Paljonko noita d-vitamiinitippoja kuuluu antaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli 1,5v kyseessä. Juo tavallista maitoa, mutta vaihtelevasti eikä minusta kyllä mitään isoja määriä päivässä. Ei varmasti kahta desiä yhteensä. RIntamaitoa siis pääasiassa saa.

Kuuluuko antaa 3 vai 5 tippaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siinä tapauksessa antaisin edelleen 5 tippaa, jos ei tuon enempää tavallista maitoa juo.

Nyt olen antanut välillä 3 tippaa ja välillä 5 ja välillä en valitettavasti muista antaa ainoatakaan tippaa. :/

Mutta siis olen antanut noin kun en ole varma mikä määrä on oikea. Ja kun sitähän sanotaan että d-vitamiinia pitäisi antaa enemmän kuin nykysuositukset on niin en tiedä onko toi 5 tippaa sitten liikaa.

En tiedä sitäkään että paljonko noiden 4v ja 6v ikäisten pitäisi saada. Jotain minisun-tabletteja niillä on ja yhden sellaisen annan (en muista "vahvuutta") mutta he juovat kyllä paljon maitoa plus syövät jukurttia missä molemmissa on lisättyä d-vitamiinia. Toi taapero on huono syömään joten hän ei saa oikein sitä lisä d-vitamiinia.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ensiksi suosittelisin vaihtamaan sellasiin tippoihin, joissa on D3 vitamiinia D2:sen sijaan.

Tätä mieltä tietysti minäkin. Ja voisi kokeilla jo vaikka tablettimuotoisena.

Jaahas... mikäs juttu tää sitten on? Perhana kun ei näistä tiiä.

Montako tippaa sun mielestä ninatt pitäis antaa?

Tsekkasin ja isompien vitamiini on d3 vitamiinia ja pienemmän d2. Vois siis antaa jo noita tabuja tolle pienemmällekin... mikähän se oikee vahvuus sit ois? Mistä nämä tietää?

Kiitokset vastauksista.

Pitäis taas itsekin muistaa syödä noita raskaus-multitabseja koska imetän. Mutta aina ne välillä unohtuu. Toisaalta juon runsaasti maitoa eli saan kyllä d-vitamiinia jo siitäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ensiksi suosittelisin vaihtamaan sellasiin tippoihin, joissa on D3 vitamiinia D2:sen sijaan.

Mä annan mun tytölle kalaöljyä jossa on D3 vitamiinia :) Jos ei sellasta niin eikös Deetipat ole D3:sta?

Ihmiselle sopivin D-vitamiinimuoto on siis tuo D3. D2 ei imeydy kovinkaan hyvin ja voi vissiin olla haitallinenkin. Mikään expertti en just tässä asiassa ole, mutta tietoa löytyy jos sitä etsii :)

Jos antaa D3:sta, niin ei tarvitse pelätä yliannostusta pienistä määristä. D-vitamiinia esiintyy luonnostaan muuten myös mm lohessa, kanassa ja kananmunassa. Kannattaa ottaa/pitää niitä ruokavaliossa. Kanttarelleissakin oli jonkun verran D-vitamiinia jos muistan oikein.

Mä annan mun tytölle kalaöljyä jossa on D3 vitamiinia :) Jos ei sellasta niin eikös Deetipat ole D3:sta?

Ihmiselle sopivin D-vitamiinimuoto on siis tuo D3. D2 ei imeydy kovinkaan hyvin ja voi vissiin olla haitallinenkin. Mikään expertti en just tässä asiassa ole, mutta tietoa löytyy jos sitä etsii :)

Jos antaa D3:sta, niin ei tarvitse pelätä yliannostusta pienistä määristä. D-vitamiinia esiintyy luonnostaan muuten myös mm lohessa, kanassa ja kananmunassa. Kannattaa ottaa/pitää niitä ruokavaliossa. Kanttarelleissakin oli jonkun verran D-vitamiinia jos muistan oikein.

No ton likan ruokavalio on rintamaito ja muuta syödään sitten sen verran kuin sattumalta uppoo ja se ei ole paljon se. :)

No ton likan ruokavalio on rintamaito ja muuta syödään sitten sen verran kuin sattumalta uppoo ja se ei ole paljon se. :)

Kuulostaa vähän samanlaiselta ku mun tytön syömiset :D Noei, kyllä tää nykyään taas syö ihan hyvin, mutta pari kuukautta sitten oli sellanen vaihe, ttei tuntunu oikeasti vetävän muuta ku mun maitoa. Onneks rintamaito on mitä on, muuten pelkäisin kaikenlaisia puutoksia :)

Tyttö ei myöskään suostu aina ottamaan kalaöljyänsä (ei ilmeisesti ole kovinkaan herkullista :D) mutta yritän lohduttautua sillä, että nuista öljyistä ravinteet imeytyy paljon paremmin ku D2-tipoista, joten ehkä se ei haittaa vaikkei ihan joka päivä maistuiskaan :ashamed:

Hyvä että tää keskustelu tuli just, me ollaan oltu pari päivää poissa kotoota ja oli aikakin ottaa taas öljylisää :)

Kuulostaa vähän samanlaiselta ku mun tytön syömiset :D Noei, kyllä tää nykyään taas syö ihan hyvin, mutta pari kuukautta sitten oli sellanen vaihe, ttei tuntunu oikeasti vetävän muuta ku mun maitoa. Onneks rintamaito on mitä on, muuten pelkäisin kaikenlaisia puutoksia :)

Tyttö ei myöskään suostu aina ottamaan kalaöljyänsä (ei ilmeisesti ole kovinkaan herkullista :D) mutta yritän lohduttautua sillä, että nuista öljyistä ravinteet imeytyy paljon paremmin ku D2-tipoista, joten ehkä se ei haittaa vaikkei ihan joka päivä maistuiskaan :ashamed:

Hyvä että tää keskustelu tuli just, me ollaan oltu pari päivää poissa kotoota ja oli aikakin ottaa taas öljylisää :)

No minä en silti suostu uskomaan, että toi d2 vitamiini nyt mitään sikahuonoa ois, kun ne kerran sitä neuvolasta kuitenkin antaa.

No minä en silti suostu uskomaan, että toi d2 vitamiini nyt mitään sikahuonoa ois, kun ne kerran sitä neuvolasta kuitenkin antaa.

Mä luin yhen lääkärin haastattelun kerran neuvolassa istuessani ja hän oli sitä mieltä, ettei D2-tipoista ole hirveästi hyötyä. Neuvoloista toki antavat mitä ilmaiseksi saavat.

Meillä on siis tätä:

http://www.minisun.fi/

Ja siis sitä missä on 5mikro"mitälie". Eli tuota voi vissiin antaa tuolle 1,5veellekin yhden napin päivässä?

Mikrogrammoina yleensä tuo mitataan =) Juu, kyllä 1,5veelle 5µg on ihan ok määrä, jotkuthan antavat 50-70µg tuon ikäisille. Itse en oikein perusta liioista vitamiinilisien käytöstä. 5µg on se virallinen suositus jota tosin ollaan muuttamassa vissiin 10-20µg päivässä.

Olikos se jotenkin laissa säädetty, että sitä sen on oltava. Mutta tosiaan, se imeytyy paljon huonommin kuin D3.

Yhteistyössä