Palstalaiset varmasti huolehtivat siitä että tätä ei tapahdu heidän lastensa taholta, Sovitaanko niin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wieruus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras.";29912731]Tarkoitit varmaan, että et hyväksyisi ja olet opettanut näin. Loppu on sitten sen toivomista, että lapsi sen itsekin ymmärtää ja jos ei ymmärrä, niin ainakin tottelee sinua. Muusta et voi tietää.[/QUOTE]

Kyllä mä luotan siihen. Jos en luottaisi niin en voisi niitä itsekseen tuonne minnekään päästää kulkemaan.

Jos pettävät luottamuksen tässä asiassa niin tietävät sen tehneensä. Mutta luotan siihen etteivät sitä tee.

Puolustella et halua, mutta puolustelet kuitenkin. Ei lapsia tarvitse mielenvikaisiksi leimata, mutta ehdoton ja jyrkkä puuttuminen, asioiden läpi käyminen ja anteeksipyyntö pitää jokaiselta kiusaajalta vaatia.

Eikös tuossa vastauksessa juuri puhuttu puuttumisesta ja siitä että siitä on kokemuksiakin ollut? Minusta tuo ei ollut puolustus, vaan kirjoitus siitä joskus sattuu ja tapahtuu, vaikka olisi yrittänyt ettei sattuisi.
Kukaan ei uskalla kirjoittaa tänne kokemuksia siitä miten tuollaiset tilanteet on ratkaistu, vaikka se olisi arvokkaampaa kuin yksikään muu viesti tässä ketjussa. Tuollaisen kirjoittaja saa välittömästi huonon vanhemman leiman, vaikka olisi syytön. Tai puolustajan leiman, tai mitä tahansa koska kunnon lapset eivät ikinä tee mitään tuollaista.

Siksi minua huolestuttaa paljon enemmän nämä:"Minun lapseni ei ikinä..." -kirjoitukset. Arvatkaapa millainen helvetti on edessä kun tällaisen vanhemman lapsi tekee jotakin typerää?
Mitään ei voida tehdä, korvata tai käsitellä, koska hänen lapsensa ei ole voinut tehdä yhtään mitään vaikka muut sanoisivat mitä tahansa. Pahin tapaus on kun aikuisen sanaankaan ei uskottu vaan mieluummin sen oman kullan joka ei koskaan tekisi mitään sellaista - ikinä.

Lapset ovat edelleen lapsia ja se on pakko hyväksyä vaikka niitä tekoja ei voi aina hyväksyä.

• Tykkää
Reactions: Oisku
[QUOTE="vieras.";29912751]Tietysti pitää luottaa jos ja kun on aihetta. Takerruin vaan tuohon ennustamiseen.[/QUOTE]

Palstan paha ongelma on se että välillä takerrutaan epäolennaiseen, kuten tässä nyt siihen että miten minä jonkun asian ilmaisen. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen asian kanssa että min aikuisena en hyväksy millään tasolla lapsilta tuota toimintaa

[QUOTE="friday";29912765]Eikös tuossa vastauksessa juuri puhuttu puuttumisesta ja siitä että siitä on kokemuksiakin ollut? Minusta tuo ei ollut puolustus, vaan kirjoitus siitä joskus sattuu ja tapahtuu, vaikka olisi yrittänyt ettei sattuisi.
Kukaan ei uskalla kirjoittaa tänne kokemuksia siitä miten tuollaiset tilanteet on ratkaistu, vaikka se olisi arvokkaampaa kuin yksikään muu viesti tässä ketjussa. Tuollaisen kirjoittaja saa välittömästi huonon vanhemman leiman, vaikka olisi syytön. Tai puolustajan leiman, tai mitä tahansa koska kunnon lapset eivät ikinä tee mitään tuollaista.

Siksi minua huolestuttaa paljon enemmän nämä:"Minun lapseni ei ikinä..." -kirjoitukset. Arvatkaapa millainen helvetti on edessä kun tällaisen vanhemman lapsi tekee jotakin typerää?
Mitään ei voida tehdä, korvata tai käsitellä, koska hänen lapsensa ei ole voinut tehdä yhtään mitään vaikka muut sanoisivat mitä tahansa. Pahin tapaus on kun aikuisen sanaankaan ei uskottu vaan mieluummin sen oman kullan joka ei koskaan tekisi mitään sellaista - ikinä.

