Paljonko painonnousua rv 16 paikkeilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MariaH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MariaH

Vieras
Moi,

sain "sapiskaa" neuvolassa, kun painoa on tullut nyt rv 16+1 mennessä yht. 1,5 kg. Kuulemma on liikaa näin alussa jo tullut. Hmmmm, onkohan tuo nyt oikeasti muka paljon? En jaksa kaivaa edellisen raskauden papereita tuolta muuttolaatikoista, mites teillä muilla tai kuullostaako tuo paljolta?

Mulla oli viime raskaudessa raskausdiabetes, joten ymmärrän kyllä että pitää olla tarkkana, mutta en nyt ihan hysteeriseksi viitsisi alkaa myöskään... Viime raskaudessa tuli yht. 12kg painoa, ja lähtöpaino on normaalin rajoissa (BMI 24 tai jotain).

no en tiiä. Mulla eka lähti painoa 6kg, ku oksensin ja oli pakko saada kuulemma nousemaan. No sitten kun yhtenä viikkona oli noussu 600g viikossa (mikä nyt voi jumaliste ei raskaanakin olla vaikka sitä, että onko eilen käyny paskalla vai ei) ja ilmeisesti se 500g ois raja, ni rupes tivaamaan, että jos kävisin koiran kanssa lenkillä jne. Ja kun jos siis liikenteeseen sohvalta lähdin, niin oksentelin. Ja jos en lähtenyt niin paino nousi liikaa(??). Samalta terkkarilta meni myös komeasti ohi, että minulla oli todella vähän lapsivettä ja lapsi oli pienikokoinen ja monta viikkoa ennen synnytystä perätilassa. Hän vaan vakuutti, että "pää on alhaalla, laskeutuu ihan kohta" kun minä ihmettelin, että kun on niin hankala olla ja maha niin kulmikas, eikä maha tunnu kasvavan. Sitten vasta puoli vk ennen laskettua aikaa alkoi miettiä jos vauva onkin poikittain. Ja sitten ylläripylläri oli perätilassa ja heti seuraavana päivänä sektioon, tosi vähän lapsivettä ja äijä pieni ku mikä (napanuora ollut 3krt kaulan ympäri puristuksissa, niin ilmeisesti ravinto ei ollu menny perille) :headwall: :headwall:

Ei kuulosta paljolta. Ja jo edellisen päivän ruokavalio tai erilaiset vaatteet voi muuttaa painoa melkein ton verran.... Mulla nyt rv 21 ja paino laskenut 100g =) Kyllä huvitti kun neuvolatäti kirjasi viikottaiseksi painon muutokseksi -25g, ja oli samalla huolissaan et enkai minä elä nälässä =D Mulla BMI 31, joten on tarkoituskin välttää painon kertymistä.
Olen kuitenkin sitä mieltä että kun syö ja liikkuu suht järkevästi, niin kaikki ok. Joillekkin tulee paljon ja joillekkin ei. Tuo sun edellisen raskauden 12kg kuulostaa hyvältä nousulta ottaen huomioon sun BMI:n. Raskausdiabetes on tietenkin otettava huomioon, mut uskon kyllä että sä sen huomioit elämäntavoissasi ilman neuvolan "turhia" huomauttelujakaan.
Mukavaa loppuraskautta sinulle =)

No mun mielestä kyllä kuullostaa paljolta. Yleensä tosiaan ihmisillä paino laskee tuosssa aivan alkuraskaudessa. Ja joo, tuo sun lähtöpaino eli BMI 24 on tosiaan normaalin RAJOISSA mutta ihan siellä ylärajalla, eli painoa ei välttis tarvis varmaan tulla lisää juuri yhtään.

Mulla edellisestä muksusta lähes samalainen tarina, tosin lääkäri huomasi mahan kasvun lakanneen rv 27 ja siitä asti ravasimme viikottain ultassa. Minun painoni nousua vahdittiin ja samala valitettiin ettei vauva kasva! Ei kyllä uskaltanut olla syömättä jos siltä tuntui, ja kun itsellä kaikki arvot ok, niin mielestäni 13kg ei ollut liiallinen nousu...
Perätila, vauvan pieni koko ja todella vähäinen lapsivesi (afi2) johtivat etuajassa sectioon... Meillä ei onneksi ollut esim. napanuora kaulan ympärillä yms. ja syy näihin ongelmiimme on edelleen jäänyt epäselväksi. Nyt odotan jännityksellä kuinka tämän uuden masuasukin kanssa asiat sujuvat =)

No eihän toi oo mitään! Mulla oli 3 kiloo tullu noihin viikkoihin (on tullut kummastakin) ja neuvolassa todettu vaan, että se on niin yksilölllistä ja että mulla toi painonnousu on vrmaan vähän hormonaalistakin. Ekasta lapsesta tuli yhteensä 15 kiloa. Kilot lähti oli poissa 2 kk synnytyksestä. Ja muutama kilo oli jo "miinuksella" Ennen tätä toista raskautta. (bmi 20). Nyt raskausviikkoja reipas 29 ja kiloja tullut melkein 5. Mua ei huoleta, terkkaria ei huoleta. Luultavasti tulee taas yhteensä tuo 15 kiloa... ja toivon mukaan lähtevät samalla tavalla kuin ensimmäisenkin kohdalla.

