Palstan odottavat äidit ja h1n1-rokote, ihmettelen erästä asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottava äiti ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä ihmettä sillä on väliä onko tauti lievä, vähäoireellinen tms. Riskiryhmässä kun ollaan niin jälkitaudit on vaarana.

Ja tamiflusta - ihmeellistä että rokotetta ei oteta vaan jättäydytään tamiflun huomaan. Sehän on suht tehoton lääke joka on ollut kielletty odottajilta. Että mieluummin sitten tätä tamifluta jota joutuu ehkä syömään enemmän kuin yhden kuurin. Just just.

Alkuperäinen kirjoittaja jepulisjee:
Eli kannattaa ottaa rokote, jos sika-influenssaa ei ole labrassa varmennettu.

En ota testaamatonta rokotetta jonka todellisista vaikutuksista sikiölle ei ole mitään tietoa. Minusta todella edesvastuutonta käyttää lastaan koekaniinina.

aikovat ottaa Tamiflu-kuurin jos sairastuvat h1n1-virukseen?
Itse en todellakaan aio sitä ottaa, eikä siihen varmasti pakotetakaan ;-)

Mitens itse, jos saat rokotteesta huolimatta sikainfluenssan, olet raskaana, otat siis automaattisesti Tamiflun??

Ja tottahan toki jos taudin sairastaa lievänä, on jälkitautienkin mahdollisuus huomattavasti pienempi. Ja pienenee edelleen jos malttaa sairastaa, pätee kaikkiin tauteihin/jälkitauteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Mitens itse, jos saat rokotteesta huolimatta sikainfluenssan, olet raskaana, otat siis automaattisesti Tamiflun??

Ja tottahan toki jos taudin sairastaa lievänä, on jälkitautienkin mahdollisuus huomattavasti pienempi. Ja pienenee edelleen jos malttaa sairastaa, pätee kaikkiin tauteihin/jälkitauteihin.

Äläs nyt. Vaikka tauti olisi lievä, jälkitaudit voi iskeä kovina.

Ahaa, eli et ota rokotetta etkä tamifluta. No se on sinun valintasi.

Miksi meuhkaat täällä? Jos olisin sinä pitäisin visusti omana tietonani sen että aion istua tumput suorina ja odottaa kunnes tauti iskee.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Niin, mä luulisin että ihminen yrittää sentään jotain tehdä minimoidakseen taudin riskejä.

No, olin väärässä.

Raskaana olevat rokotetaan ensimmäisenä heti terveydenhuollon henkilökunnan jälkeen. Siihen on TAATUSTI syy, miksi ensin! Ei minuakaan pelota itse sikainfluenssa, vaan ne jälkitaudit. Keuhkokuume on raskaana olevalle todella vaarallinen. Enkä niinkään ajattele itseäni vaan olen vastuussa tuosta vatsassani kasvavasta vauvasta! Mielummin otan rokotuksen kuin tamiflun. Toivottavasti ehdin saada sen rokotteen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raskaana olevat rokotetaan ensimmäisenä heti terveydenhuollon henkilökunnan jälkeen. Siihen on TAATUSTI syy, miksi ensin! Ei minuakaan pelota itse sikainfluenssa, vaan ne jälkitaudit. Keuhkokuume on raskaana olevalle todella vaarallinen. Enkä niinkään ajattele itseäni vaan olen vastuussa tuosta vatsassani kasvavasta vauvasta! Mielummin otan rokotuksen kuin tamiflun. Toivottavasti ehdin saada sen rokotteen...

Siihenkin on taatusti syy, miksi toisissa maissa taas raskaanaolevia ei rokoteta ollenkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja rv28:

Siihenkin on taatusti syy, miksi toisissa maissa taas raskaanaolevia ei rokoteta ollenkaan!

Missä ei rokoteta? Rajataan tänne eu:n alueelle, niin pysytellään samantyyppisessä ilmastossa, taloudessa ja kehityksessä.

Melkein kaikki länsi-Euroopan maat rokottavat raskaana olevat. Ja jos eivät niin syy voi olla historiallinen (yleinen rokotusten vastustus) tai julkinen mielipide (joka tunnetusti pohjaa enemmän fiiliksiin kuin tutkimustietoon).

Annatko vielä argumentin vuoksi niiden maiden nimiä jotka eivät tarjoa piikkiä odottajille?

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Niin, mä luulisin että ihminen yrittää sentään jotain tehdä minimoidakseen taudin riskejä.

No, olin väärässä.

Että minimoidaan taudin riskejä lääkkeellä jota ei saisi raskaana ollessa ottaa? Herätys...

Jokainen sairastaa tavallaan, jotkut tykkää vetää nappia naamariin, toiset ei. Minä en.

Aika kauas karkaa tämäkin ketju tuosta Ap:n aloituksesta. Miksi pitää aina aloittaa vouhkaaminen? Ap:lla oli erittäin hyvä pointti aloituksessaan, ihmettelen itsekin tätä samaa, kun sairaana olevat odottavat paranevansa (niin mistä??) että pääsevät piikille.. Hmm.

