Palsta ja paivahoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oikeassa vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oikeassa vai ei

Vieras
Aloin lueskelemaan palstaa kun esikoiseni, 3-vuotias, aloitti paivahoidon (minulla on myos toinen lapsi, 1-vuotias joka on kotihoidossa). Mita sitten loysinkaan?

Sivutolkulla "varoituksia" etta esikoinen karsii loppuelamansa jos hanet laitetaan paivahoitoon kuopuksen ollessa kotona. Ihmettelin koska taalla (toinen Pohjoismaa) kaikki laittavat isomman lapsensa hyvilla mielin hoitoon, itselleni tuli tottakai paha mieli koska ajattelin etta mika tassa nyt on oikein ja tottakai haluan lapselleni vain parasta.

Voin sanoa etta pari kuukautta viela mietin etta teinko sittenkin virheen etten pitanyt esikoista kotona. Nyt tiedan etta paivahoito on meille kaikille paras ratkaisu.

Esikoinen lahtee nyt parin kuukauden jalkeen aloituksesta riemuiten joka aamu paivahoitoon. Han on oppinut siella toisen kielen, laskemaan ja ennenkaikkea saannut monta kivaa kaveria joista han puhuu kotona lakkaamatta.

Onko paivahoito Suomessa todellakin niin kamalaa etta kukaan lapsi ei siella viihdy?

Minä vain en näe mitään syytä miksi toinen lapsi pitäisi viedä hoitoon kun toinen on kotona.

Ja olisin niin laiska etten aamulla viittis sitä pukemis/kuskaamisrumbaa "turhaan" tehdä ;)

no ei todellakaan ole, ainakin mun lapset tykkää olla siellä kun siellä on kavereita

palstamammoilla on vaan hirmunen tarve syyllistää niitä jotka on valinneet toisin kuin itse, se on sitä naisten verkottumista

Niin kai sitten. Ihmettelin vain kun taalla kasitys paivahoidosta on todella positiivinen ja palstalla yltionegatiivinen. En tieda onko sitten paivahoidon laadussa isoja eroja.

Minä vain en näe mitään syytä miksi toinen lapsi pitäisi viedä hoitoon kun toinen on kotona.

Otin tän nyt esimerkiksi vaan tähän, en kohdista sinuun sanomaani.

Se, että ei itse näe syytä viedä lasta hoitoon (puhun siis osa-aikaisesta, kerhotunteja vastaavista määristä, EN ma-pe 7-17 tapahtuvasta hoidosta) ei tarkoita, että päivähoito on perseestä ja tarhat helvetin esikartanoita, KAIKKI hoitajat työhönsä kyllästyneitä juoruilijoita ja taaperon kehitys peruuttamattomasti pilattu.

Sen sijaan pyhiin kerhoihin kannattaa kyllä kuulemma viedä pari kolme kertaa viikossa. Jostain syystä se toisilla hoidattaminen ei pädekään tuossa vaiheessa..

Niin kai sitten. Ihmettelin vain kun taalla kasitys paivahoidosta on todella positiivinen ja palstalla yltionegatiivinen. En tieda onko sitten paivahoidon laadussa isoja eroja.

voihan siinä olla eroja. Itse en henk koht laittais lapsiani päiväkotiin ellei ois pakko koska ryhmäkoot on liian suuria suhteessa henkilöstömäärään. En pysty uskomaan että näillä nykyresursseilla hoito päiväkodeissa on jotenkin autuaaksitekevän laadukasta. Samat asiat lapsi pystyy saamaan kotihoidossakin jos vanhemmalta löytyy viitseliäisyyttä.

NIin ja meillä 2 pienint' (3 ja 6)ovat päiväkodissa, hoitopäiviä on kylläkin ONNEKSI vain alle 10/kk.

Ok, taallapain olen huomannut etta isat vievat ja aidit hakevat. Kai sita muutenkin pitaisi lapsi pukea ;)?

No pitää juu mutta aamulla voi rötväillä hetken eikä tarvii aikataulujen mukaan mennä. Mutta kuitenkin, miksi se isompi pitää viiä sinne päivähoitoon? Ellei ole jo joku eskarilainen joka kaipaa leikkiä ja laulua mitä vauvan kanssa voi olla hankalampi tarjota. Joku 3-vuotiashan on ihan nappula vielä, jälkiviisaana olisin itsekin ollut fiksu jos oisin ollut lasten kanssa pitempään kotona.

Se, että ei itse näe syytä viedä lasta hoitoon (puhun siis osa-aikaisesta, kerhotunteja vastaavista määristä, EN ma-pe 7-17 tapahtuvasta hoidosta) ei tarkoita, että päivähoito on perseestä ja tarhat helvetin esikartanoita, KAIKKI hoitajat työhönsä kyllästyneitä juoruilijoita ja taaperon kehitys peruuttamattomasti pilattu.

Sen sijaan pyhiin kerhoihin kannattaa kyllä kuulemma viedä pari kolme kertaa viikossa. Jostain syystä se toisilla hoidattaminen ei pädekään tuossa vaiheessa..

