Paljonko sossusta vuokraan ja elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hukassa&surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hukassa&surullinen

Vieras
Olen eroamassa miehestä. Meillä 1-v lapsi ja minä vanhempainvapaalla. Me lapsen kanssa muutetaan vuokralle. Tiedän että saan sosiaalitoimelta tukea, mutta tietääkö kukaan kuinka paljon?

Eli voinko ottaa kaksion, tässä kaupungissa ne maksaa noin 500-600 euroa. Eli minkä verran sossu maksaa vuokrasta tai kuinka suuri vuokra saa olla kahdelle ihmiselle? en haluaisi vielä töihin vaan olla kotona. Lastenvalvojalla sovitaan tietty tapaamiset ja elarit. Mutta nyt kiinnostaa tuo sossun tuki. Ennen en ole sieltä joutunut apuja pyytämään.

eiköhän nuo vuokrat hoidu hakemalla kelasta asumistukea, ei siihen sossua tarvitse...

ja jos elatusmaksut on kohtuulliset niin kotihoidontuki, lapsilisä ja ne elarit tekee sen verran että mitään toimeentulotukeakaan ei välttämättä edes saa/tarvitse

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
eiköhän nuo vuokrat hoidu hakemalla kelasta asumistukea, ei siihen sossua tarvitse

No siis tietenkin haen asumistuen! Mutta se on vain tietty prosentti, siitä ylijäävään osuuden maksaa sossu (tässä tilanteessa) tiettyyn rajaan asti, heillä on hintakattokriteerit, eli olisin halunnut tietää minkä hintaisen vuokraasunnon sossu maksaa kahdelle ihmiselle? Koska tietenkään sossu ei maksa ylimenevää osuutta, jos muuttaisin vaikka omakotitaloon tai 4h+keittiöön. Heillä on selkeät ohjeet. Jotkut joutuvat eron tullessa muuttamaan halvempaan, kun sossu ei maksa ylihintaisia kämppiä, tietenkään.

Ei sossusta asumistukea haeta vaan kelalta. Asunnon valmistus- ja remonttivuodet vaikuttavat, samoin neiliömäärä. Pienineliöisen kannattaa siis muuttaa.

Asumistuen lisäksi saat sitten kotihoidontukea, sekä varsinaista että hoitolissä. Onko kunnassasi kuntalisää vielä siihen lisäksi?

Sitten saat lapsen elatusmaksua lapsen isältä.

Noista muodostuu jo sellainen summa, että sossusta saa ehkä parikymppiä ja mahdolliset lääkkeet korvataan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hukassa&surullinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
eiköhän nuo vuokrat hoidu hakemalla kelasta asumistukea, ei siihen sossua tarvitse

No siis tietenkin haen asumistuen! Mutta se on vain tietty prosentti, siitä ylijäävään osuuden maksaa sossu (tässä tilanteessa) tiettyyn rajaan asti, heillä on hintakattokriteerit, eli olisin halunnut tietää minkä hintaisen vuokraasunnon sossu maksaa kahdelle ihmiselle? Koska tietenkään sossu ei maksa ylimenevää osuutta, jos muuttaisin vaikka omakotitaloon tai 4h+keittiöön. Heillä on selkeät ohjeet. Jotkut joutuvat eron tullessa muuttamaan halvempaan, kun sossu ei maksa ylihintaisia kämppiä, tietenkään.

No sehän riippuu paikkakuntasi yleisestä vuokratasosta ja sossun linjauksesta. Soita maanantaina ja kysy sossusta.

Hei, en minä nyt tyhmä ole... Kai minä tiedän mistä asumistiet haetaan.

Kysyn nyt uudestaan; kuinka paljon saa vuokra-asunto maksaa kahdelle ihmiselle, jotta sosiaalitoimi maksaa sen? (Ja juu, tiedän että siellä lasketaan tuloni eli elarit ja tuet, mutta mielenkiinnosta nyt haluan tietää minkä kokoisen ja hintaisen asunnon minun katsotaan tarvitsevan, ja jos joudun hakemaan tukea sossulta niin tulen sitä sitten saamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pummi:
Kaikki sosiaalirajoitteiset pummit töihin!

Jos se nyt tähän kuuluu, niin mä olen ihan ok töissä ja valtiotieteen maisteri koulutukseltani. Aion silti olla vielä kotona ainakin vuoden enkä 1-vuotiasta laita päiväkotiin. Hyvällä omallatunnolla haen sossusta tukea jos sitä tulen tarvitsemaan; olen veroja maksanut ihan kunniakkaasti.

Jos joku osaa vastata kysymykseeni, olen kiitollinen!

