Paljonko teillä 4hlö taloudet menee ruokaan rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Olen joskus pitänyt kirjaa siitä, paljonko rahaa menee kuukaudessa kauppaan. Tämä oli silloin kun olin lasten kanssa kotona. Nyt on hinnat nousseet ja lapset ovat päivisin hoidossa ja me miehen kanssa myös kotoa pois, joten summa varmasti aivan toisenlainen. Tuossa vaan mietiskelin, että mikähän mahtaisi olla normisumma neljän hengen taloudessa?

Itse lasken siis vessapaprut ym näihin mukaan ja pari kissaakin syö kaikenlaista kuukauden mittaan. Onko ihan mahdoton ajatus että jos oikein suunnittelee, käyttää pakastemarjoja, leipoo ym. että pääsisi 200e/kk?

Pitäähän ne pakastimeenkin hankkia ne ruoat? No, marjoja saa tietysti itse poimien metsästä :) Meillä meni vielä joku aika sitten melkein 1000 euroa kuussa, nyt kun yksi perheestä on pois kotoa ja toinenkin aika paljon kilhattunsa kanssa, ovat ruokamenot romahtaneet. Olemme syöneet pakastimia tyhjiksi ja ostaneet lähinnä maitotuotteita ja vihanneksia. Nyt meni tammikuussa vain noin 400 euroa ja tässä kuussa ei ole vielä tähän mennessä mennyt kuin 50 euroa. Outoa, eivätkä nämä nuoret koskaan ole olleet suursyömäreitä...

Kiitos vastauksista! Syödäänkö teillä kaikki ruoat kotona, vai osa koulussa/hoidossa/töissä? Ja minkä ikäisiä lapsia? Nämäkin varmasti vaikuttavat ruokakuluihin.

700-800 euro kuukaudessa. 300 euroa vois ehkä tuosta hyvällä suunnittelulla, itse leipoen ja marjastaen, viljellen säästää, mutta en näkisi mitään mieltä edes pyrkiä alle 400 euron.

[QUOTE="utelias";29552080]Kiitos vastauksista! Syödäänkö teillä kaikki ruoat kotona, vai osa koulussa/hoidossa/töissä? Ja minkä ikäisiä lapsia? Nämäkin varmasti vaikuttavat ruokakuluihin.[/QUOTE]

Meillä koululainen syö tietysti yhden arkiaterian koulussa, me aikuiset otamme töihin eväät kotoa.

[QUOTE="utelias";29552080]Kiitos vastauksista! Syödäänkö teillä kaikki ruoat kotona, vai osa koulussa/hoidossa/töissä? Ja minkä ikäisiä lapsia? Nämäkin varmasti vaikuttavat ruokakuluihin.[/QUOTE]

Lapset syö päivällä koulussa ja me vanhemmat töissä. Lapset on jo 12v ja 14v, eli syövät jo lähes aikuisten määriä (ja joskus enemmänkin).

Mietiskelin että jos yrittäisi tuota ruoan roskismenekkiä vähentää. Eli ei ostelisi niin että joutuu heittämään nahistuneita kasviksia roskiin kun ne on vaan unohtunut sinne perälle ja että kaikki tähteet käytettäisi hyödyksi (esim. mannapuuron jämät pannukakkuun ym. ym.). Voipi olla että tuo 200e on liian kaukaa haettu. Jos pyrkisi aluksi vaikka 350e ja katsoisi pystyykö siitä vielä nipistämään, vai heilahtaako reippaasti yli...

[QUOTE="utelias";29552107]Mietiskelin että jos yrittäisi tuota ruoan roskismenekkiä vähentää. Eli ei ostelisi niin että joutuu heittämään nahistuneita kasviksia roskiin kun ne on vaan unohtunut sinne perälle ja että kaikki tähteet käytettäisi hyödyksi (esim. mannapuuron jämät pannukakkuun ym. ym.). Voipi olla että tuo 200e on liian kaukaa haettu. Jos pyrkisi aluksi vaikka 350e ja katsoisi pystyykö siitä vielä nipistämään, vai heilahtaako reippaasti yli...[/QUOTE]

Minä olen tehnyt sellaisia sekakeittoja, jos alkaa vihanneksia nahistua, sosekeitoksi vaan :)

650e/kk menee nyt, sisältää vessapaperit ja pesuaineet. En usko että alle neljänsadan meidän jengiä pystyisi ruokkimaan, mies syö kaikki ruoat kotona ja koululaisetkaan ei kouluruoalla pitkälle pääse.

