Palomies:Vanhemmat vahtikaa lapsianne!Vastuu on vanhemmilla ei viranomaisilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Neith";23638389]no kyllä uskoo
lapsen voi katsos opettaa siihen että tietyn rajan yli ei pihassa ole mitään asiaa, uskaa vaikak selkäsaunalla tai pelottelee kuolemalla jos ei muu auta.
siis tottakait lähtökohtaisesti sitä lasta ei jätetä yksin pihalle missä on vesistö tai muita vaaran paikkoja, se lapsi otetaan mukaan sinne mihin mennään jos pihalta pitää poistua[/QUOTE]

on nykyajan lapset sitten viisaita. mun kolmivuotiaat ei ainakaan olis uskoneet. taatusti olisivat meneet vaaranpaikkaan, jos olis vahtimatta jääneet vaikka olis uhannut vääntää kurkun korkkiruuville

No, eikö tuo nyt ole sanomattakin selvää, että kenelle se kasvatus ja vahtimisvastuu kuuluu... :headwall: Ja kun niitä vahinkoja voi sattua ihan vaikka pitäsit siitä mukelosta kiinni! Itsekin huomasin tämän viime kesänä. Olin itse lapsessa kiinni kaksin käsin ja lapsella kellukkeetkin, kun oltiin uimassa. Silti se tenava teki jonkun älyttömän päänliikkeen veden alle ja veti aika rehvakkaasti vettä "henkeensä"... Eli nämä "meidän lapselle ei ainakaan voi koskaan tapahtua mitään, kun vahdin sitä kuin haukka" vanhemmat saavat kyllä pitää pikkasen pienempää meteliä ja olla vähemmän tekopyhiä, ettei tarvitse pudota korkealta, kun joku nalli napsahtaakin omalle kohdalle...

[QUOTE="vieras";23638440]No, eikö tuo nyt ole sanomattakin selvää, että kenelle se kasvatus ja vahtimisvastuu kuuluu... :headwall: Ja kun niitä vahinkoja voi sattua ihan vaikka pitäsit siitä mukelosta kiinni! Itsekin huomasin tämän viime kesänä. Olin itse lapsessa kiinni kaksin käsin ja lapsella kellukkeetkin, kun oltiin uimassa. Silti se tenava teki jonkun älyttömän päänliikkeen veden alle ja veti aika rehvakkaasti vettä "henkeensä"... Eli nämä "meidän lapselle ei ainakaan voi koskaan tapahtua mitään, kun vahdin sitä kuin haukka" vanhemmat saavat kyllä pitää pikkasen pienempää meteliä ja olla vähemmän tekopyhiä, ettei tarvitse pudota korkealta, kun joku nalli napsahtaakin omalle kohdalle...[/QUOTE] ja taas tämä. vahinko voi sattua, vaikka sä pidät sitä penskaa kädestä, ja silloin se on vahdittu ja se on VAHINKO. mutta jos kolme vuotias jätetään pihalle vahtimatta ja jotain sattuu, niin se on kyllä ihan HUOLIMATTOMUUTTA

[QUOTE="Neith";23638389]no kyllä uskoo
lapsen voi katsos opettaa siihen että tietyn rajan yli ei pihassa ole mitään asiaa, uskaa vaikak selkäsaunalla tai pelottelee kuolemalla jos ei muu auta.
siis tottakait lähtökohtaisesti sitä lasta ei jätetä yksin pihalle missä on vesistö tai muita vaaran paikkoja, se lapsi otetaan mukaan sinne mihin mennään jos pihalta pitää poistua[/QUOTE]

Hyvinpä tuollainen alle kouluikäinen uskoo/ muistaa jos näkee vaikka jotain mielenkiintoista ( esim. iso kuoriainen mitä lähtee seuraamaan tai vaikka pallon perässä juoksee ) tai muuten ajattelee asian niin että " jos mä vähän vaan käyn tuolla rannassa".
Pieni lapsi saattaa ajatella kurkottelevansa vaikka lehden vedestä tai ei ymmärrä rantatörmän olevan pohjastaan ihan höttöä joka pettää alla.

