Voiko olla, ettei netistä mistään löydy sellaista taulukkoa, jota luultavasti neuvolan tädit käyttää, joka kertoisi, mikä on ""normaali"" tai keskimääräinen painonnousu kullakin viikolla? Vai enkö vain keksi oikeita hakusanoja? Yritin pitkään googlata, mutta turhaan.
Ymmärrän tietysti, että raskaudet ovat valtavan yksilölisiä, eikä taulukkoja pidä liikaa tuijottaa, mutta olisi mukava vähän verrata omaa tilannettaan siihen, mikä on suositeltavaa. Kun kuitenkin ainakin mulla olisi tarvittaessa mahdollisuus vähentää herkkujen syöntiä, jos tietäisin, että painonnousu on nopeahkoa, vaikkei vielä niin rankkaa olisikaan, että siitä neuvolassa huomautetaan.
Olin nimittäin jostain neuvolan vauvaoppaasta lukenut, että viikoilla 17-24 normaali painonnousu on puoli kiloa viikossa (vaihteluväli 200-800g), joten kun se on ollut vähän alle, olen syönyt rauhassa. Nyt löysinkin lähteen, jossa sanotaan, että aina pitäisi pysyä alle sen puolen kilon. Outoa.
Löysin kyllä kasan suosituksia siitä, mikä on suositeltava kokonaispainonnousu (tosin siinäkin oli vaihtelua, joko 8-12kg tai 12-16kg, vaikka oli ihan luotettavan oloisia lähteitä kaikki) koko raskauden aikana, mutta en siis mitään ""väliaikataulukoita"".
Ja haluan edelleen korostaa, että en väitä, että kenenkään pitäisi hysteerisesti tuijottaa taulukoita, olisi vain kiva tarkistella tilannetta välillä.