paljonko palkkaa lastenhoitajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtisumu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tähtisumu

Jäsen
14.01.2007
989
0
16
yksi kotiáiti olis valmis hoitamaan meidán kolmea lasta (12 kk, 3 ja 4-v) 6 viikkoa meidán kotona. asuu ihan láhellá ja ottais oman 2.5-vuotiaan poikansa mukaan eli sillá olis sit yksin hoidettavana oma+mun lapset klo 8-17 ma-pe.
millasta palkkaa lastenhoitajat saa? hánellá ei ole alan koulutusta muuta kun kokemuksensa oman ja siskon lasten hoidosta. itse hán pyysi 270 ? per viikko eli reilu 1600 verottomana káteen siltá ajalta.
mitá mieltá? (hánellá oli ilmotus kaupan taululla)

Kuulostaa ihan hyvältä, ei ainakaan liikaa jos miettii että hän hoitaa silloin 3 pientä lasta 9 tuntia per päivä ja 6 euron tuntipalkalla... vaikka olisi puhtaana käteen niin ei ole paljoa. Moniko menisi alle tuon töihin mihinkään. :) Minusta kuulostaa sinulle edulliselta vaihtoehdolta.

Silvia logo: Apua, miten pienellä palkalla lastenhoitajat oikein työskentelevät?

Äkkiseltään laskettuna tulee aika minimipalkan verran (270/5/8=6.75)

Tai en virallista minipalkasta tiedä, mutta itse en viitsisi tehdä töitä (edes 'leppoisaa lastenhoitoa' alle 7?/tunti. En myös maksaisi kenellekään vähempää.

Jos maksaa hyvin, työn tekijä on tyytyväisempi ja tekee työnsä paremmin.

Minusta siis 270?/viikko on aika täydellinen.

aika kova palkka on, varsinkin kun ei oo ees pätevä ym.. ja jos sinä kustannat ruuat ym... Mites tuo vastuu ym, jos jotain sattuu, jos teillä ei oo minkäänlaista työsopimusta hän voi pestä kätensä täysin ongelma tilanteessa, jos kerran tekee sen pimeesti..
minä en kyllä tekis ois eri asia jos ois joku sukulaistytö ym.. mut kun on vieras ihminen...en luottaisi kotiani ja lapsiani päiväksi.
Mutta on toi tietty halvempaa kuin kunnallinen, jos niin ajattelee, mutta todella kannattavaa tolle hoitajelle, sillä perhepäivähoitajan palkka ei oo noin hyvä!!!

Itse lähihoitaja ja kolmivuorotyössä, eli saan pyhäkorvauksia ja yötyölisiä, käteen jäävä palkka kuukaudelta n. 1300e, ilman koulutusta samasta työstä saisi 10% vähemmän. Perhepäivähoitajan peruspalkka on 1223,00 ( neljä lasta ), viikkotyöaika 43,25. En tiedä auttoiko tää...

Mun mielestä tuo on ihan hyvä palkka 1400-1600 euroa 6 viikolta,vaikkei olekaan koulutusta.Onko perhepäivähoitajalla ihan tosi nuin huono palkka 1223 euroa kun lähihoitajalla on tuota 1600 euron luokkaa.Jos on niin nostan kyl hattua et jotku sitäkin tekevät kaupan päälle saavat vielä sotkusen kämpän ja itse tekevät ruuat,ei ole reilua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä tuo on ihan hyvä palkka 1400-1600 euroa 6 viikolta,vaikkei olekaan koulutusta.Onko perhepäivähoitajalla ihan tosi nuin huono palkka 1223 euroa kun lähihoitajalla on tuota 1600 euron luokkaa.Jos on niin nostan kyl hattua et jotku sitäkin tekevät kaupan päälle saavat vielä sotkusen kämpän ja itse tekevät ruuat,ei ole reilua.

Samaa ihmettelen.
Itse kun laskeskelin tuota palkkaa niin tuntui tosiaan ettei kukaan lähde tuota pienemmällä palkalla, mutta täytyypä nostaa hattua niinkin monelle hoitajalle.

Yksi pointti on sitten tosiaan se vastuu ja luottokysymys...

