Palkankorotus vai uusi työ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Workinggirl78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Workinggirl78

Vieras
Olen ollut nykyisessä duunipaikassani 5 vuotta. Tuona aikana tehtäväkenttäni on laajentunut koko ajan ja vastuut kasvaneet. Palkka ei ole sanottavasti noussut. Tiedän, että firmassani on tiukka palkkapolitiikka. Toisaalta joillekkin kyllä maksetaan. Olen moniin asioihin epätyytyväinen osastollani, mutta toisaalta olen toiveikas että työni, ainakin teoriassa, voisi olla aika kivaa.

Työskentelen ison firman vientiosastolla. Olen kuitenkin aika ajoin hakenut toista duunia ja nyt yllättäen tärppäsi. Tällä hetkellä minun palkkani on 3100 e/kk. Uudessa työssä palkkani olisi 3600.

En ole allekirjoittanut mitään, sain vasta tänään tietää. Nyt mietin miten etenen. Eli pitäiskö mun mennä maanantaina pomolle sanomaan, että "4000 palkkaa tai irtisanoudun". Vai pitäiskö vaan irtisanoutua ja katsoa mitä he sanovat. Vai pitäiskö mennä kysymään palkankorotusta ja jos (ja kun) sitten irtisanoutua. Toisaalta win-win tilanne, mutta en oikeesti tiedä miten tässä pitäisi ja/tai kannattaisi toimia.

Jos molemmista paikoista tarjottais ihan sama palkka, niin olisi todella vaikea päättää kumman ottaisin. EHdotuksia

työssä on monta eri osa-aluetta palkka/työhyvinvointi/työn jatkuvuus/urakehitys-mahdollisuudet, ei muuta kuin plussia ja miinuksia laskemaan, palkka on tärkeä, mutta työhyvinvointia(työilmapiiri) ei huonon työpaikan muutama satanen lisää korvaa. onko uusi paikka sellainen että siellä väki pysyy ja tekee pitkiä työuria vai vaihtuuko ihmiset usein....selvitä

työssä on monta eri osa-aluetta palkka/työhyvinvointi/työn jatkuvuus/urakehitys-mahdollisuudet, ei muuta kuin plussia ja miinuksia laskemaan, palkka on tärkeä, mutta työhyvinvointia(työilmapiiri) ei huonon työpaikan muutama satanen lisää korvaa. onko uusi paikka sellainen että siellä väki pysyy ja tekee pitkiä työuria vai vaihtuuko ihmiset usein....selvitä

Olen jo nämä plussat ja miinukset laskenut ja periaatteessa sanoisin että aika tasan menee. Eli lopulta palkka ratkaisee. Nyt lähinnä mietin että miten menettelen.

SItten tässä on vielä se ongelma, että uusi työnantaja haluaa että aloitan 1.10. Ja että allekirjoitan sopimuksen ensi viikon alussa. Paha homma tässä on se, että mulla on viikko saldovapaata ja lisäksi useita aloitettuja projekteja, joiden kokonaishallinta vain mun käsissä. En oikein millään tavalla ehdi sekä pitää vapaita että lähteä firmasta hallitusti.

Eli mulla on vain vähän peliaikaa säätää tuo koko juttu.

Mitäs jos allekirjoitan sopimuksen, mutta sitten saankin sen palkankorotuksen?

Olen jo nämä plussat ja miinukset laskenut ja periaatteessa sanoisin että aika tasan menee. Eli lopulta palkka ratkaisee. Nyt lähinnä mietin että miten menettelen.
Käy juttelemassa pomolle, että olet saanut tarjouksen, ja että harkitse lähtöä. Jos sanoo vain, että jaahas, vai niin, niin vaihta työtä. Jos taas ehdottaa palkankorotusta, niin päätät sitten, kumpi sopivampi työ.

• Tykkää
Reactions: m1es
Jos palkka ratkaisee, niin sitten pyydät nykyisestä duunista riittävää palkankorotusta ja jos et sitä saa vaihdat duunia.
Ja vaikka muita asioita painaisikin vaa'assa, niin joka tapauksessa pitää pyytää palkankorotusta nykyisestä paikasta koska se keskustelu voi taas muuttaa sitä kokonaiskuvaa muutenkin kuin rahan osalta. Olettaen tietenkin, että kyseessä ovat suunnilleen vastaavat tehtävät, uudessa työpaikassa tarjottu palkka on se markkina-arvo, joka ap:lla tällä hetkellä on varmasti. Se on jo kirjoissa ja kansissa ja olisi tyhmää myydä aikaansa alle tuon hinnan.

Eli joka tapauksessa pitää testata ihan hyvässä hengessä nykyisen työnantajan palkanmaksuhalukkuutta. Sen voi tehdä ihan avoimesti kertomalla, että on saanut työtarjouksen muualta. Ei sitä tarvitse kertoa, että on itse hakenut työtä, jos ei halua. Jos nykyinen työnantaja osoittaa arvostavansa työntekijää ja tarjoaa lisää liksaa tai muuten tulee vastaan, se saattaa taas muuttaa sitä mihin suuntaan vaaka kallistuu. Joka tapauksessa, jos nykyisessä työpaikassa ei ole mitään vikaa, kannattaa heillekin antaa mahdollisuus vastata palkkatarjoukseen.

Et voi etukäteen tietää, miten todellisuudessa tulen viihtymään toisessa työpaikassa, joten nyt kipinkapin pyytämään palkankorotusta. Jos sitä ei heru, niin vasta siinä tapauksessa harkitsisin työpaikan vaihtoa.

Käy juttelemassa pomolle, että olet saanut tarjouksen, ja että harkitse lähtöä. Jos sanoo vain, että jaahas, vai niin, niin vaihta työtä. Jos taas ehdottaa palkankorotusta, niin päätät sitten, kumpi sopivampi työ.

Mulla taas on sellainen tilanne, että mulla on semmoinen tunne, että vuosia käytetty hyväksi. Pomo tienaa kovaa palkkaa ja ei tee paljon mitään. Hänellä on alempi koulutus ja alempi osaaminen kuin minulla ja oikeastaan muillakin tällä osastolla. Joskus luisunut tuohon hommaan joidenkin fuusioiden kautta.

Toisaalta minua vituttaa armottomasti pomoni, joka välttelee vastuutaan ja ottaa vaan asemansa suomat edut: korkeampi palkka, etätyöt jne. Hänen ei tarvitse KOSKAAN venyttää päivää jne. Toisaalta tajuan, että hänestä ei vaan ole siihen, ei ole penaalin terävin kynä.

Mä haen koko ajan toista työtä. Meillä on ollut aika paljon siirtymisiä tältä osastolta ja tiedän, että asia on huomattu. Onhan se noloa, että pomo "ei osaa juuri mitään" ja on KOLMEN ihmisen esimies. Kyllä mä ymmärrän, että "pelkkä" johtaminen vie ajan jos on edes 10 alaista. Mut mun esimies ei johda, eikä tee muutakaan....

Jos mä saisin toista työtä, mä kyllä nauttisin tilanteesta kun saisin irtisanoutua... mutta mitähän sitten oikeesti tapahtuis jos saiskin... todennäköisesti kiltisti lähtis eikä latais paskaa oman pomon niskaan...

Yhteistyössä