Lapset ovat edelleen lapsia ja se on pakko hyväksyä vaikka niitä tekoja ei voi aina hyväksyä.[/QUOTE]

Tottakai munkin lapset tekevät typeryyksiä. Heillä on kuitenkin moraalinen raja siinä minkälaisia tyhmyyksiä tulee edes mieleen tehdä.

[QUOTE="vieras.";29912826]Onko se hyväksymistä, jos ymmärtää, että joskus joku mokaa?[/QUOTE]

Toisen ihmisen, täysin avuttoman ja erilaisen vieläpä, heittäminen kivillä täysin tieten tahtoen ei ole "joskus mokaamista".

Kuten Björn sanoin niin normaalilla ihmisellä, lapsellakin, jo empatia estää tuollaisen käytöksen.

[QUOTE="friday";29912819]Kaikkien meidän lapset tekevät tyhmyyksiä. Meidän omien vanhempien lapset ovat aikanaan tehneet tyhmyyksi ja nyt ne kaikki jatkavat niitä aikuisena :-)[/QUOTE]

Mulla on oikeus siis olettaa että mun lapset jatkavat mun jalanjäljissä. Eli että heille ei tule mieleenkään heittää ketään kivellä vahingoittamistarkoituksella. Normaaleja lasten mokia vain siis tekevät.

[QUOTE="vieras.";29912845]Mitä se on jos ei mokaamista? Tuskin nyt hyvää käytöstäkään.[/QUOTE]

Tää keskustelu nyt ei johda enää mihinkään. Olen jo mielipiteeni tuonut hyvin vahvasti esiin. Jos jollain on ongelma sen asian kanssa niin harmi.

No nimenomaan tässä tulee taas se "mun lapsi ei ihan varmana tee". Voisin lyödä vaikka vetoa, että ihan varmasti ainakin yhden tämän tapauksen lapsen vanhemmista ajatteli täsmälleen samalla tavalla.
Me voimme opettaa lapsillemme, me voimme antaa heille tapoja toimia, mutta kukaan meistä ei tiedä toteutuuko meidän tahto ja toiveet ja hyvin harvoin olen kuullut lapsista, jotka eivät olisi vanhempaansa uhanneet ja tehneet jotakin typerää, jossa seuraukset on voineet olla vakavat.

Asun itse pienellä paikkakunnalla, ja täällä ongelmana nimenomaan on ne "ei meidän lapsi ikinä" vanhemmat. Omalla lapsella on paljon kavereita ja paljon meillä leikkivät, ja voi kun voin kertoa, että ne kotona niin kuuliaiset lapset, ei välttämättä ole mitään sinnepäinkään, kun vanhempi ei ole paikalla. Aivan samalla tavalla ne hyvätapaiset ja huonotapaiset lähtevät tyhmyyksiin mukaan, ero on vain vanhempien reaktiossa tapahtumiin. Näiden perheiden lapset myös selkeästi useammin myös tipahtaa huonoon seuraan, koska heillä on vapaus se tehdä, koska kotona ei tule kuuloonkaan, että oma lapsi oikeasti olisi huonoilla teillä ja asia yksinkertaisesti kielletään, kunnes on liian myöhäistä.
On aivan turhan hyväuskoista pitää omaa lastaan hyvyydenlähettiläänä, kuten sanoin kukaan meistä ei ole ehdottoman hyvä tai paha.
Minä henkilökohtaisesti en usko yhdenkään lapsen olevan ehdoitta paha, en näiden kivittäjienkään ja kuten sanoin, että tekoa en halua puolustaa, mutta lapsia kyllä.
Ja mielenvikaiseksi ei tarvitse lähteä haukkumaan, mutta kun sitä moni tekee ja siltä nimeomaa haluan näitä lapsia puolustaa. He tuskin ovat hirviöitä, he tuskin ovat mielenvikaisia.