Valitettavasti asumistuen ja elatusavun, sekä lapsilisän yh-korotuksineen jälkeen teillä ei varmaan ole oikeutta toimeentulotukeen :(

Nyt voit ekoina kuukausina saada, ennenkuin saat nuo kaikki maksut juoksemaan normaalisti, mutta tuskin sen jälkeen saat. Riippuu tietysti kotihoidontuestasi jne

Luin tuosta laskurista että kahdelle ihmiselle katsotaan olevan ok ja maksettavissa 60 neliön asunto, ja hinta vaihtelee kaupungittain, esim Rovaniemellä vuoden 2009 alusta vuokrakatto oli max 60 neilöiselle kämpälle 480 euroa. Mielenkiintoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen & hukassa:
Luin tuosta laskurista että kahdelle ihmiselle katsotaan olevan ok ja maksettavissa 60 neliön asunto, ja hinta vaihtelee kaupungittain, esim Rovaniemellä vuoden 2009 alusta vuokrakatto oli max 60 neilöiselle kämpälle 480 euroa. Mielenkiintoista.

Sosiaalitoimisto ei maksa mitään vuokraa eikä elämistä jos tulot ovat yli tietyn rajan ja luulen, että sinun tapauksessasi tulot ovat yli sallitun rajan. Asunnon koolla ei siinä vaiheessa ole mitään merkitystä

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Valitettavasti asumistuen ja elatusavun, sekä lapsilisän yh-korotuksineen jälkeen teillä ei varmaan ole oikeutta toimeentulotukeen :(

Nyt voit ekoina kuukausina saada, ennenkuin saat nuo kaikki maksut juoksemaan normaalisti, mutta tuskin sen jälkeen saat. Riippuu tietysti kotihoidontuestasi jne

Hyvähän se on, jos ei tarvitse sossusta hakea. Mutta pelottaa miten raha-asiat järjestyy.

Otin selvää, että sossusta voin saada takuuvuokraa varten maksusitoumuksen sekä ensimmäisen vuokran maksettua. Jatko sitten tarpeen mukaan. Nyt tuloni ovat siis tasan kotihoidontukli ja lapsilisä. Sitten tulevaisuudessa elarit ja yksinhuoltajan korotus.

Tietenkin yritän pärjätä itse, mutta se näyttää epätodennäköiseltä. Jos joudun tulevaisuudessa turvautumaan sossuun, haluan että asunto ja sen vuokra ovat sellaiset, johon sossu myöntää tuen, etten muuta liian kalliiseen ja sitten pian joudun muuttamaan toiseen, halvempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen & hukassa:

Hyvähän se on, jos ei tarvitse sossusta hakea. Mutta pelottaa miten raha-asiat järjestyy.

Otin selvää, että sossusta voin saada takuuvuokraa varten maksusitoumuksen sekä ensimmäisen vuokran maksettua. Jatko sitten tarpeen mukaan. Nyt tuloni ovat siis tasan kotihoidontukli ja lapsilisä. Sitten tulevaisuudessa elarit ja yksinhuoltajan korotus.

paljonko kotihoidontukesi on?

Tietenkin yritän pärjätä itse, mutta se näyttää epätodennäköiseltä. Jos joudun tulevaisuudessa turvautumaan sossuun, haluan että asunto ja sen vuokra ovat sellaiset, johon sossu myöntää tuen, etten muuta liian kalliiseen ja sitten pian joudun muuttamaan toiseen, halvempaan.

Riippuu tietysti myös miehesi tuloista, paljonko hän tulee sinulle elareita maksamaan. Minimi elari on se 140e, siis pienituloisella.

asumistuki on yksinhuoltajalla yleensä melkein koko vuokra. Kannattaa muuttaa peruskorjattuun tai uudehkoon asuntoon, niihin saa enemmän tukea

Eikö se ole kaikille sama 314 (?) euroa miinus verot, mitään lisiä siinä ei ole tässä kaupungissa.

Sitten saan lapsilisä satasen ja tietty myöhemmin elatusmaksun, mies normaalissa työssä, saa käteen noin 2500 en tiedä paljonkohan alkaa maksaa elareita?

Riippuu tietysti myös miehesi tuloista, paljonko hän tulee sinulle elareita maksamaan. Minimi elari on se 140e, siis pienituloisella.

asumistuki on yksinhuoltajalla yleensä melkein koko vuokra. Kannattaa muuttaa peruskorjattuun tai uudehkoon asuntoon, niihin saa enemmän tukea

Kiitos tiedosta, tuota en tosiaan tiennyt! En ole kuullutkaan että myös asumistuissa on noita maksukriteerejä.

Saat tuohon kotihoidontukeen vielä reilun satasen hoitolisää (ilman veroja summa on joku 160 e), lisä maksetaan, jos pienituloinen ja tulojen mukaan. Muista hakea sitä myös!
Noissa tukien ahkemisissa on kova lippujen ja lappujen täyttäminen ja tositteiden hakeminen.

Ainakin mies sen minimielarin eli hiukan alle 140 e pystyy noilla tuloilla maksamaan.

Kyllä asiat varmasti järjestyvät. Noilla tuilla pärjää ihan mukavasti, jos terveenä pysyy ja osaa sopivasti pihistellä.

Ihan se asumistuki on sen asunnon koon ja neliöiden mukaan. Ei siinä saa mitään yksinhuoltajaekstraa.

Yhteistyössä