Paljonkos on minimi äitiyspv-raha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö isommasta sisaresta saa muka mitään jos saa äp-rahaa??

Ei saa, paitsi sitä tulosidonnaista lisäosaa kotihoidontuesta voi saada mutta ei muuta.
Minä olen ä-lomalla ja kotona kaksi leikki-ikäistä taaperoa.

Lasten kotihoidontukeen kuuluu hoitoraha ja hoitolisä. Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 94,09 euroa kuukaudessa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 60,46 euroa/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä:
Lasten kotihoidontukeen kuuluu hoitoraha ja hoitolisä. Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 94,09 euroa kuukaudessa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 60,46 euroa/kk.

Hoitolisä määräytyy perheen tulojen mukaan. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja sen määrä on enintään 168,19 euroa kuukaudessa.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901123435HN?openDocument

Hoitolisä määräytyy perheen tulojen mukaan. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja sen määrä on enintään 168,19 euroa kuukaudessa.

Joo, mut nyt oli kyse äitiyspäivärahasta. Toki tuota hoitolisää voi saada silloin vanhemmasta lapsesta, mutta se on tuloista kiinni.

Kotihoidontukea saa jos on HOITOVAPAALLA.
Ei voi olla yhtä aikaa hoitovapaalla ja äitiyslomalla.

(harmi, olisi ihan jees saada pienen äitiyspäivärahan lisäksi kotihoidontukea koska minulla on 2 leikki-ikäistä täällä kotona...)

Saakos isommasta sitten hoitotuen sisaruskorotuksen?Tai hoitolisää?

Ei saa..

Kysyttiin muutakin.

Ei saa muuta kun sen tulosidonnaisen lisäosan. Siihen siis riippuu miehen palkka ja oma ä-raha. Onks se maksimissaan joku 80-90e, vai miten se nyt menikään. Jos saa vähänkin edes palkkatulojen mukaan ä-rahaa, niin lisäosaa saa tyyliin 20e, niinkuin meikäläinen..

Mulla siis tippuu "tulot" ihan olemattomiin kun siirryn pian kotihoidontuelta äitiyspäivärahaan?Kotihoidontukeen sain 150e hoitolisää,mutta jos tuohon äitiyspäivä rahaan ei saa mitään :(

Mulla siis tippuu "tulot" ihan olemattomiin kun siirryn pian kotihoidontuelta äitiyspäivärahaan?Kotihoidontukeen sain 150e hoitolisää,mutta jos tuohon äitiyspäivä rahaan ei saa mitään :(

Riippuu tuloista saatko hoitolisää.Siihen otetaan äp-rahakin mukaan

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä saat:

Kiitos linkistä =)

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä saat:

Kiitos linkistä =)

Ole hyvä =)

Eikö isommasta sisaresta saa muka mitään jos saa äp-rahaa??

Saa kodinhoidontukea ainakin alle 3vee:stä
mun palkka oli pienempi 7kk ajan kuin 1kk kurssista!
joten äp-raha on pikkukakosesta on verojen jälkeen n.450e
ja esikoisen kodinhoitotuki on n200e
ja hyvin tullan toimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttösenäiti harmaana:
Kotihoidontukea saa jos on HOITOVAPAALLA.
Ei voi olla yhtä aikaa hoitovapaalla ja äitiyslomalla.

(harmi, olisi ihan jees saada pienen äitiyspäivärahan lisäksi kotihoidontukea koska minulla on 2 leikki-ikäistä täällä kotona...)

Minä ainakin saan kodihoidontukea/lisää kun olen äippälomalla 4kk kans ja isompi on 2puol vuotias.
kannattaa hakea jos vain voi.
mulla taas vaikutti äp-rahan suuruus kodinhoitotukeen sillai että saan vain sen lisän+kuntalisän ja sekin on 200e
en sitten tiedä saako yli 3veestä mitää..itselläkin on kohta se aika ees..