Palstan luonteesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Johan pomppas!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Johan pomppas!

Vieras
Olen pitkään miettinyt tämän palstan luonnetta ja nyt on pakko kirjoittaa. Joku tietty heti ensimmäisenä kommentoi kirjoitustani raskaushormonien aikaan saannokseksi. Niinpä niin, eihän raskaana olevalla ole enää omia aivoja, vaan kaikki tapahtuu raskaushormonien tai äidinvaiston johdosta...

Sinänsä ehdottomasti kannatan palstan kaltaista vertaistukea jolloin samassa tilanteessa olevilla on mahdollisuus kysyä raskauteen liittyviä kysymyksiä jne. Mutta jostain syystä tämä palsta on lähinnä pinoja tammimammat, helmimammat jne. Yleinen keskustelu on kuihtunut aika minimiin.Hyvä, että sitä kuitenkin on. No yleisesti ottaen nämä pinot ovat jokseenkin ok, mutta tuntuu, että niissä syntyy ihmeellisiä kuppikuntia, nimimerkit kirjoittelevat lähinnä toisilleen ja huhuilevat toisiaan ja muut pinoon kirjoittavat saatetaan ohittaa täysin, vaikka heilla olisi asiallisia ja tärkeitä kysymyksiä, oletteko huomanneet tämän? Sangen ärsyttävaa ja lapsellista.

Ja jotenkin tuntuu, että joillain naisihmisillä aivot todella pehmenee raskauden mukana. Puhutaan pikkukakkosista, massuista ja ties mistä. Lässyn Lässyn. Ja miksi nämä pinot on melkein kaikki nimetty Mammoiksi!? Itse en ainakaan halua olla mikään mamma, siitä tulee lähinnä just mieleen ylipainoinen meikkaamaton verkkareissa kulkeva lässyttäja tyyliin: kun se vauvan haju on vaaaan niiiin ihana... Arhg.

Tämä purkaus on nyt vähän kärjistetty, mutta ehkä joku ymmärtää pointtini, tai sitten ei. Itse en taida enää jaksaa kirjoitella tänne, ainakaan siihen pinoon mihin "kuulun". Joten mukavaa odotusta kaikille ja säilyttäkää oma persoonanne myös, vaikka teistä "mammoja" tuleekin! :)

Eihän sun tarvii leimautua mammaks, jollet kerran halua. Ei tarvii ite alkaa lässyttää, jossei siltä tunnu. Musta on ainaki kivempi kirjottaa pikkukakkosesta, ku puhua koko ajan toisesta tulevasta lapsesta. Musta on ihania nimityksiä masukki, vaaveli, pikkukakkonen jne. Mieluummin lässytän, ku puhun omasta äpärästä ja tulevasta sellasesta. Itse kirjotan suurimmaksi osaksi omaksi ilokseni, en muiden! Rakas ystäväni kokosi viime kerran kirjotukseni maalismammana raskauspäiväkirjaksi ja toi sen sairaalaan mulle. Musta se oli ihan parasta, koska en muualle oikein tunteita, enkä ajatuksia kirjottanu. Nyt on se loppuelämän luettavana. Samanlaista ajattelin koota tälläkin kerralla, kunhan nyt ensin loppuun asti päästään.
Mä kuulun niihin, jotka ei sun pointtia ymmärrä :) Onnellista odotusaikaa kuitenkin!

heinis, pikkukakkosta odottaen 13+2

En ymmärrä miksi vastustat näitä tietyn kuukauden ketjuja, sehän vaan selkeyttää palstaa, ja siten juuri samassa tilanteessa olevat voivat parhaiten kysellä toisten tuntemuksia. Mikä sillisalaatti siitä tulisikaan, jos jokainen kirjoittelisi vaivoistaan päätasolla?

Vaikuttaa siltä että sun kysymyksiin ei ole vastailtu...?

Pakko mainita että vaikka olen yksi aktiivikirjoittelijoista, ei mua ole hormoonit ajaneet mihinkään suuntaan (vaikka niin kuulemma suurimmalle osalle käy), en ole muuttunut mitenkään toisenlaiseksi - mitä nyt maha aika pallona. ;)

Mikään ei estä aloittamasta uutta keskustelua, jossa voidaan käsitellä sinulle tärkeitä asioita.

