Hmm tää ketju tuli kuin tilauksesta.Oon nimittäin tismalleen samaa asiaa miettinyt kysyväni, koska mietityttää saako lapsi tarpeeksi nestettä päivän aikana. 1v 2vk ikäisenä jätettiin tuttipullo pois ja siitä lähtien on juomamäärät kyllä aika romahtaneet.

Ruuan kanssa juo rasvatonta maitoa, nokkamukista tai tavan lasista. Mistä nyt milloinkin parhaiten menee, mutta ei sitäkään mene kuin muutamasta hörpystä puoleen desiin ruuallaan. Ruokailujen välillä ei juoda muuta kuin vettä. Nyt olen laittanut pulloon vettä lapsen ulottuville, josta hän voi halutessaan käydä juomassa. Välillä juotan muutamat kulaukset siitä itse. Meillä ei ole ikinä oikeastaan ollut tapana juoda ruokailujen välillä tai iltapullosta, vaan aina ruuan aikaan.
Puurojen joukkoon lisään maitoa n. 0,5 dl, ja paljon menee maustamatonta jugurttia ja viiliä. maitotuotteita ei nyt ihan sitä vaadittua päivittäin tule mutta jonkin verran kuitenkin.
Mutta enemmän huolettaa tuo kokonais nestesaanti. Riittääkö reilu vuosikkaalle tuo n. 1-3dl päivässä?? tottakai ruuissan on nestettä mutta pitäähän aikuistenkin juoda paljon enemmän..
PS. tuli vaan mieleen, että meillä erittäin tuttipulloriippuvainen tyttö luopui tuttipullosta sillä, että annoin siitä enää pelkkää vettä.Aiemmin siis vetäisi vain raivarit jos tarjosi nokkiksesta maitoa ensin, ja rauhoittui pelkästään tuttipullon saatuaan. 1-2 päivää meni pelkällä veden juomisella ja sen jälkeen vissiin alkoin kyllästyttää kun hylkäsi sen ja kelpasi nokkamukikin. Sen jälkeen lähti tuttikset pois.