Tämän kopsasin eräältä toiselta palstalta...'
Kyllä siinä on ihan oikeastikin riski sairastua oikeasti. Ne lisiinit ja ihmisen vatsalaukulle sopimattomat syaniidihapot ovat joskus aiheuttaneet vakavia ja todela kuolemaankin johdattaneita suolistireaktioita.
Itse olen vain vesistöalalla ammattipätevyyteni ansainnut (eri pöpöt). Vaimo kertoi, että papujen "väärinkäyttö" voi olla myös oikeasti hengenvaarallista. Ennen oli kuulema kaikki ok, kun kaikki tiesivät sen. Nykyään on kaupoissa kuulema (genre´-papuja) joiden vaaroja eivät kaikki osaa tai halua tiedostaa. Kyse ei ole siis vain "hällävälistä" vaan oikeista vaaroista, joista myös papupusseissa ainakin Suomessa kerrotaan.
Vaimo kertoi myös, että kaikki kuivatut (myös kotimaiset) herneet kannattaa liottaa ennen keittämistä. Kertoi, että ei ne toukat ja munat haittaa niinkään, vaan ne kuivatuksen ja jopa pakkauksen jälkeiset itiösienet.
No, minä tipuin taas kärreiltä, mutta liotan ne silti. En muuten, mutta...
884/1162 Winnetou 25.5.2008 2:47
lile : Älä hätäile, ei ne niissä niin viihdykkään. Ne vaan asettuvat niihin palkojen sisällä oleviin pallukoihin. Kyllä ne kuolevat jo siinä kuivatusvaiheessa. Eikä ne ole edes vaarallisia, saati näkyviä. Jos silti laitat ne herneet likoamaan yöksi, niin huomaat, että pinnalla on paljon pientä valkoista. Jos haluat niistä keittää rokkasi, niin ok, se on kai vain makuasia
Eivät ne toukat, pöly ja herneörriläisten kuivaneet munat vaarallisia ole. Tee vain rokkasi entiseen malliin, jos se kerran oli hyvää. Sitä paitsi, ne "önniäiset" ovat puhdasta valkuaista. Bon appetit