Millään muotoa ei voi laittaa sen piikkiin että kylä lapsen pitää osata olla/ huolehtia/ muistaa vaaranpaikat. Vastuu on aika aikuisen, eikä edes isosisaren- minusta on vastuutonta jättää esim. 1-vuotias 12- vuotiaan sisaren hoiviin pihalle. Mikä syyllisyys sille isosisarelle tulee jos jotain sattuu : /

Kyllä on sairasta omahyväistä tekstiä. Toivon vaan, että teiltä jokaiselta lapsi kuolee tapaturmaisesti. Että edes ilkesi ap laittaa Lahden onnettomuuden samaan piikkiin (muita en oo niin seurannut). Jos aikuiset jättää pihalle reiän, johon pikkuinen voi kuolla, niin siitä on kyllä ihan turha vanhempia syyttää. Ei lapsia voi eikä pidäkään 24/7 vahtia. se on ihan selvä, että tapaturmia sattuu, ja tietty määrä lastenkin kuolemia vaan tapahtuu. Mutta että teidänkaltaiset käy siitä repiin egoaan esiin "ei mulle vaan, kun oon niin hyvä äiti/isä". Toistan toisen lauseeni, ja sanon sen sydämestäni

[QUOTE="vieras";23638440]No, eikö tuo nyt ole sanomattakin selvää, että kenelle se kasvatus ja vahtimisvastuu kuuluu... :headwall: Ja kun niitä vahinkoja voi sattua ihan vaikka pitäsit siitä mukelosta kiinni! Itsekin huomasin tämän viime kesänä. Olin itse lapsessa kiinni kaksin käsin ja lapsella kellukkeetkin, kun oltiin uimassa. Silti se tenava teki jonkun älyttömän päänliikkeen veden alle ja veti aika rehvakkaasti vettä "henkeensä"... Eli nämä "meidän lapselle ei ainakaan voi koskaan tapahtua mitään, kun vahdin sitä kuin haukka" vanhemmat saavat kyllä pitää pikkasen pienempää meteliä ja olla vähemmän tekopyhiä, ettei tarvitse pudota korkealta, kun joku nalli napsahtaakin omalle kohdalle...[/QUOTE]

Et siis ollenkaan ymmärtänyt mitä tässä aloituksessa on tarkoitettu?? Tuossa sun kuvailemassa tilanteessahan oot minimoinut riskit niin hyvin kun voit.

[QUOTE="ulla";23638591]Kyllä on sairasta omahyväistä tekstiä. Toivon vaan, että teiltä jokaiselta lapsi kuolee tapaturmaisesti. Että edes ilkesi ap laittaa Lahden onnettomuuden samaan piikkiin (muita en oo niin seurannut). Jos aikuiset jättää pihalle reiän, johon pikkuinen voi kuolla, niin siitä on kyllä ihan turha vanhempia syyttää. Ei lapsia voi eikä pidäkään 24/7 vahtia. se on ihan selvä, että tapaturmia sattuu, ja tietty määrä lastenkin kuolemia vaan tapahtuu. Mutta että teidänkaltaiset käy siitä repiin egoaan esiin "ei mulle vaan, kun oon niin hyvä äiti/isä". Toistan toisen lauseeni, ja sanon sen sydämestäni[/QUOTE]

Jotkut ei vaan ymmärrä, äly hoi!
Kiitos vaan kauniista toivomuksesta...