Joo siis itsekin pidän suomen päivähoitoa hyvänä. En vain sitä ymmärrä että lapset erotellaan, toinen hoitoon ja toinen kotiin. Oon sillai ymmärtämätön.

No pitää juu mutta aamulla voi rötväillä hetken eikä tarvii aikataulujen mukaan mennä. Mutta kuitenkin, miksi se isompi pitää viiä sinne päivähoitoon? Ellei ole jo joku eskarilainen joka kaipaa leikkiä ja laulua mitä vauvan kanssa voi olla hankalampi tarjota. Joku 3-vuotiashan on ihan nappula vielä, jälkiviisaana olisin itsekin ollut fiksu jos oisin ollut lasten kanssa pitempään kotona.

Yksinkertaisesti siita syysta etta se esikoinen nauttii olla siella kavereiden keskella, ilman aitia. Ainakin omani. Ja tottakai lapsia on erilaisia, eivat kaikki varmasti nauti.

Omani tosiaan on aina innoissaan menossa paivahoitoon.

voihan siinä olla eroja. Itse en henk koht laittais lapsiani päiväkotiin ellei ois pakko koska ryhmäkoot on liian suuria suhteessa henkilöstömäärään. En pysty uskomaan että näillä nykyresursseilla hoito päiväkodeissa on jotenkin autuaaksitekevän laadukasta. Samat asiat lapsi pystyy saamaan kotihoidossakin jos vanhemmalta löytyy viitseliäisyyttä.

NIin ja meillä 2 pienint' (3 ja 6)ovat päiväkodissa, hoitopäiviä on kylläkin ONNEKSI vain alle 10/kk.

Meidan paivhoitopaikka on oppimiseen keskittyva ja kylla minulla tekisi tiukkaa opettaa kaikki samat asiat kotona. Mutta ei se oppiminenkaan, vaan se etta lapseni selvasti tykkaa olla ryhmassa.

No mä näkisin ettei nähdä pahana "toisilla hoidattamista" niinkään, vaan sitä että viedään niitä päiväkotipaikkoja sellaisilta jotka niitä oikeasti tarvitsee. Eli ihmiset haluaa virikehoidon erilleen päivähoidosta. Kerhot on nimenomaan sitä virikehoitoa. Lisäksi päiväkodissa voi tulla kiusaus pitää naperoa siellä 8 h päivässä, kerhoaika on aina rajattu ja kerhopäivän pituus sopiva, jos vanhempi on kotona.

• Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
Tällä palstalla taitaa palstailla enemmän kotiäitejä kuin työssäkäyviä, joilla lapsia päiväkodissa. Toisille kotiäideille kotihoito on se ainoa oikea tapa hoitaa lapset ja tietenkin he puolustavat tätä hoitomuotoa ja mollaavat päivähoitoa. Eivät tietenkään kaikki, moni kotiäiti tajuaa, etteivät asiat ole niin mustavalkoinen, mutta täällä on pieni, äänekäs joukko kotihoidon vannoutuneita kannattajia, jotka mollaavat päivähoitoa aina kun pystyvät.

No mä näkisin ettei nähdä pahana "toisilla hoidattamista" niinkään, vaan sitä että viedään niitä päiväkotipaikkoja sellaisilta jotka niitä oikeasti tarvitsee. Eli ihmiset haluaa virikehoidon erilleen päivähoidosta. Kerhot on nimenomaan sitä virikehoitoa. Lisäksi päiväkodissa voi tulla kiusaus pitää naperoa siellä 8 h päivässä, kerhoaika on aina rajattu ja kerhopäivän pituus sopiva, jos vanhempi on kotona.

Sittenhän pitäisi olla niitä kerhoja, että tuo toteutuisi. Niitä ei ole kaikkialla, vaikka pk-seutulaiset niin tuntuvat kuvittelevan, kun kerhot ovat aina vastaus kaikkeen täällä.

Eikä täällä ainakaan saa pitää enempää kuin 2pvää viikossa max. 5h kerrallaan, jos toinen vanhempi on kotona. Toimivaa minusta. Koska niitä kerhoja ei ole.

• Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
Tästä on viimeaikoina ollut kovastikin puhetta alan ammattilaisten keskuudessa ja he näkevät asian siten, että lasta kohtaan ei ole perusteltua laittaa hänet pois kotoa hoidettavaksi silloin, kun perheeseen tulee nuorempi sisarus ja siten erottaa siitä kombinaatiosta. Ellei sitten kyseessä ole viisivuotias, jolle on jo selkeää kysyntää sosiaalisille suhteille. Muutoin lapsi saa kotoaan ja lähipiiristään aivan sen kaiken tarvittavan elämänopin, mikä kantaa häntä jatkossakin. Ei kotona tarvitse sen kummemmin erityisesti lähteä murhetimaan/satsaamaan esim. askarteluun - ihan tavallinen normaali perhe- elämä eri tilanteineen riittää vallan mainiosti. Ja jos nyt erikseen haluamalla halutaan tarjota viriketoimintaa, niin siihen riittää mainiosti puistoilut, kaupassakäymiset, kirjostovierailut, kerhotoiminnat mm. Ei siihen mitään pk- oleilua tarvita. Eikä kyllä mitään erityistä panostusta vanhemmaltakaan :).