Ja eikö kellään myöskään lehden tuoma kuva tapahtumista siinä herätä kysymystä, että kuinka tämä uhri voi olla täysin puolustuskyvytön, jos kuitenkin on puistossa yksin ilman aikuista.
Eli lehden antama kuva on se, että ilkeä lapsijoukko kivittää täysin puolustuskyvytöntä ihmistä, herää mielikuva pyörätuolissa istuvasta tästä maailmasta ymmärtämättömästä lapsesta. Kehitysvamma voi olla lievä, tekemisiin juuri vaikuttamaton. Mutta ainakin minulle heräsi kysymys, että miksi kehitysvammainen lapsi on yksin puistossa, jos olisi kykenemätön huolehtimaan itsestään. Kyseessähän olisi silloin heitteillejättö, josta voisi seuraava otsikko syntyä.

Mutta tätä asiaa lienee turha yrittää avata, koska asenteet on täysin joustamattomat ja putkinäköiset.

Ja en, en ikinä hyväksyisi omalta lapseltani tuollaista käytöstä. Ja uskon vakaasti, ettei oma lapseni sitä myös tekisikään. Mutta mikään kiveenhakattu asia sekään ei ole.
Ja tottakai nämä lapset vaatii vakavaa puhuttelua ja TOTTAKAI jokaiselta vähintään kuuluisi se anteeksipyyntö kuulua. Kyseessä ei ole mikään päänsilittelytapaus, ja nämä lapset toivottavasti saavat tuntuvan rangaistuksen, jotta oppivat oikeasti tehneensä väärin. Mutta yleinen lynkkaus on aivan ylimitoitettu rangaistus. Näistä lapsista tehtiin esimerkkitapaus. Kiusaaminen on valitettavasti hyvinkin yleistä, jopa se fyysinen, ja edelleenkin lapsi harvoin edes yrittää muuttaa käytöstään, jos hänet leimataan mielenvikaiseksi hirviöksi ja epänormaaliksi.
Kuinka monta kiusaaja aikuiset on luoneet, olemalla uskomatta väärinrekijän mahdollisuuteen muuttua. Kuinka monta oikeasti mielenvikaista on syntynyt olosuhteissa, jossa sinut on leimattu sellaiseksi, ja poistettu mahdollisuus muuttumiseen.

Minä uskon jokaiseen lapseen, minä uskon, että kiusaajilla on mahdollisuus muutokseen, jos sitä heille tarjotaan, minä EN usko siihen, että nämä lapset on hirviöitä.

Mulla on oikeus siis olettaa että mun lapset jatkavat mun jalanjäljissä. Eli että heille ei tule mieleenkään heittää ketään kivellä vahingoittamistarkoituksella. Normaaleja lasten mokia vain siis tekevät.

Totta kai. Noinhan minäkin teen, koska muutenhan minun pitäisi vahtia lapsiani koko ajan enkä voisi laskea heitä mihinkään. Ongelma on siinä, että jotkut eivät ole valmiita muuttamaan tuota oletusta silloin jotakin ikävää on sattunut.
En edes usko että sinä käyttäydyt noin, mutta kyllä noita silti on - valitettavasti. Ja se ei ole sille lapselle eduksi.

En vain oleta ettei ikinä mitään voisi sattua. Kyllä voi. Se empatiakin voi olla muutaman minuutin kahvitauolla - ja tiedän että omilla lapsillani on ollut.

Ja minullakin on ollut ja tulee olemaan. Lue tätä palstaa kauemmin kuin 15 minuuttia, niin löydät kyllä täältä tapauksia jossa näin on käynyt - ihan aikuisten ihmisten kesken. Silti nuo ihmiset ovat järkeviä, terveitä, tasapainoisia, jne... noin normaalilla mitta-asteikolla mitattuna.

Itse olen aina kasvattanut lapsiani siihen että ketään, ei ketään, kiusata/ sorrete tmv. Heillä on se hyvä pohja että ovat oppineet että kaikki suomalaiset eivät ole vaaleita, vaan on myös tummempia ym. Sekaan mahtuu erilaisia apuvälineitä käyttäviä, ja muista ongelmista "kärsiviä", maailmassa ei ole kahta samanlaista ja kokoista ihmistä kaikki ovat erilaisia ja se on juuri se rikkaus.

Mutta tiedän että hekään eivät pulmusia ole, ensimmäisenä en ole koskaan sanonut jos joku on syyttänyt lastamme jostan " että ei meidän Verneri noin tee", olemme ottaneet lapsen keskustelemaan ja asia on selvitetty.