Kuukausiketjuissa syntyy myös oikeita ystävyyssuhteita, ja se on mielestäni ehdottomasti parasta antia, mitä tällaisella palstalla voi olla. Minusta on ainakin mukavaa keskustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka "tunnen" suht pitkältä ajalta.

Tänne kirjoittaminen ja kommenttien lukeminen on vapaaehtoista. En minäkään oikein ymmärrä kritiikkiäsi. Mammakin on mielestäni aika humoristinen ilmaisu ja tarkoittaa muuten ruotsinkielessä äitiä ;).

Minä kyllä ymmärrän alkuperäistä kirjoittajaa ihan hyvin enkä palstalla enää juuri käykään. Toinen ongelma ovat sitten nämä jotkin ketjut, jotka on tarkoitettu haaveilupuolella tietynlaisille haaveilijoille ja täällä odotuspuolellakin niitä taitaa olla. Ketjujen ensimmäisessä viestissä olisi hyvä olla aina kuvaus siitä, keille ketju on tarkoitettu. Ei noista pelkistä termeistä sitä uusi tiedä. Joskus tällainen kuvaus toki on.

Minäkin kuulun näihin lässyn lässyttäjiin.. Puhun masukista,vauvelista, pikkukakkosesta ym.. Enkä koe silti olevani mikään tantta vaikka en juuri meikkaa ja kotona oleskelen verkkareis ym.
Ja paha mennä sanomaan mitä muissa ketjuis puhutaan ym kun luen vain omaa kuukausiketjua ja siel ainaki kaikilla sopu. Uudet tervetulleita ja itekkin joukkoon mahduin vaikka hieman myöhemmin aloin jutella. Siel todella saa jakaa kokemusta niiden kans jotka ovat suht samois viikoissa.
Mamma ja masu rv 20

Itseä tökkii myös ihan loputtomiin se lässytys, mutta jos joku haluaa antaa itsestään sen vaikutelman niin se kai hänelle (heille) keskuudessaan suotakoon. Myöntää täytyy, että tälläkin palstalla on muutamat ketjut jääneet lukematta ihan jo pelkän otsikon muotoilun perusteella - mutta tässä "käyttöliittymässä" sen voi onneksi valita. Pelottaa vaan että joutuuko sitä maireaa mussutusta kuulemaan sitten neuvoloissa ja muualla (ekaa kertaa raskaana siis ja tämä maailma outo vielä). Ja kaikki mahalletaputtelijat saa etsiä jonkun muun leivottavakseen, kiitos.

Pahempi juttu on se, että joskus sen lässytyksen seasta tunnutaan jakavan kovin korkeaotsaisia lausuntoja siitä, miten äitiyteen ja lapseen ja omaan terveyteen ja muuhun on "oikein" suhtautua. Välillä ihan avoimenkin halveksivaan sävyyn, tyyliin "MINÄ ajattelen LAPSENI parasta" (antaen ymmärtää että se toinen kirjoittaja siis ei?) Kaitpa tämä aika herkkää aikaa on monelle, että voisipa ajatella sillä aiheutettavan ihan ehtaa mielipaahaakin vaikka jouluna 2 ruokalusikallista maksalaatikkoa nielleelle suurrikolliselle tai muulle vastaavalle.

Enkä minä ihan varma ole siitäkään, että mitataanko tosiaan se äitiyden hyvyys samalla mittarilla kuin aatteen fanaattisuus.

Samoilla linjoilla olen, etenkin Harpyijan kanssa. Kummalliselta tuntuu, kun jaellaan asiantuntevia kommentteja, muka parempina äiteinä, ihan pienistäkin jutuista. Sitten myös ihan älytön stressaaminen ihmetyttää myös, kyllä se vauva sieltä pienemmälläkin stressaamisella syntyy ja varmasti yhtä odottavaan kotiin.
Olin raskauden alkuvaiheessa mammaryhmässä, mutta en ehtinyt joka päivä kommentoimaan, joten jäin pois kokonaan.

