Palkallinen äitiysvapaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti2010

Vieras
Äidit, jotka olette olleet julkisella sektorilla hoitoalalla, ennen äitiysvapaata.

Olen tehnyt hoitoalalla n. 10v yötyötä. Aloitan mammaloman 7.6 ja saan palkallista äitiysvapaata elokuun loppuun saakka. Palkka on kuulemma peruspalkka + 1.4.2009-30.4.2010 lisistä joku prosentti.. paljon saan peruspalkan päälle? Saanko enemmän 2008 verotietojen mukaan tulevaa kelan korvausta vai palkkaa äitiysvapaan alussa?

Itse olen jäämässä äitiyslomalle elokuussa. Meillä on koko äitiyloma (se 105pv) palkallinen. Tosin, olen kuukausipalkkainen eli saan sen normaalin kuukausipalkan kun ennenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja jeeni:
eli olet kuukausipalkalla, ja silloinko saa saman rahan sen 9 kuukautta? täysin samanko?

Jos tämä oli tarkoitettu minulle niin: minulla on palkallinen äitiysloma, eli neet ekat 105päivää ei mitään 9 kuukauttaa. Sen jälkeen saan vanheimpainrahaa jota maksaa Kela tulojen mukaan (olikohan ne jotain 70% tuloista).

En nyt täysin osaa vastata sun kysymykseen, mutta olen kunnallisella puolella töissä ja saan äitiysloman 3 ekaa kk saman kuukausipalkan, mitä saisin tällä hetkellä töissä ollessani. Teen päivätyötä, joten lisistä en tiedä miten ne menisi.

Mulla takana on yötyö, joten peruspalkan päälle tulee se 1.4.2009-30.4.2010 lisistä laskettu "lisä". Eli ei aavistustakaan paljon saan palkkaa :(
Kelan korvauksen kävin laskurilla laskemassa ja nyt mietityttää.. että entä jos sen palkallisen ajan on huonommat tulot, kuin sen ajan mitä kelalta saan.
Vai meneekö se niin, että tulee ns. kelan raha ja siihen päälle kunnalta joku pieni osuus?
Koska kelahan maksaa kunnalle kai sen palkallisen ajan korvausta..???

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
eli olet kuukausipalkalla, ja silloinko saa saman rahan sen 9 kuukautta? täysin samanko?

Jos tämä oli tarkoitettu minulle niin: minulla on palkallinen äitiysloma, eli neet ekat 105päivää ei mitään 9 kuukauttaa. Sen jälkeen saan vanheimpainrahaa jota maksaa Kela tulojen mukaan (olikohan ne jotain 70% tuloista).

Sama juttu mulla. :)

Ei, silloin saa sen alun, eli n. 3 kk ajan palkkaa, joka on sama kuin palkka. Sen jälkeen tulee kelan maksamaa korvausta, joka määräytyy palkkatulojen mukaan, ja on huomattavasti pienempi kuin palkka. Riippuu täysin tulojen määrästä, minkä suuruinen äitiys/vanhempainpäiväraha on.

Jos on sellainen tilanne, että tulojen mukaan määräytyvä äitiyspäiväraha olisi suurempi, kuin työnantajan maksama palkka, käsittääkseni kela tällöin maksaa rahan saajalle erotuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti2010:
Mulla takana on yötyö, joten peruspalkan päälle tulee se 1.4.2009-30.4.2010 lisistä laskettu "lisä". Eli ei aavistustakaan paljon saan palkkaa :(
Kelan korvauksen kävin laskurilla laskemassa ja nyt mietityttää.. että entä jos sen palkallisen ajan on huonommat tulot, kuin sen ajan mitä kelalta saan.
Vai meneekö se niin, että tulee ns. kelan raha ja siihen päälle kunnalta joku pieni osuus?

ei vaan palkan ja lisäksi kelalta rahaa.

Jos palkkasi jää pienemmäksi kuin Kelan maksama raha, saat Kelalta palkan ohella näiden erotuksen verran lisää.

Mä saan sen 7.6-30.8 ajan palkkaa.. sitten se kelan maksama vanhempainraha.
Tietäis vaan, onko siinä iso ero.. palkassa ja kelan vanhempainrahassa. Tietäis tuon lisien vaikutuksen :(

Jos Kelan raha olisi isompi, kun palkka, niin saat sen ylimenevän osan joka tapauksessa. Itsellänkin Kela maksaa rahat työnantajalle, joka maksaa minulle täyden palkan (eli tavalla työnantajan kustannukseksi jää palkka - kelan äitiysraha).

Yhteistyössä