Kävin juuri äsken keskustelun eskariopettajan kanssa Vernerin vuodesta ja opettaja kertoi miten Vernerimme on ollut "järkyttynyt" siitä kun toisia on kiusattu ja syrjitty, Verneriämme eniten. Hän on tuleva koulukiusattu, empaattisuutensa ja luonnollisuutensa takia. Hänelle on ollut talven aikana oikeasti vaikeaa se että toiset nimittelee, kiusaa ym, koska meillä kotona on aina painotettu sitä että erilaisuus ja toiset ihmiset hyväksytään sellaisina kuin ovat ja kiusata ei ketään. Ja pojat voi leikkiä samallalailla tyttöjen kuin poikienkin kanssa, ja tätä ei muut eskaripojat ole huutelematta hyväksyneet kun Verneri on tyttöjen leikkeihin välillä lähtenyt vapaaehtoisesti mukaan. ja hän ei lähtenyt porukan painostuksesta kiusaamaan erästä toista eskarilaista ja sai siitäkin muiden "vihat". Samoin se on aiheuttanut keskustelua, kun Verneri oli todennut että kovin jätkä on se joka ei lyö vaikka muut oli nyrkkejä heilutelleet. Ja muiden mukaan hän on valepukki raukkis, tämä 6v olis pitänyt päänsä ja ollut se kovin jätkä ja ei ollut lyönyt. Siitä olen ylpeä että hän on rohkeasti ollut omaitsensä, totta kai joissakin tilanteissa on sitten lipsuttu, mutta pääsääntöisesti opettajan mukaan hän on ollut porukan pojista vähiten tappeleva ja toisia kiusaava.

Joo, kiviä saa alkaa viskomaan. Kruunua en kiillottanut. En enää taida itsekään tietää mitä tarkoitin sanoa.

Talvi on ollut raskas, kun on yrittänyt selittää toiselle että hän on oikeassa ja muut väärässä, kun kiusaaminen oli pahimmillaan. Onneksi nyt keväällä joko kiusaajat kyllästyivät kun Verneri ei kuitenkaan sortunut mukaan tai sitten etsivät uuden uhrin, koska ovat nyt leikkineet jo ihan yhdessä päivittäin toisin kuin syksystä ja talvella.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
[QUOTE="friday";29912944]Olen hyvin mieltynyt jonkun ajattelijan lauseeseen:"Epävarmuus on ajattelevien ihmisten ongelma". Enkä suotta.[/QUOTE]

Alan kohta harkita rekisteröitymistä sen takia, että saisin tänne edes yhden viestin ilman kirjoitusvirheitä...

[QUOTE="friday";29912960]Alan kohta harkita rekisteröitymistä sen takia, että saisin tänne edes yhden viestin ilman kirjoitusvirheitä...[/QUOTE]

:D

Voin lohduttaa ettei niitä rekkautuneenakaan jaksa korjailla..

Tää on mun pahin pelko ton pojan suhteen. Sillä on ehkä mahiksia suht itsenäiseen elämään. Nyt on 11v. ja oon sen pikkuveljensä kans alkanu päästää tohon 50 metrin pääs olevalle leikkikentälle. Sielä käy tän lähialueen muitakin lapsia tietty, mikä on hyvä. Usein sielä on sellanen isompi poikaporukka n. 10-12 vuotiaita poikia ja mä niin pelkään että ne alkaa kiusata tota poikaa. Toistaiseksi ei onneksi oo kiusaamista esiintyny. Toi poika vaan menee täysin lukkoon jos sitä aletaan kiusata eikä osaa mitenkään puolustautua.
Isänsä kans ku olivat olleet pyörälenkillä niin joku n. 10v. likka oli ruvennu huuteleen pojalle jotain "vitun vammainen" juttuja, pojalla on siis sellaset isot apupyörät niin sen takia vissiin alko toi huutelu.

Niin siis pelkään sitä että poikaa kiusattais nyt niin en voi päästää sitä niin vapaasti liikkumaan ku voisin päästää ilman kiusaamisriskiä. Ja pelkään että tämä asia tulee rajoittamaan pojan itsenäistymis mahdollisuuksia myöhemmin.