[QUOTE="ulla";23638591]Kyllä on sairasta omahyväistä tekstiä. Toivon vaan, että teiltä jokaiselta lapsi kuolee tapaturmaisesti. Että edes ilkesi ap laittaa Lahden onnettomuuden samaan piikkiin (muita en oo niin seurannut). Jos aikuiset jättää pihalle reiän, johon pikkuinen voi kuolla, niin siitä on kyllä ihan turha vanhempia syyttää. Ei lapsia voi eikä pidäkään 24/7 vahtia. se on ihan selvä, että tapaturmia sattuu, ja tietty määrä lastenkin kuolemia vaan tapahtuu. Mutta että teidänkaltaiset käy siitä repiin egoaan esiin "ei mulle vaan, kun oon niin hyvä äiti/isä". Toistan toisen lauseeni, ja sanon sen sydämestäni[/QUOTE]

Sä olet kyllä ihan pimeä!
Kolmevuotiasta kuuluu vahtia ihan joka heti, varsinkin veden lähettyvillä!
Ei ole olemassa mitään kiintiötä lasten kuolemista, jokainen tapaturmainen kuolema on turha ja suuri osa vältettävissä.

täysimmin kun te. mutta nimettömästi saa haukkua ketä vaan. arvatkaa miltä kyseisten onnettomuuksien uhrien vanhemmista tuntuis, jos ne lukis tätä. Luuletteko te, että vaan, koska teillä on ollut helvetin hyvä tuuri, ja olette enemmistössä, saatte oikeutetusti haukkua niitä, joiden kohdalla hyvä tuuri ei ole ollut totta. Menisitte joskus ns. "normi enemmistö" itseenne!

Tollaista sä et saisi toivoa kenellekään. Et koskaan. Jos toivoo toisille pahaa, se kääntyy jollakintavoin itseä vastaan. Ei välttämättä niin, että menettäisit nyt ketään hukkumalla, mutta aiheutit todella paljon itsellesi vääränlaista "karmaa".

Joet virtaavat voimakkaasti keväisin – näin opetat lasta veden vaaroista

23.04.2011 17:06

MTV3 - Marjaana Toivakainen, Mari Igarashi

Tällä viikolla on uutisoitu jo neljästä hukkumistapauksesta, joissa uhrit ovat olleet 2-9 -vuotiaita lapsia. Viimeisin tapaus sattui tänään Raumalla, missä viisivuotias pikkupoika putosi jokeen traagisin seurauksin.

Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitosta muistetaan, että vanhempien tulisi opettaa lapsilleen veden vaaroista. Etenkin keväisin purojen ja jokien virtaukset ovat huomattavan voimakkaita.

Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliiton toiminnanjohtaja Pärla Salomaa, miten varoittaa lapsia veden vaaroista ilman, että he alkavat pelätä vettä?

– Yksi keino on mennä lapsen kanssa veden äärelle ja kokeilla vaikkapa kädellä, että vesihän on tällä hetkellä aivan jääkylmää eikä sinne olisi kiva pudota. Lapset ovat usein kiinnostuneita myös rannalla olevista jäälautoista. Vanhempi voi kokeilla lasten kanssa, että jää ei enää kestä ja lautta vain hajoaa. Samalla voi heittää esimerkiksi tikun tai oksan veteen ja osoittaa sillä tavalla, miten nopeasti virta vie mukanaan.

– Keväisin vedet virtaavat niin voimakkaasti, että sinne joutuessaan aikuisellakin on vaikeuksia pysyä pinnalla - saati sitten pikkulapsella, jolla ei välttämättä ole vielä kovin vahvaa uimataitoa.

Onko olemassa muita keinoja kuin pelkkä sanallinen varoittaminen?

– Ei oikeastaan. Lapselle voi yrittää havainnollistaa, että vesi todella on vaarallinen elementti. Vaikka kesällä vesi on ihanaa ja siinä on ollut mukava kahlata, niin tähän aikaan vuodesta se on vielä liian kylmää ja virta selvästi voimakkaampi kuin kesällä.

– Se on vain silmänräpäys, kun lapsi ehtii jo tehdä jotain vaarallista ja ennen kuin aikuinen ehtii väliin. Vaikka se voi kuulostaa kuluneelta neuvolta, niin aikuisen on vain vahdittava tarkasti lapsia. Lapsen kanssa voi myös mennä kokeilemaan vettä ja näyttää, miten erilainen elementti se on nyt kuin esimerkiksi kesällä.

