Palsta ja paivahoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oikeassa vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen niin itsekäs että haluan olla lapsen kanssa mahdollisismman paljon. Koska ne kasvaa niin äkkiä ja kohta kaverit syrjäyttää äidin paikan tärkeysjärjestyksessä.. Kuka tietää mikä lapselle on parempi. Yleinen trendi ja neuvolan mielipide vaihtuvat yhdessä vuosikymmenien mukana. Tavallinen äiti ja isä tekee sitten parhaaksi näkemänsä ratkaisun sen perusteella miten hyvin tuntevat oman lapsensa tarpeet henkilökohtaisesti. Kuka lapsi tarvitsee äitiä ja kuka virikkeitä, vaikea se on ulkopuolisen tulla sanomaan..

Tykkään :)

Onko ap.n lapsi kokopäivähoidossa vai vain muutaman tunnin päivässä?

Itse en ymmärrä sitä, että lapsi hoidatetaan muilla kokopäiväisesti kun itse on kotona. Varsinkaan niin, yhteiskunta maksaa hoidon ja työssäkäyvät ei välttämättä sen takia saa paikkaa lähipäiväkodista ym. ongelmat mitä virikelapsista tulee.

Jos itse kustantaa lapselleen yksityisen päiväkodin niin mikäs siinä sitten.

Juu, omakin lapseni viihtyy hyvin hoidossa vaikka onkin paljon nuorempi, mutta olenkin töissä. Jos saamme toisen lapsen, esikoinen jää myös kotiin ja kavereita löytyy varmasti kerhoista ja leikkipuistoista.

[QUOTE="Mariska";28645412]Onko ap.n lapsi kokopäivähoidossa vai vain muutaman tunnin päivässä?

Itse en ymmärrä sitä, että lapsi hoidatetaan muilla kokopäiväisesti kun itse on kotona. Varsinkaan niin, yhteiskunta maksaa hoidon ja työssäkäyvät ei välttämättä sen takia saa paikkaa lähipäiväkodista ym. ongelmat mitä virikelapsista tulee.

Jos itse kustantaa lapselleen yksityisen päiväkodin niin mikäs siinä sitten.

Juu, omakin lapseni viihtyy hyvin hoidossa vaikka onkin paljon nuorempi, mutta olenkin töissä. Jos saamme toisen lapsen, esikoinen jää myös kotiin ja kavereita löytyy varmasti kerhoista ja leikkipuistoista.[/QUOTE]

Osa-aikaisesti ja yksityisessa paivakodissa. Taalla ei todellakaan yli 1-vuotiaita ole puistoissa, paitsi paivahoitoryhmia.

Tama jarjestely on ollut positiivinen meille kaikille, lisaksi kuopuskin saa esikoisen tapaan omaa aikaansa aitinsa kanssa.

Osa-aikaisesti ja yksityisessa paivakodissa. Taalla ei todellakaan yli 1-vuotiaita ole puistoissa, paitsi paivahoitoryhmia.

Tama jarjestely on ollut positiivinen meille kaikille, lisaksi kuopuskin saa esikoisen tapaan omaa aikaansa aitinsa kanssa.

Sama juttu meillä (ruotsissa). Esikoista olin alkuun ajatellut hoitaa kotona mahdollisimman pitkään, käytännössä siihen asti kunnes kakkonen (1v3kk nuorempi) aloittaisi päivähoidon. Esikoisen täytettyä vuoden alkoi tulla päivähoidon (kuntouttava, kehitysvammainen lapsi) suosittelua vähän joka suunnasta ja lopulta miltei painostustakin toimia "lapsen parhaaksi". 1v10kk iässä poika aloitti sitten päiväkodissa mihin siskonsakin meni vuotta myöhemmin. Ihan hyvä ratkaisu. :) Kakkonen oli 4,5v kun kolmonen syntyi ja molemmat isommat lapset jatkoivat luonnollisesti päivähoitoa.

Kolmosta taas ajattelin hoitaa pidempään kotona, sinne 3v asti milloin näin jo hyväksi päästä oppimaan kieltä kavereiden seuraan. Nelosen syntymä olisi mahdollistanut jopa 3v9kk kotihoidon. Kuitenkin nuokin näkemykset muuttui ja olisin ollut valmis laittamaan tytön hoitoon jo 2v iässä jos olisi saatu sopiva paikka. Nyt tuo aloittaa kuitenkin 2v9kk ikäisenä elokuussa, asia mitä kaikki jo odotamme positiivisin mielin.

Niin kai sitten. Ihmettelin vain kun taalla kasitys paivahoidosta on todella positiivinen ja palstalla yltionegatiivinen. En tieda onko sitten paivahoidon laadussa isoja eroja.
Aivan varmasti on laadussa isoja eroja. Täällä kunnat säästävät ja yleensä ensimmäisiä säästökohteita ovat lapset. Sijaisia ei palkata, ryhmäkoot ovat suuria, lapset aiempaa moniongelmaisempia ja enemmän tukea tarvitsevia, henkilökohtaisia avustajia saavat vain harvat jne. Henkilökunta turhautuu, kun suuret kuvitelmat laadukkaasta varhaiskasvatustyöstä realisoituvat pukemiseksi, riisumiseksi, järjestyksenvalvomiseksi, ruokkimiseksi ja vessassa käyttämiseksi. Mistään vieraan kielen opiskelusta tavallisessa kunnallisessa päiväkodissa ei kannata uneksiakaan, sellaiseen ei Suomessa ole resursseja. Mulla on useampikin päiväkodeissa työskenteleva tuttava ja yksikään heistä ei aio laittaa omia lapsiaan päiväkotiin ennenkuin on aivan pakko ts on pakko palata takaisin töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28645650:
no tuossa asiassa ei kannata lukea palstaa, vaan tehdä niin kuin itselle on parasta

Ymmarran sen ja nyt jo naurattaa etta minulle tuli todella paha mieli palstan kommenteista paivahoitoa koskien. Onneksi menin "maassa maan tavalla" ja katsoin kuinka lapseni viihtyy hoidossa, lopputulos on nimittain se etta kaikki osapuolet hyotyvat.

Meillä puistoissa lapsi on yrittänyt tehdä tuttavuutta muihin lapsiin, mutta yleensä puistoissa heillä on joko oma toinen kaveri tai sisarus seurana. Eräs lapsi ilmaisi aika kovaan ääneen, että haluaa lähteä, kun tyttömme seuraa. Ei ole siis leikkikavereita puistoista löytynyt. Lapsi yrittää usein jutella, mutta saa mulkaisuja takaisin ja muut kaikkoavat. Talvisin puistot ovat sitäpaitsi lähes tyhjiä tai tyhjiä. Perhepäivähoitajia saattaa olla, mutta heidän lapset joko todella pieniä tai leikkivät keskenään eivätkä ota mukaan. Lapsellamme on pari ystävää, jota näemme ehkä max viikoittain. Lapsi puhuu koko ajan muista lapsista ja tuntuu tosiaan haluavan enemmän ystäviä ja seuraa. On 3. aloittaa kohta päiväkodissa ja olen tyytyväinen. Jään itse kotiin vauvan kanssa, mutta olen kyllä myös etäopiskelija, ja käytännössä en laita lasta virikehoitoon, koska tarve hoidolle on oikeastikin. Voisin toki lykätä opintoja, mutta koska voin ne näinkin suorittaa ja koen että tämä lapselle paras, joten miksi ei.

Uusimmat

Yhteistyössä