Mutta itse ruokaa enemmän laittamalla (puuroja, laatikkoruokia, leivät leivottaisiin itse) uskoisin että tuonne neljänsadan kohdalle.

Voihan sitä päästä melko pienelläkin jos elää makaroonilla ja makkaralla mutta mielellään ostan hedelmiä ja vihanneksia(enimmäkseen edullisi mutta joskus kalliimpiakin), kalleinta jauhelihaa, broilerfin fileitä/filesuikaleita, lohta jne ja myös herkkuja niin meneehän sitä rahaa varmaan 700-800 kuussa. Kotona olen kahden päiväkoti-ikäisen ja vauvan kanssa, ja tuohon summaan kuuluu vauvan vaipat, muuta se ei tällä hetkellä tarviikkaan. Mies on töissä mutta ei syö siellä juuri mitään, joten syö sitten ison annoksen päivällistä kotona.

Juu, ihan makaroni ja ketsuppi linjalle en halua lähteä. Perusruokaa kuitenkin. Itse olen kasvissyöja ja linssit, pavut ym tulevat huomattavasti edullisemmaksi kuin lihat. Tosin kasvikset täytyy kyllä sitten hankkia sesongin mukaan eli tomaatit ja kurkut on tosi kalliita tällä hetkellä, kun taas kesällä niitä saa omasta puutarhasta yli oman tarpeen. Muut meillä syövät lihaakin, joten ruokaa tehdään myös jauhelihasta, kanasta ym. yleensä tarjousten perusteella.

[QUOTE="utelias";29552031]Olen joskus pitänyt kirjaa siitä, paljonko rahaa menee kuukaudessa kauppaan. Tämä oli silloin kun olin lasten kanssa kotona. Nyt on hinnat nousseet ja lapset ovat päivisin hoidossa ja me miehen kanssa myös kotoa pois, joten summa varmasti aivan toisenlainen. Tuossa vaan mietiskelin, että mikähän mahtaisi olla normisumma neljän hengen taloudessa?

Itse lasken siis vessapaprut ym näihin mukaan ja pari kissaakin syö kaikenlaista kuukauden mittaan. Onko ihan mahdoton ajatus että jos oikein suunnittelee, käyttää pakastemarjoja, leipoo ym. että pääsisi 200e/kk?[/QUOTE]

Yleensä ruokakauppaan on mennyt n. 800 - 1000 e/kk, sisältää siis ruoan, vaipat, talouspaperit jne. Ostoslistan avulla saa 400-500 euroon. Uskoisin, että teillä on mahdollista päästä tuohon 200 e/kk, mikäli tosiaan leivotte itse ja tekee edullisen ruokalistan jne. Mutta kannattaa toki huomioida, että uuni kuluttaa sähköä eli ranskanleipää ei välttämättä kannata leipoa itse, kun se yleensä maksaa kaupassa alle euron.

Meillä 3 ja 5v lapset jotka päiväkodissa ja molemmat vanhemmat töissä jossa syövät eväät.
Kaikki ostokset pyritään keskittämään polttoaineita myöten yhteen ketjuun josta tulee sitten joka kuukausi raportti ostoista.
Viimeisen puoli vuotta kun vaimokin on ollut töissä, rahaa kuluu kuukausittain n.1000e josta ~200e polttoaineisiin, tähän lisäksi toisista paikoista ruokaostokset ~150-200e kuukaudessa.
Näköjään aika "keskiverto" kulutus tämän ketjun perusteella :)
Helposti tuosta saisi varmaan 400e tiputettua pois kun tekisi viikkosuunnitelmat ja kauppalistan.

Ihan ruokaan menee n. 400 euroa kuussa, 2 aikuista ja 2 lasta. Arkisin aikuiset syö lounaan töissä, toinen lapsi koulussa ja toinen päiväkodissa.

Kyllä tuosta ehkä vähän voisi nipistää jos oikein tarkkaan suunnittelisi, mutta 200 kuussa menisi jo turhan tiukalle.

Yhteistyössä