Onko lasten hukkumistapauksia ollut nyt normaalia enemmän?

– Tämä ei missään tapauksessa ole yleistä, vaan kyllä viikon sisään on kertynyt liian monta pientä henkeä vaatinutta onnettomuutta. Yleensä keväisin hukkumisturmissa kuolee enimmäkseen pilkkijöitä tai muita jäällä liikkuvia. Tämä on hyvin poikkeuksellista.

[QUOTE="vieras";23638727]Tollaista sä et saisi toivoa kenellekään. Et koskaan. Jos toivoo toisille pahaa, se kääntyy jollakintavoin itseä vastaan. Ei välttämättä niin, että menettäisit nyt ketään hukkumalla, mutta aiheutit todella paljon itsellesi vääränlaista "karmaa".[/QUOTE]

Hehheh!!! Kuule, kyllä mä karmani kerään ihan sillä, että jos yhdenkään teistä "normaalin" (yäk) pistän edes ajattelemaan, niin mun karmani on siinä. Toivon teille kaikille kuolemaa. ja hui, tehän tulette kaikki kuolemaan, ja niin tulen minäkin.... kaameeta....

[QUOTE="ulla";23638762]Hehheh!!! Kuule, kyllä mä karmani kerään ihan sillä, että jos yhdenkään teistä "normaalin" (yäk) pistän edes ajattelemaan, niin mun karmani on siinä. Toivon teille kaikille kuolemaa. ja hui, tehän tulette kaikki kuolemaan, ja niin tulen minäkin.... kaameeta....[/QUOTE]

Kamala ajatus että sulla saattaa olla lapsia. Olet psyykkisesti sairas, ei kukaan aivoilla varustettu ihminen voi toivoa toisille lasten kuolema, edes vitsillä. Ymmärrän lässytyksesi lastensuojeluketjussa, olet ilmeisesti asiakas. Ja syystä.

voivoi. että joku ei kestä sitä, että kaikki ei täällä lässytä samaa paskaa. mähän voisin vaihtaa nimimerkkiä joka ketjussa. mutta ei mulla mitään salattavaa, paljon sua fiksumpi ja inhimillisempi olen. Ettei teitä inhota, että sanotte vanhemmille, joiden lapset on kuollut että " oma vika". Sitähän tää ketju on!

Kuka vahtii esim. eskari-ikäisiä (jotkut vielä 5v) koulumatkoilla? Ei kukaan ja kunta velvottaa lapsen kävelemään kilometrin matkan linja-autolle tienvarteen vaikka olis minkälainen virtaus tienvieressä. Tätä olen ihmetelly.

Jotenkin ihan kamalaa, että täällä vatvotaan näitä asioita ja syyllistetään lapsensa menettäneitä vanhempia ja isovanhempia. Varoituksia voi antaa ja vesien vaaroista puhua ja niin pitääkin tehdä mutta joko jätettäisiin surevat rauhaan! Surutyö on pakko tehdä ja syyllisyyttä tuntee ilman anonyymien palstamammojenkin vauhkoamista. Asettukaa hetkeksi toisen asemaan. Ihan sitä tunneälyä nyt peräänkuulutan!

[QUOTE="Vieras";23639021]Jotenkin ihan kamalaa, että täällä vatvotaan näitä asioita ja syyllistetään lapsensa menettäneitä vanhempia ja isovanhempia. Varoituksia voi antaa ja vesien vaaroista puhua ja niin pitääkin tehdä mutta joko jätettäisiin surevat rauhaan! Surutyö on pakko tehdä ja syyllisyyttä tuntee ilman anonyymien palstamammojenkin vauhkoamista. Asettukaa hetkeksi toisen asemaan. Ihan sitä tunneälyä nyt peräänkuulutan![/QUOTE]
Tätähän minäkin tässä yritin. mutta sairaaksi leimattiin. On se kumma, kun ihmiset, jotka syyllistää toisia, jotka joutuu läpikäymään näin rankkoja juttuja, sitten syyttävät minua epäinhimilliseksi!