Suht ok, mutta jos saa ruuat lapsensa kanssa teiltä? Olisiko 200?/vko parempi? Tekeekö hän ne ruuat vai sinä valmiiksi? Mitäköhän MLL lastenhoitaja kustantaisi? Minäkin voisin jo tuolla palkalla lähteä lasten kanssa johonkin perheeseen töihin ;)

Pph:t saavat tuohon palkan päälle ruokakorvausrahat, mut tässä tapauksessahan ap maksaa ruuat.
Toivottavasti saadaan koulutettuja pph:ia nyt kun on koulutuskin heille. Mut en kyllä vertais lähihoitajan palkkaan, se on kuitenkin kolmen vuoden koulutus, pph:n koulutus kestää tietääkseni vajaan vuoden. Huono on palkka lastenhoitajilla mut niin se on monella muullakin.

ihan sen takia tás vertailen kun vaihtoehdot on aika kalliita:
- viereinen tarha 6 vkoa 3 lasta 3150 ?
- vanheimpain apu (ei koulutusta mutta kokemusta) tyonváityksen kautta 2840 ? sis. 500 ? válityspalkkion, alan koulutuksella kalliimpi

eli tietenkin olis vastuullisempaa palkata vuiralliset hoitajat mut ne olis aika kalliita vaihtoehtoja, tarhakin olis tuttu kahdelle vanhemmalle lapselle mut vauvalle koti olis kivempi...

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
- vanheimpain apu (ei koulutusta mutta kokemusta) tyonváityksen kautta 2840 ? sis. 500 ? válityspalkkion, alan koulutuksella kalliimpi

eli tietenkin olis vastuullisempaa palkata vuiralliset hoitajat mut ne olis aika kalliita vaihtoehtoja, tarhakin olis tuttu kahdelle vanhemmalle lapselle mut vauvalle koti olis kivempi...

Ota vaan se hoitaja kotiin, pääset itsekin helpommalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Alice:
Pph:t saavat tuohon palkan päälle ruokakorvausrahat, mut tässä tapauksessahan ap maksaa ruuat.
Toivottavasti saadaan koulutettuja pph:ia nyt kun on koulutuskin heille. Mut en kyllä vertais lähihoitajan palkkaan, se on kuitenkin kolmen vuoden koulutus, pph:n koulutus kestää tietääkseni vajaan vuoden. Huono on palkka lastenhoitajilla mut niin se on monella muullakin.

No ei niitä ehkä voi verrata,mutta jos ajatellaan lastenhoitajaa ja pph.Itse en lähtisi lähihoitajana lapsiin ja nuoriin suuntautunut ja päiväkodissa töitä tehnyt pph:ksi koska omasta mielestä se on aivan varmasti raskaampaa kuin päiväkodissa työskentely ja työ ja koti pysyy erillään.Minun pää ei ainkaan kestäisi koko ajan "työpaikalla"oloa.
Mun mielestä pph:llekin kuuluisi isompi palkka vaikka koulutus kestääkin vain vuoden.Lähihoitajallahan kestää koulutus kolme vuotta,mutta hän voi työskennellä monessa paikassa kun taas pph keskittyy yhteen osa-alueseen.
Toisvottavasti joku ymmärsi mitä yritin ajaa takaa.

Kyllä minäkin ottaisin sen hotajan,varsinkin jos tunnet sen ja tiedät että on luotettava tai itse ainakin luotat siihen.Onhan lapsillakin mukavampi kotona olla.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Suht ok, mutta jos saa ruuat lapsensa kanssa teiltä? Olisiko 200?/vko parempi? Tekeekö hän ne ruuat vai sinä valmiiksi? Mitäköhän MLL lastenhoitaja kustantaisi? Minäkin voisin jo tuolla palkalla lähteä lasten kanssa johonkin perheeseen töihin ;)

saa tietty ruuankin meilta ja varmaan mun pitais valmistella jotain edellisena iltana vai voiskohan hoitajaa pyytaa tekemaan jotain helppoa ruokaa itse esim. keittaa perunat ja lammittaa kalapuikkoja?
me asutaan ulkomailla niin MLL ei ole meille vaihtoehto.
laitoin tonne perhe ja tyo osioonkin viestin et haetaan hoitajaa kun sellanenkin vaihtoehto kavis et hoitaja asuis meilla, lennotkin voisin maksaa jos loytyy sopiva mut sit tietty viikkopalkka olis pienempi kun on taysyllapito.

tule vaan tuisku77! kolme pienta suloista kerubia oottaa sua :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Alice:

