Paljonko vuokrat kolmioista pääkaupunkiseudulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pääkaupunkiseudulle muuttava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pääkaupunkiseudulle muuttava

Vieras
Harkitsen muuttoa pääkaupunkiseudulle, ehkä Espooseen tai Vantaalle. Olen katsellut netistä vuokra-asuntojen hintoja ja kolmiosta saa maksaa jopa 900e!!?? Ei voi olla niin kallista, vai onko? Menee puolet palkasta vuokraan. Olen siis lähihoitaja ja lapsia on, joten kolmio olisi sopiva. Järkyttävät hinnat! Mutta kun pakko olisi lähteä työn perään eikä täällä mitään töitä ole saatavilla :/ Paljonko maksatte vuokrakolmioistanne?

Alkuperäinen kirjoittaja pääkaupunkiseudulle muuttava;29393766:
Harkitsen muuttoa pääkaupunkiseudulle, ehkä Espooseen tai Vantaalle. Olen katsellut netistä vuokra-asuntojen hintoja ja kolmiosta saa maksaa jopa 900e!!?? Ei voi olla niin kallista, vai onko? Menee puolet palkasta vuokraan. Olen siis lähihoitaja ja lapsia on, joten kolmio olisi sopiva. Järkyttävät hinnat! Mutta kun pakko olisi lähteä työn perään eikä täällä mitään töitä ole saatavilla :/ Paljonko maksatte vuokrakolmioistanne?

Meillä on 58m2, vuokra 1200e/kk, noin 15km Helsingin keskustaan. Tämä on yleishyödyllisen säätiön asunto, joka on rahoitettu aravatuella eli ns. köyhille tarkoitettu talonyhtiö.

Me maksettiin aiemmin Saton kaksiosta melkein 800, sittemmin päästiin Hoasille opintojeni vuoksi, ja nyt kolmion vuokra on 750 eur. Helsinkiläisittäin tämä on tosi halpa - samalla alueella kolmioiden vuokrat ovat kyllä melkein tonnin tai jopa yli sen. Helsingissä asumisen hinta on ihan karannut käsistä :(

Helsingissä kantakaupungissa saa kyllä pulittaa 1500 euroa kuussa. Mitään järkeähän aikuisen ihmisen ei ole maksaa sellaisia summia, kun samalla rahalla lyhentää oikein hyvin jo OMAN asunnon asuntolainaa.

Jos on aivan pakko asua vuokralla, niin kulkee sitten vaikka jostain Kerava-Järvenpää-Hyvinkää -akselilta. Vaikka edes vähän aikaa kunnes saa ostettua oman asunnon.

• Tykkää
Reactions: Porho
Alkuperäinen kirjoittaja pääkaupunkiseudulle muuttava;29393766:

PK-seudulle ei oikeasti kannata muuttuu, ellet osaa neuvotella itsellesi kunnon palkkaa, että saat asumisen maksettua.

Eikö hoitajista ole pulaa, kai niille töitä riittää muuallakin. Lähihoitajan palkalla ei kyllä pääkaupunkiseudulla asuta tai sitten ei ole ainakaan varaa mihinkään muuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29393958:
Helsingissä kantakaupungissa saa kyllä pulittaa 1500 euroa kuussa. Mitään järkeähän aikuisen ihmisen ei ole maksaa sellaisia summia, kun samalla rahalla lyhentää oikein hyvin jo OMAN asunnon asuntolainaa.

Jos on aivan pakko asua vuokralla, niin kulkee sitten vaikka jostain Kerava-Järvenpää-Hyvinkää -akselilta. Vaikka edes vähän aikaa kunnes saa ostettua oman asunnon.

Tekee tosi tiukkaa, että Keravaltakaan saa 900e kolmiota. Jos en saa, niin se ei tule olemaan lähellä juna-asemaa, joten työmatkoihin sit menee heti enemmän aikaa tai autoiluun. Helposti ne kustannukset, jotka luulee säästävänsä vuokrassa, tulee heti tkaisin vaikka junalipussa/autoilussa.