Tässä tuskin hyökätään nyt surevien, lapsensa menettäneiden kimppuun. Mutta kuten on jo sanottu, kuolemat ovat turhia ja suurin osa niistä olisi vältettävissä.

Vaihtoehtona tuollekin että eskarilainen kävelee kilometrin bussipysäkille on mennä lapsen saattajaksi tai viedä autolla, maksaa itse taksi... Ja tiedetään ettei kellään oo rahaa eikä aikaa sen lapsen vuoksi.

Ikävän paljon noita näkee, oman taloyhtiön pihalla menee 3-vuotiaasta ylöspäin pikkuipanat ilman valvontaa, toisinaan itsekin saan paimentaa pois parkkialueelta jossa autot toisinaan kulkee hyvinkin kovaa. Uimarannoilla saa katsella kun taapero touhuaa vedessä ja vanhemmat makaa pyyhkeillä keskenään keskustellen. Vilkkaan tien vieressä, kaupan parkkipaikalla, päiväkodin parkkialueella ei huomioida että se lapsi saattaakin rynnätä autojen sekaan, lapsi pyöräilee ilman kypärää...
Näitä on ihan tuhottomasti, mihin vanhemmat itse pienillä teoilla ja viitseliäisyydellä voisivat vaikuttaa.

[QUOTE="ulla";23638762]Hehheh!!! Kuule, kyllä mä karmani kerään ihan sillä, että jos yhdenkään teistä "normaalin" (yäk) pistän edes ajattelemaan, niin mun karmani on siinä. Toivon teille kaikille kuolemaa. ja hui, tehän tulette kaikki kuolemaan, ja niin tulen minäkin.... kaameeta....[/QUOTE]

Oletko itse siis epänormaali? Miten sä määrittelisit normaalin?
Miksi sä toivot kaikille kuolemaa? Kuolemahan tosiaan tulee kaikille toivomattakin.
Parempi, olisi toivoa toisille jotakin hyvää tapahtuvaksi. Sitä ei tule automaattisesti eikä ilman muuta. Siihen pätee vaan sama, kuin pahankin toivomiseen. Kun toivoo toisille hyvää, saa itselleenkin hyvää.
Se on maailmankaikkeuden laki.

no ootko sä nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että jos joku lapsen tekee, niin on sen jälkeen velvollinen joka ikisen elämänsä sekunnin vahtaamaan sitä jälkikasvua!*? Jos olet sitä mieltä, niin ok, ollaan sitten vaan eri mieltä. Minun mielestä lisääntyminen ja vanhemmuus on ihan normaalia elämää, eikä se tarkoita sitä, että sen jälkeen olet enää pelkkä valvontakone

[QUOTE="vieras";23638149]Miksi ihmiset eivät opeta lapsiaan uimaan?[/QUOTE]

Lol :D Meinaat, että lapsi pärjää esim 3 asteisessa vedessä uimalla? Ja vielä vaatteet päällä? Sinäkään et kestäisi muutamaa kymmentä sekuntia pitempään.

[QUOTE="ulla";23639105]no ootko sä nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että jos joku lapsen tekee, niin on sen jälkeen velvollinen joka ikisen elämänsä sekunnin vahtaamaan sitä jälkikasvua!*? Jos olet sitä mieltä, niin ok, ollaan sitten vaan eri mieltä. Minun mielestä lisääntyminen ja vanhemmuus on ihan normaalia elämää, eikä se tarkoita sitä, että sen jälkeen olet enää pelkkä valvontakone[/QUOTE]

En ole sitä mieltä. Kukaan ei pysty vahtimaan lapsiaan jatkuvasti. Mutta 3-vuotiasta pitäisi kyllä pystyä vahtimaan ihan koko ajan, jos talon vieressä on joki.

Uusimmat

Yhteistyössä