No ei niitä ehkä voi verrata,mutta jos ajatellaan lastenhoitajaa ja pph.Itse en lähtisi lähihoitajana lapsiin ja nuoriin suuntautunut ja päiväkodissa töitä tehnyt pph:ksi koska omasta mielestä se on aivan varmasti raskaampaa kuin päiväkodissa työskentely ja työ ja koti pysyy erillään.Minun pää ei ainkaan kestäisi koko ajan "työpaikalla"oloa.
Mun mielestä pph:llekin kuuluisi isompi palkka vaikka koulutus kestääkin vain vuoden.Lähihoitajallahan kestää koulutus kolme vuotta,mutta hän voi työskennellä monessa paikassa kun taas pph keskittyy yhteen osa-alueseen.
Toisvottavasti joku ymmärsi mitä yritin ajaa takaa.

Olen itse ollut pph: na myös. Lähihoitajan koulutuksessa saa samat valmiudet kuin mitä pph:n koulutuksessa, ja sitten lisäksi sen hoidollisen koulutuksen siihen, ja valmiuden työskennellä myös muilla hoitoaloilla. Mulla ei pää kestänyt kotona työskentelyä, eikä rahapussi, kun isoin palkka tais olla 600 e mitä pph:na pääsin tienaamaan. Olen erikoistunut lapsiin ja nuoriin mut työskentelen nykyään vanhusten puolella. Me varmaan ajettiin nyt ihan eri asioita takaa. Samaa mieltä olen et surka palkkalastenhoitajilla!

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:

saa tietty ruuankin meilta ja varmaan mun pitais valmistella jotain edellisena iltana vai voiskohan hoitajaa pyytaa tekemaan jotain helppoa ruokaa itse esim. keittaa perunat ja lammittaa kalapuikkoja?
me asutaan ulkomailla niin MLL ei ole meille vaihtoehto.
laitoin tonne perhe ja tyo osioonkin viestin et haetaan hoitajaa kun sellanenkin vaihtoehto kavis et hoitaja asuis meilla, lennotkin voisin maksaa jos loytyy sopiva mut sit tietty viikkopalkka olis pienempi kun on taysyllapito.

tule vaan tuisku77! kolme pienta suloista kerubia oottaa sua :saint:

Voih, kun voisinkin. Mutta raskaana en uskalla siihen ryhtyä (v 25+2) :hug:

Jos palkkaat ihan virallisesti niin sulle tulee kuluja vakuutuksista ja muusta mukavasta. Että se nostaa sun kuluja. Mä en tiedä saisiko jostain jotain tukeakin, jos virallisesti palkkaa (?) Tuntuu kamalalta summalta tuo palkka maksaa, mutta toisaalta en olisi valmis tekemään tuolla palkalla töitä...Et varmaankaan halvempaakaan löydä. Niin ja mahdolliset ruokakulut nostaa vielä sun kulujas.

en saa mitáán tukia, mieluummin palkkaisin virallisesti mut sit menis kaikki palkka lastenhoitoon.
ja kuinka moni ottais lastenhoitajan ilmotustaululta? no haastatelussa kun náhdáán niin katotaan miltá vaikuttaa.

Koulutettu perhepäivähoitaja saa kolmesta lapsesta 990e MIINUS VEROT eli mullakin käteen kuukaudessa kolmesta jäi about noin 700 e, joten en maksaisi noin paljoa kyllä .. ;) :/

niin ja lisään vielä että työt alkoi aamu kasilta ja saattoi kestää ilta kuuteen ;)

mä kun olin hoitamassa tuttavan yhtä lasta,odotin silloin omaani niin sain 20e päivä,olin tämän lapsen kotona hoitamassa,ja äiti laittoi pääsäntöisesti ruoat ja makso tietty ne,joskus tein minä myös ruokaa.
Itselläni oli omat eväät ja joskus sanoi että voin tänään syödä myös heidän ruoastaan jos maistuu kun oli tehnyt isomman satsin.

mä kun olin hoitamassa tuttavan yhtä lasta,odotin silloin omaani niin sain 20e päivä,olin tämän lapsen kotona hoitamassa,ja äiti laittoi pääsäntöisesti ruoat ja makso tietty ne,joskus tein minä myös ruokaa.
Itselläni oli omat eväät ja joskus sanoi että voin tänään syödä myös heidän ruoastaan jos maistuu kun oli tehnyt isomman satsin.

aika noloa jos tarvi tuoda omat eváát mukaan :/ kyl saman katon alla oleilevat voi mun mielestá syódá kaikki talon ruokaa.