Älä vain mieti ja stressaa tuollaisia. kilo sinne tai tänne. Johan se paino ihmisellä heittelee muutenkin riippuen miten syöny/juonu tai ulostanu :)

Alkuperäinen kirjoittaja kevät:
No eihän toi oo mitään! Mulla oli 3 kiloo tullu noihin viikkoihin (on tullut kummastakin) ja neuvolassa todettu vaan, että se on niin yksilölllistä ja että mulla toi painonnousu on vrmaan vähän hormonaalistakin. Ekasta lapsesta tuli yhteensä 15 kiloa. Kilot lähti oli poissa 2 kk synnytyksestä. Ja muutama kilo oli jo "miinuksella" Ennen tätä toista raskautta. (bmi 20). Nyt raskausviikkoja reipas 29 ja kiloja tullut melkein 5. Mua ei huoleta, terkkaria ei huoleta. Luultavasti tulee taas yhteensä tuo 15 kiloa... ja toivon mukaan lähtevät samalla tavalla kuin ensimmäisenkin kohdalla.

Älä vain mieti ja stressaa tuollaisia. kilo sinne tai tänne. Johan se paino ihmisellä heittelee muutenkin riippuen miten syöny/juonu tai ulostanu :)

Siis nyt raskausviikkoja reipas 20, eikä 29.

Alkuperäinen kirjoittaja nutu:
Mulla edellisestä muksusta lähes samalainen tarina, tosin lääkäri huomasi mahan kasvun lakanneen rv 27 ja siitä asti ravasimme viikottain ultassa. Minun painoni nousua vahdittiin ja samala valitettiin ettei vauva kasva! Ei kyllä uskaltanut olla syömättä jos siltä tuntui, ja kun itsellä kaikki arvot ok, niin mielestäni 13kg ei ollut liiallinen nousu...
Perätila, vauvan pieni koko ja todella vähäinen lapsivesi (afi2) johtivat etuajassa sectioon... Meillä ei onneksi ollut esim. napanuora kaulan ympärillä yms. ja syy näihin ongelmiimme on edelleen jäänyt epäselväksi. Nyt odotan jännityksellä kuinka tämän uuden masuasukin kanssa asiat sujuvat =)

No mä olin tosi tyytyväinen, että tuli sektio loppujen lopuksi. Kun lääkäri sanoi, että ei ois päässy toi pieni alakautta tulemaan, kun napanuora oli tolleen kiertynyt. :/ Tuntui, että oli varjelusta matkassa :)

Minä käväisin neuvolassa rv.15+6 ja painoa oli tullut 3.1 kg kehuttiin vaan että hyvä että paino nousee tosin kolmas raskaus ja aikasemmin samallatavalla paino noussu ja yhteensä kahdessa aikasemmassa raskaudessa tullu yhteensä 9kg ja 2560g lapset syntynyt lähtöpaino on ollut itsellä nyt 47kg ja olen 157 cm pitkä.

Eka raskaus (BMI 24) rv 16 oli +8kg, yhteensä tuli 28kg, jotka suli itsestään puolessa vuodessa (en imettänyt kuin 5vko).
Tokassa (BMI 21) oli -2kg ekaan neuvolaan verrattuna, yhteensä tuli kuitenkib 23kg, jälkitarkastuksessa jo -3kg lähtöpainoon. Ja imetys kuihduttaa entisestään..

Eli itseni kohdalla en olisi mistään painon noususta huolissaan, eikä neuvolakaan, vaikka välillä tuli +3kg/vko.. Toki raskaus myrkytystä epäiltiin molempien kohdalla, mutta eipä ollut. Ja molemmat lapset ollut pienikokoisia syntyessään (alle 3kg)

1,5 kiloa kuulostaa munkin mielestä siltä, että menee ihan päivittäisen painonvaihtelun piikkiin. Tietty jos on ylipainoa jo lähtötilanteessa niin terkkari kiinnittää tuollaiseenkin huomiota mikä mun mielestä on ihan hyvä...

Eihän 1.5 kiloa ole mitään. Se voi olla ihan päivittäistä vaihtelua tai muuta tyhjää painoa eli nesteturvotusta/ruoka/vessassa käynnin puute/vaatteet..

Ittelläni paino heiluu vk 16 mennessä kilon molemmin puolin, ollut alkuraskaudesta paino ihan samassa pisteessä eikä ole lähtenyt nousuun.

Mutta turvotusta kyllä on ja paksu olo!! :D

Teen fyysisesti tosi rankkaa työtä missä tulee paljon liikuntaa niin saan syödä lähes mitä lystään eikä painoa kerry siltikään näköjään..ainakaan tähän mennessä. Ennen raskautumista olin dieetillä ja laihdutin 6 kiloa ja söin paljon, paljon niukemmin ja tarkemmin ja painoa tippui.. Nyt syön paljon siihen nähden, runsasenergisemmin ja hiilareita ja paino pysyy tässä samassa. Kiitos työni. Koska minä olen normaalipainon yläpäässä niin ihan mielellään pidän painonnousun vähäisenä vaikka laihtua ei pidä.

Yhteistyössä