Mitä sellaista kolme vuotiaan tulee osataa jota kotona ei opi vain leikkimällä ja kulkemalla sosiaalisissa tapahtumissa (kaupassa, leikkipuistossa, kerhossa jne.)??

Ei mitään. Mutta kaikissa paikoissa ei ole leikkipuistoja tai jos on, siellä ei syystä tai toisesta käy ketään tai vain taaperoita, joista ei välttämättä ole yli 3v:n leikkikaveriksi. Kerhoja ei välttämättä ole tai ovat kaukana. Kerhoryhmiä voi myös olla niin vähän tai ovat täynnä, ettei lapsi mahdu niihin. Silloin voi olla, ettei leikkikavereita löydy ja musta yli 3v kaipaa jo ikäistään leikkiseuraa.

Sittenhän pitäisi olla niitä kerhoja, että tuo toteutuisi. Niitä ei ole kaikkialla, vaikka pk-seutulaiset niin tuntuvat kuvittelevan, kun kerhot ovat aina vastaus kaikkeen täällä.

Eikä täällä ainakaan saa pitää enempää kuin 2pvää viikossa max. 5h kerrallaan, jos toinen vanhempi on kotona. Toimivaa minusta. Koska niitä kerhoja ei ole.

no sähän sanoit ettei sielläpäin asiassa ongelmaa ole. Mikäs tuossa sit ollessa. Jos teilläpäin pkhon mahtuu, kerhoja ei ole ja hoitoajat on järkeviä, niin tuskin keskustelu koskettaa varsinaisesti teitä.

Täällä turussa esim päivähoitojonot on valtavat, virikehoidossa saa pitää vaikka se 8h 5 päivää viikossa jos tahtoo. Rajoituksia ei ole. Kerho ja puistotoimintaa on paljon! Joten ehkä ymmärtänet mistä tuo ajatus kumpuaa niiltä, jotka asuu turun kaltaisessa kaupungissa...

[QUOTE="FreezeCat";28645330]Tästä on viimeaikoina ollut kovastikin puhetta alan ammattilaisten keskuudessa ja he näkevät asian siten, että lasta kohtaan ei ole perusteltua laittaa hänet pois kotoa hoidettavaksi silloin, kun perheeseen tulee nuorempi sisarus ja siten erottaa siitä kombinaatiosta. Ellei sitten kyseessä ole viisivuotias, jolle on jo selkeää kysyntää sosiaalisille suhteille. Muutoin lapsi saa kotoaan ja lähipiiristään aivan sen kaiken tarvittavan elämänopin, mikä kantaa häntä jatkossakin. Ei kotona tarvitse sen kummemmin erityisesti lähteä murhetimaan/satsaamaan esim. askarteluun - ihan tavallinen normaali perhe- elämä eri tilanteineen riittää vallan mainiosti. Ja jos nyt erikseen haluamalla halutaan tarjota viriketoimintaa, niin siihen riittää mainiosti puistoilut, kaupassakäymiset, kirjostovierailut, kerhotoiminnat mm. Ei siihen mitään pk- oleilua tarvita. Eikä kyllä mitään erityistä panostusta vanhemmaltakaan :).[/QUOTE]

Taalla nahdaan asia toisella tavalla, paivahoitoa suositellaan viimeistaan 3-v. alkaen.

Minä olen niin itsekäs että haluan olla lapsen kanssa mahdollisismman paljon. Koska ne kasvaa niin äkkiä ja kohta kaverit syrjäyttää äidin paikan tärkeysjärjestyksessä.. Kuka tietää mikä lapselle on parempi. Yleinen trendi ja neuvolan mielipide vaihtuvat yhdessä vuosikymmenien mukana. Tavallinen äiti ja isä tekee sitten parhaaksi näkemänsä ratkaisun sen perusteella miten hyvin tuntevat oman lapsensa tarpeet henkilökohtaisesti. Kuka lapsi tarvitsee äitiä ja kuka virikkeitä, vaikea se on ulkopuolisen tulla sanomaan..

Minä olen niin itsekäs että haluan olla lapsen kanssa mahdollisismman paljon. Koska ne kasvaa niin äkkiä ja kohta kaverit syrjäyttää äidin paikan tärkeysjärjestyksessä.. Kuka tietää mikä lapselle on parempi. Yleinen trendi ja neuvolan mielipide vaihtuvat yhdessä vuosikymmenien mukana. Tavallinen äiti ja isä tekee sitten parhaaksi näkemänsä ratkaisun sen perusteella miten hyvin tuntevat oman lapsensa tarpeet henkilökohtaisesti. Kuka lapsi tarvitsee äitiä ja kuka virikkeitä, vaikea se on ulkopuolisen tulla sanomaan..

Hieno vastaus. Olin itse jopa peruuttamassa paivahoitopaikka koska palsta osasi minut hienosti syyllistaa ja olin aivan ihmeissani naiden kahden maan erosta paivahoidon suhteen :D.

Onneksi en tehnyt niin.

Uusimmat

Yhteistyössä