Joskus itse kirjoitin tänne kokeneeni itse samaa. Ulkonäköni vuoksi minua luullaan vammaiseksi ja kerran kun kävelin kotiin niin poikalauma alkoi heittää kivillä ja huutivat saatanan vammainen paska jne. ja nauroivat. Ulkonäköni vuoksi kärsin voimakkaasta sosiaalisesta pelosta ja olen erakoitunut neljän seinän sisälle, koska ihmisten kohtaaminen pelottaa. Kun kuulen ulkonäöstäni koko ajan kommenttaja. mm. aikoinaan kun kävin baarissa niin miehet saattoi tulla nauramaan päin naamaa ja sanomaan ettei nyt ole vappu niin miksi sinulla on tuo kamala vappunaamari naamalla. Eikös olisi kiva kuulla omalla kohdalla ja kukin voi miettiä mitä tekee kuulla tällaista?

Joskus itse kirjoitin tänne kokeneeni itse samaa. Ulkonäköni vuoksi minua luullaan vammaiseksi ja kerran kun kävelin kotiin niin poikalauma alkoi heittää kivillä ja huutivat saatanan vammainen paska jne. ja nauroivat. Ulkonäköni vuoksi kärsin voimakkaasta sosiaalisesta pelosta ja olen erakoitunut neljän seinän sisälle, koska ihmisten kohtaaminen pelottaa. Kun kuulen ulkonäöstäni koko ajan kommenttaja. mm. aikoinaan kun kävin baarissa niin miehet saattoi tulla nauramaan päin naamaa ja sanomaan ettei nyt ole vappu niin miksi sinulla on tuo kamala vappunaamari naamalla. Eikös olisi kiva kuulla omalla kohdalla ja kukin voi miettiä mitä tekee kuulla tällaista?

Aivan käsittämätöntä. Ihmiset osaa olla julmia. Omat lapset kasvatan niin ettei heidän suustaan tuollaisia koskaan pääse, ja tietävät kyllä päästäneensä jos näin joskus kaikesta huolimatta kävisi.

Järkyttävää että lapsesta asti jotkut jotuuvat kuulemaan ja kokemaan tuollaista. Kuten täälläkin on pari esimerkkiä jo ollut.

Rikosylikonstaapeli haluaa muistuttaa, että pienet lapset, kehitysvammaiset ja vanhukset ovat erityisen suojelun ja huolenpidon tarpeessa. Hän korostaa, että lasten kasvatuksessa tämä seikka tulisi ottaa tarkoin huomioon.

Tossa on Iltalehden jutusta poimittuna se pointti mitä mä haen. Puolustuskyvyttömän ihmisen vahingoittaminen tieten tahtoen ei lapseltakaan ole vahinkoja-sattuu-ja-kaikki-lapset-mokailee-juttu. Sitä vaan ei saa tapahtua! Sen verran on jokaisen joko kyettävä kasvattamaan tai sitten pidettävä se kullannuppu lieassa.

En ole varsinaisesti koulukiusattu itse, mutta muistan että ala- ja yläasteella luokan poikaporukka ja joku häirikkötyttö nimittelivät minua. En ole ulkonäöllisesti tietääkseni mitenkään poikkeava, mutta luonteeltani olen aika avoin ja luottavainen. Tämä teki minusta varmaan helpon pilkan kohteen.

Joten muistan edelleenkin sen kerran, kun menin koulun vessaan välitunnilla itkemään, kun toiset kiusasivat (huom. kiusaaminen ei ollut ilmiselvää, suoraa kiusaamista vaan sellaista piilov*ttuilua ennemminkin).

Kun tuo kyseinen tunne on vieläkin hyvässä muistissa, niin herkästi haluaa omalle jälkikasvulleenkin opettaa kuinka väärin toisen kiusaaminen on. Sitä surkeuden tunnetta ei haluaisi aiheuttaa kenellekään!

Jos minua ei olisi koskaan kiusattu, en varmaan suhtautuisi näin intohimoisesti asiaan.

Onkohan niin, että he keitä ei olla koskaan kiusattu, kasvattavat useammin lapsistaan kiusaajia, koska heillä ei ole kosketuspintaa asiaan eivätkä he ole sitä konkreettisesti koneneet? Tuli vain mieleen, teilatkaa ajatus jos tiedätte että näin ei ole!

Lähipiirissäni on myös kehitysvammaisia lapsia, joten tämä aihe on itselleni tärkeä. "se voisi olla minun lapseni/siskoni/ystäväni" -tyyliin.

Yhteistyössä