[QUOTE="espoolainen";29394006]Tekee tosi tiukkaa, että Keravaltakaan saa 900e kolmiota. Jos en saa, niin se ei tule olemaan lähellä juna-asemaa, joten työmatkoihin sit menee heti enemmän aikaa tai autoiluun. Helposti ne kustannukset, jotka luulee säästävänsä vuokrassa, tulee heti tkaisin vaikka junalipussa/autoilussa.[/QUOTE]

Tosin työmatkakulut voi vähentää verotuksessa, asuntoa hyvällä paikalla ei.

Joo, tervetuloa vaan... Monet perheet asuukin aika ahtaasti. Tai sitten yrittää ostaa oman niin pian kuin mahdollista, kun samalla kuukausimaksulla saa maksettua omaakin lainaa seuraavat 25 vuotta. Mutta näin se vaan täällä on.

[QUOTE="hmm";29394019]Tällä perusteella mun omistama kolmio keravalla aseman lähellä, joka on vuokralla 850 on halpa?!?[/QUOTE]

No käyppäs katsomassa vaikka oikotiellä, millä hinnalla kolmio aseman läheltä sieltä Keravalta lähtee?

[QUOTE="espoolainen";29394030]No käyppäs katsomassa vaikka oikotiellä, millä hinnalla kolmio aseman läheltä sieltä Keravalta lähtee?[/QUOTE]

No saa vuokralainen sit olla tyytyväinen :)

Kaupungin vuokrakämpässä asutaan itä-helsingissä, 75m2 ja vuokra 800e/kk ilman saunaa ja autopaikkaa. Parin kilsan päässä noin satasen halvemmalla samankokoiset kämpät, meillä halutumpi alue ja kalliimpi tonttivuokra. Sinä aikana kun ollaan asuttu (vuodesta 2009) vuokra noussut yhteensä satasella ja joka vuosi nousee enemmän.

Muuten jäisin tähän vieläkin sinnittelemään koska rahatilanne tulee paranemaan, mutta kohta pakko vaihtaa kun ei enää asunto sovi meidän perhekokoonpanolle. Itä-helsingissä aiotaan kuitenkin pysyä!

[QUOTE="hmm";29394019]Tällä perusteella mun omistama kolmio keravalla aseman lähellä, joka on vuokralla 850 on halpa?!?[/QUOTE]

Perus. Järvenpää 920e 80 neliötä. Eipä täältäkään halvemmalla paljoakaan saa.

Itä-Helsinki kaupungin vuokratalossa 65.5 neliöö ja 630e vuokra + autopaikka. Jos haet Helsingin kaupungin työpaikkaa on mahdollisuus saada myös työsuhdeasunto, joissa halpa vuorataso ainakin osassa asuntoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29394017:
Tosin työmatkakulut voi vähentää verotuksessa, asuntoa hyvällä paikalla ei.

Maksimityömatkakulut tuolta Keravalta on 1331e/kk, ellei sit asu ihan metsän keskellä, jossa edes lähin bussipysäkki on 3km kauempana tai ole sellaiset työajat, ettei julkista liikennetta ole käytössä.

Jos on vaikka keskipalkkainen (sanotaan 30 000e/v) lähihoitaja, tuon 1331e:n vaikutus verotuksessa on 25e/kk.

Oikeasti jos asumalla työpaikan lähellä pärjäisi ilman autoa, niin ei tuollaienn 25e/kk oikein auta, jos oikeasti käyttää autoa eikä julkista.

Monesti ihmisille tulee halvemmaksi asua vaikka Helsingissä ja maksaa se 1200e/kk kuin Keravalla 800e/kk + 600e/kk autoon.

Monet kehuu työmatkakulujen vähennystä, mutta ne ovat todella pienet oikeasti, ellei halua asua ihan metsässä.