Paljonko uskaltaisit ottaa lainaa jos tilanne olisi kuin minulla...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuulien teillä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuulien teillä

Vieras
Jos jään yh-äidiksi, meidän on myytävä yhteinen talomme. Siitä jäisi minulle n. 60 000e käteen lainojen jälkeen. Meillä on kolme alaikäistä lasta, yksi päiväkodissa. Palkkaa saan n. 1850e nettona käteen/kk, tähän lisäksi lapsilisät ja jonkinlaiset elarit, eikös minimi ole n. 120e/lapsi? Muita tuloja ei ole.

Eli uskaltaisitko ottaa 70-90 000 euroa lainaa mahdollisimman pitkällä maksuajalla (20-30 vuotta) Jos siis pankki sellaista edes myöntäisi, en ole vielä niin pitkällä selvittelyissä...

Vai onko syytä nyt vaan "kitkutella" nykyisessä avioliitossa vaikka se ei kovin onnellinen olekaan... Mitä sinä tekisit? Kaikki ehdotukset otetaan vastaan. Mieluusti jäisin lasten kanssa omakotitaloon, mutta sitä en pysty yksin maksamaan. En näillä tuloilla ja menoilla...

Iso kiitos jos joku jaksaa kertoa mielipiteensä.

Minä olen kolmen yh-äiti ja otin just 215 000? lainaa asunnon ostoon.

Olen työtön, mutta hyvällä ansiosidonnaisella eli saan saman kuin sinä käteen ja pankki kai olettaa minun halutessani työllistyvän helposti tai en tiedä, mutta monesta pankista olisin saanut lainan.

Lisäksi minulla oli hyvät vakuudet lainalle.

Kaksi päivähoitoikäistä lasta, joista maksimipäivähoitomaksut pääomatulojen takia.

Uskon tai tiedän selviäväni ja jossainhan sitä on asuttava.

Josw sull aonvakituinen työpaikak niin kyllä pankki todennäköisesti lainaa myöntää, mutta jos olet suhdanneherkällä alalla niin sitten en itse lainaa ottaisi vaan muuttaisin vuokralle.

Mutta tuohon suhteeseen: jos se on onneton niin kannattaa lähteä joka tapauksessa, jos sulla taas on vain tylsää niin melkein kaikissa suhteissa käy niin, toiset vaan osaa muistella niitä hyviä hetkiä ja unohtaa sen arkisen tylsyyden mielessään/puheissaan paremmin.

Kyllä uskaltaisin.
Pitäisin aluksi lyhennykset pieninä ja katsoisin kuinka paljon loppujen lopuksi koen tarvitsevani rahaa että arki on mielekästä ja sitten lyhentäisin lainan maksuaikaa sen mukaan.

Kuten aiempi vastaajakin kertoi, niin hyvillä vakuuksilla saa kyllä lainaa. Työpaikka ei taas lainaa takaa, ja eim. mua ei yrittäjänä pidetä pankissa paljon parempana kuin työtöntä tyyppiä, vaikka työtä riittää - vakuuksilla saatiin iso laina.

kiitos vastauksista. mulla on vakituinen työsuhde kunnassa, eli aika varma jatkuvuus eikä palkkaankaan juuri muutoksia ole tulossa...Pitää tarkkaan kuitenkin harkita eri vaihtoehtoja. Jotenkin vaan tuntuu että jos nyt lähden vuokralle, en enää "saa" omistusasuntoa hankituksi... Olemme kyllä vielä työstämässä suhdettamme, eli ero ei itsestäänselvyys. Oman mielenrauhan vuoksi haluan kartoittaa eri vaihtoehtoja kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos vastauksista. mulla on vakituinen työsuhde kunnassa, eli aika varma jatkuvuus eikä palkkaankaan juuri muutoksia ole tulossa...Pitää tarkkaan kuitenkin harkita eri vaihtoehtoja. Jotenkin vaan tuntuu että jos nyt lähden vuokralle, en enää "saa" omistusasuntoa hankituksi... Olemme kyllä vielä työstämässä suhdettamme, eli ero ei itsestäänselvyys. Oman mielenrauhan vuoksi haluan kartoittaa eri vaihtoehtoja kuitenkin.

Tuo on kyllä ihan totta, että jos nyt luovut omistusasunnosta niin siihen kiinni pääseminen myöhemmin yksin on aika mahdotonta.

Yhteistyössä