Kerrankin jotkut puhuvat asiaa. Juttelin kerran yhden tulevan isän kanssa pikkaisen humalassa (kaverin mies) niin tämä isä tunnusti kuinka häntä alkanut ärsyttämään vaimonsa, kun hänestäkin tuli vauva raskauden aikana, tämä mies ihmetteli miksen minä ollut muuttunut vauvan myötä lässyttäjäksi. (vietämme paljon yhdessä aikaa nelistään)

palstailijoista, tosiaan huomattu että jotkut pitää täällä "omaa blogiaan" kirjoittelevat siis hyvin omanapaisesti eivätkä koskaan kommentoi muiden keskusteluihin tai kysymyksiin. Monesti nämä oman navan tuijottajat on niitä vakkarikirjoittajia. Mutta sama meno taitaa olla vauva-lehden palstoilla vai mitä?

No voi lässynlässyn lää. Mene muualle, jos et kestä tavallista keskustelua. Kyllä voi olla vaikeaa jollakin, ei voi muuta sanoa!

Tämä on VAPAA palsta kirjoitella mitä ikinä mielii raskaudesta ja siitä aiheutuneista kokemuksista. Joku stressaa, joku taas ei. Mitä helv**ttiä se sinulle kuuluu?!

lässytystä täällä on juuri tyyliin.."vaava kellutteli siellä masussa ja pikkuriikkiset kädet heilutti mammalle" just joo. Ja sitten nämä "haluatko Sinä aiheuttaa keskenmenon syömällä aurajuustoa? Minä en, minulle vaavi on kaikki kaikessa ja tunnen vastuuni.

Itselläni on entuudestaan yksi lapsi, raskausaikana söin graavikalaa, aurajuustoa, salmiakkia (HUI!) ja loppuaikoina join saunasiiderinkin. Muutama hermotupakka tuli poltettua niin ikään lähellä laskettua aikaa. Terve hyvätuulinen lapsi syntyi täysaikaisena.

Ehdotus: Aloitetaan oma non-lässy, asiallinen raskauspalsta? Moniko lähtisi kirjoittamaan tällaiseen pinoon?

"No just joo" kylläpä se ärsyttääkin. Oisko aivot raskaudesta kutistuneet, kun niin pienestä ärsyyntyy?

Mitä millään on väliä. Tupakka vaan hampaisiin ja kakaran kanssa lenkille. Tosi sööttiä ;)

ja pahimpia on nämä mammat, jotka sitten puhuvat vauvastaan: me nukuttiin sitten päikkärit ja sitten me syötiin maitoa 40 ml, sitten me kakattiin...jne.

Voi yök..
Mä liityn non-lässy ketjuun heti

Niinpä... Itse en ole odottaja ja vauvanyrityshommat on just nyt jäissä, mutta onpa tullut seurailtua teidän elämää täällä palstalla kuten myös tuolla haaveilijoiden puolella. Ja se toisten arvosteleminen... Voi jessus sentään, eiköhän nuita tapoja odottaa sitä perheenlisäystä ole yhtä monta kuin odottajiakin. Toinen haluaa noudattaa juuri pilkulleen kaikkia taiteen sääntöjä, toinen uskoo vähemmälläkin. Eikös kuitenkin lopulta ole pääasia, että lapset syntyvät terveinä ja rakastettuina? Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ei sen vauvan terveyttä tarvitse ehdoin tahdoin uhata ryyppäämällä ja polttamalla, mutta tuskin se vauva kuolee jos pistät suuhusi yhden salmiakkikarkin tai murusen aurajuustoa. Jokainen tehköön kuten tahtoo!! Onnea odotukseen kaikille lässyille ja epäsellaisille.

Terveisin epäodottaja

tupakka vain hampaisiin ja kakaran kanssa lenkille?
Mitä yritit sanoa? Että jos olen polttanut muutaman tupakan viimeisinä kuukausina, niin lapseni on automaattisesti kakara ja minä kuljen tupakka suussa?
En siis ole tupakoitsija. Satunnaistupakoitsija kylläkin ja tuskin lykkään ulkona vaunuja rööki suussa, kun muutenkin poltan n. 2 savuketta/kk??

Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia tässäkin asiassa.
Jos ällöttää jutut, niin ei ole pakko käydä lukemassa tai tosiaan tuo non-lässy -ketju kuulostaa oikein hyvältä :-)

Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia tässäkin asiassa.
Jos ällöttää jutut, niin ei ole pakko käydä lukemassa tai tosiaan tuo non-lässy -ketju kuulostaa oikein hyvältä :-)

Ja tässä toinen ääripää, puhua pikkukakkosesta tai äpärästä!!
Musta on ihania nimityksiä masukki, vaaveli, pikkukakkonen jne. Mieluummin lässytän, ku puhun omasta äpärästä ja tulevasta sellasesta. I

No mikskähän niitä vauvoja pitää sitte nimittää? Tai tulevaa toista tai kolmatta jne. Onko parempi, meijän esikoinen ja tuleva vauva? Onkohan se vauvaki lässytystä? Mähän en täällä kirjota ketään muuta miellyttääkseni ja taidan olla aika omaa napaa kirjottava. So what! Jos häiritsee, jätä lukematta kaikki heinis07 kirjotukset. Päästään ainakin mun kohdalla helpoiten "ongelmasta" :D Eikä aivoni suinkaan surkastu raskauden aikana eikä synnytyksen jälkeenkään. On vaan kiva keksiä hemmottelunimiä. Musta lässytys on enemmänki puhetta tyyliin "-voi hellanduudeli meijän pientä pukluttelijaa" ym. mutta on seki kauniimpaa kun "-tää kakara yrjöö päivät pitkät".

Täällä yksi, joka tällä hetkellä vasta haaveilee taas pääsystä tälle puolelle, mutta pakko kommentoida.

Toi heinis07: n viimeinen kommentti oli kyllä hyvä.
Viimeksi osastolla ihanaisen pikkuvauvelini kanssa ollessani :-) naapuriäiti puhua pälpätti puhelimessa yhtä soittoa just tyyliin: "Tällä on taas niin kauheet PASKAT housussa, pakko mun on lähtee vaihtamaan jne jne." Ei sekään niin kauheen mukavaa kuunneltavaa tosiaan ollut.

Kyllä täällä ainakin haaveillaan pikkunelosesta, nimittäin on se aika pieni noihin muihin verrattuna, varsinkin tällä hetkellä :-D Enkä silti ole luonteeltani mikään ylilässyimelämammaliini ;-)

Vauva lehden palsta on mielestäni parempi kuin tämä,vaikka sielläkin noita neuvojia ja syyttelijöitä on, jotka ovat niitä täydellisiä ja kaikkitietäviä. Mutta muuten henki parempi ainakin kuukausiketjussa ja tuetaan ja kysymyksiin vastataan.

On aika turha kritisoida täällä muiden tekstejä, eiköhän kaikilla ole oikeus kirjoittaa siihen tyyliin mikä itselle sopii. Mielestäni sen enempää suorasukaiset kuin lässyttävätkään tekstit eivät ansaitse arvostelua, kukin tavallaan. Sama pätee myös muiden arvostelemiseen noin yleensä. Eli annetaan nyt ihmisten olla raskaana niin kuin itselle parhaiten sopii. Oman mielipiteen voi ja kannattaa sanoa, mutta ei tarvitse hyökätä muiden kimppuun edes sanallisesti.

Omana mielipiteenäni voin vain sanoa, että laittakaa nyt ihmeessä pystyyn lässytyksestä vapaa keskustelu!! Kun kerran sen henkisiä tuntuu löytyvän, niin kootkaa oma porukka. Saatte kirjoitella juuri niin lässytysvapaasti kuin miltä tuntuu :) Ei se oikein auta, että muita täällä kritisoi ja ei itse asialle tee mitään omalta osaltaan.

Oikein hyvää uutta vuotta kaikille!

Mullapa on vauvaharrastus ja puhun harrastussanastoa. Tähän harrastukseen olen jäänyt koukkuun, kirjoitan vauvoista, luen vauvoista, olen vauvan kanssa.. vauva on suuri osa elämää. Olen kai silti sama ihminen kuin ennenkin, kiinnostuksen kohde nyt vain on tämä.

Yhteistyössä