaa että osaa käydä juomassa itse tarpeeksi vai pitääkö tuputtaa päivän mittaan?

Nokkamukista, ruokailujen yhteydessä, ei nukkumaan käydessä (ei koskaan ole käyttänyt mitään "iltapulloa"). Määrä on noin 0,5dl kerrallaan, annan sitten toisen mokoman lisää, jos juo kaiken nopeasti. Aina ei juo edes tuota 0,5dl. Jos on touhottanut kovasti, niin saatan antaa lisäksi juotavaa ruokailujen välissä. Päivässä juo varmaan n. 3dl. Annan enimmäkseen rasvatonta maitoa, mutta juo mielellään myös vettä. Esikoinen joi alkuun piimää, ei maitoa.

Meillä juotiin vielä iltamaito tuttipullosta tossa iässä, koska muuten en mitenkään saanut menemään sitä 5 dl maitotuotteita, mikä on suositus. Olis joka päivä jäänyt reilusti vajaaksi, kun tyttö joi korkeintaan 0,5dl maitoa tai piimää ruokailujen yhteydessä. Keittelin puurotkin maitoon, eikä tuntunut tulevan puoli litraa millään täyteen.

Nokkamuki ei meillä koskaan kelvannut, tavallisesta lasista ensin piimää ja vähän myöhemmin kun oppi juomaan paremmin meni maitokin. Edelleenkään ei juo paljon, mutta kyllä se puoli litraa jotenkin tulee täyteen.

Tavallisesta lasista maitoa ja vettä. En tarkkaile määriä mitenkään. Ruuan kans maitoa ja muuten vettä. Syö lisäksi pari kertaa päiväs jogurttia niin varmasti täyttyy toi maitotuotteiden tarve.

Niin ja mä siis juotan sitä, jos lasin antais omaan käteen niin olis juomat lattialla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kevytmaitoa tai vettä on ruokailun yhteydessä tarjolla noin puolidesiä nokkapullossa. Välillä juo enemmän ja välillä vähemmän. Osaa pyytää vettä halutessaan, muuten imetystä 4-7 kertaa päivässä.

1v2kk juo maitoa pullosta 4x 200ml ja vettä mukista ruoan yhteydessä. Ei vielä suostu juomaan maitoa muusta kuin pullosta, valikoiva heppu verrattuna sisaruksiinsa! :D

Nokkamukista joka ruualla juo maitoa.. Mitähän tuota menisi päivässä.. Ehkä n. 3dl?! Joskus hörppää vettä, mutta pääosin tuota maitoa. Yleensä kevyt- tai ykkösmaitoa.

Hmm tää ketju tuli kuin tilauksesta.Oon nimittäin tismalleen samaa asiaa miettinyt kysyväni, koska mietityttää saako lapsi tarpeeksi nestettä päivän aikana. 1v 2vk ikäisenä jätettiin tuttipullo pois ja siitä lähtien on juomamäärät kyllä aika romahtaneet. :(
Ruuan kanssa juo rasvatonta maitoa, nokkamukista tai tavan lasista. Mistä nyt milloinkin parhaiten menee, mutta ei sitäkään mene kuin muutamasta hörpystä puoleen desiin ruuallaan. Ruokailujen välillä ei juoda muuta kuin vettä. Nyt olen laittanut pulloon vettä lapsen ulottuville, josta hän voi halutessaan käydä juomassa. Välillä juotan muutamat kulaukset siitä itse. Meillä ei ole ikinä oikeastaan ollut tapana juoda ruokailujen välillä tai iltapullosta, vaan aina ruuan aikaan.
Puurojen joukkoon lisään maitoa n. 0,5 dl, ja paljon menee maustamatonta jugurttia ja viiliä. maitotuotteita ei nyt ihan sitä vaadittua päivittäin tule mutta jonkin verran kuitenkin.
Mutta enemmän huolettaa tuo kokonais nestesaanti. Riittääkö reilu vuosikkaalle tuo n. 1-3dl päivässä?? tottakai ruuissan on nestettä mutta pitäähän aikuistenkin juoda paljon enemmän..

PS. tuli vaan mieleen, että meillä erittäin tuttipulloriippuvainen tyttö luopui tuttipullosta sillä, että annoin siitä enää pelkkää vettä.Aiemmin siis vetäisi vain raivarit jos tarjosi nokkiksesta maitoa ensin, ja rauhoittui pelkästään tuttipullon saatuaan. 1-2 päivää meni pelkällä veden juomisella ja sen jälkeen vissiin alkoin kyllästyttää kun hylkäsi sen ja kelpasi nokkamukikin. Sen jälkeen lähti tuttikset pois. :)

Olen ihan samaa miettinyt, että paljonko tuon ikäisten pitäisi juoda. Meillä tyttö juo 2x200ml maitoa tuttipullosta ja n.1dl vettä ruoalla (maito ei ruoalla maistu). Tuttipullo jätettiin jo välissä pois, mutta kun tyttö ei enää juonut kuin tuon 1dl vettä/päivä ja ei tullut kuin 1 pissa vaippa/päivä niin oli pakko ottaa pullo takas.