No, olin väärässä.

Että minimoidaan taudin riskejä lääkkeellä jota ei saisi raskaana ollessa ottaa? Herätys...

Jokainen sairastaa tavallaan, jotkut tykkää vetää nappia naamariin, toiset ei. Minä en.

Kuule herätys sulle tuhatkauno. Nykytiedolla taudin riskit minimoidaan rokotteella. Sinulle on tarjottu tätä ilmaista rokotetta mutta olet valinnut kohdata itse taudin jälkitauteineen. Sinä ET OLE MINIMOINUT riskiä sairastua tähän tautiin.

Turha tulla tänne vääntelemään totuutta. Ikävää että olet laittanut lapsesi vaaraan tyhmyydelläsi.

No eihän ne nyt sitä turhaan ota, kyllä sikainfluenssa voi tulla uudestaankin vaikka sen on sairastanut. Ja varsinkin odottavan äidin hyvä käydä, niin vauva saa muutamiksi ensimmäisiksi kuukausiksi suojan sikalenssua vastaan.

Aha. Miksi sitä vastaan sitten rokotetaan? Samalla tavalla se sairastettu tauti kehittää vasta-aineita kuin rokotuskin. Tuon väitteesi valossa koko rokotushan on turha, jos sen kerran voi sairastaa uudelleen (=rokotteesta huolimatta )

Ja ap:n kanssa TASAN samaa mieltä.

No eihän ne nyt sitä turhaan ota, kyllä sikainfluenssa voi tulla uudestaankin vaikka sen on sairastanut. Ja varsinkin odottavan äidin hyvä käydä, niin vauva saa muutamiksi ensimmäisiksi kuukausiksi suojan sikalenssua vastaan.

Mutta jännä homma, ne vauvat ketkä on syntyneet eivät kuulu suositusryhmään (alle 6kk) koska äiti suojaa vaikkei ole saanut rokotustakaan ja sitten taas mahassa olevien pitäisi saada suoja rokotteesta. Outoa.nii

Alkuperäinen kirjoittaja raskaana:

No, olin väärässä.

Kuule herätys sulle tuhatkauno. Nykytiedolla taudin riskit minimoidaan rokotteella. Sinulle on tarjottu tätä ilmaista rokotetta mutta olet valinnut kohdata itse taudin jälkitauteineen. Sinä ET OLE MINIMOINUT riskiä sairastua tähän tautiin.

Turha tulla tänne vääntelemään totuutta. Ikävää että olet laittanut lapsesi vaaraan tyhmyydelläsi.

Niin, en ole minimoinut riskiä, en ole niin väittänytkään enkä aijo niin tehdäkään. KOSKA SE EI MINUSTA OLE TARPEEN.

Minusta ikävää on, että jotkut tyhmyydellään vaarantavat lapsensa altistamalla hänet/heidät testaamattomalle rokotteelle.

Mutta eihän kaikki tuota tautia edes saa :)
Ihme hysteriaa, todellakin. Voi elämä.
Ja kuinka monella tauti on todella vaarallinen, tulee niitä vaarallisia jälkitauteja jne.

Minäkään en ottanut rokotetta. Odotan kaksosia. Olen kotona kahden lapsen kanssa, heitäkään ei rokoteta. Miehenikään ei aio ottaa rokotetta. Jos tauti tulee, se tulee. Ollaan kaikki perusterveitä, kellään ei koskaan mitään keuhkoputkentulehduksia tai keuhkokuumeita ole. Voimme sairastaa rauhassa kotosalla, mies voi yrittäjänä pitää lomaa jos siltä tuntuu. Vanhin eskarilainen ehkä jo taudin sairastanut, lievin oirein. Sanon ehkä, koska ei olla testattu, eikä oltu poissa eskarista, pelkkää kovaa yskää ja kurkkukipua, nyt muuttumassa nuhaksi.

Mistäs noita tietää. Meidän kulmilla tautia on todettu, mutta enpä ole huolissani tästäkään.
Meistä kukaan ei myöskään syö lääkkeitä turhaan, todella harvoin kukaan turvautuu esim. panadoliin. Syömme monipuolisesti, kaikilla hyvä vastustuskyky. Näin meillä valmistaudutaan, pestään käsiä ja syödään ekstra-hyvin ;)

Ja siihen, että esim USA:ssa on pitkään rokotettu KAIKKI raskaanaolijat automaattisesti kausi-influenssarokotteella. Suomessa siihen on annettu varovaisia ohjeita. Nyt käsketään ottamaan. Eli on erittäin perusteltua.

Eikös Norja ole yks näitä maita,jotka eivät rokota raskaanaolevia..?Ihan muistan vain jostain kuulleeni.

Mutta turhahan siitä rokotteesta on tapella.Toiset ottaa ja toiset ei.En mä sanoisi että toiset on sen tyhmempiä kuin toisetkaan vaan jokainen pääsee tässä vapaassa maassa toteuttamaan sitä ajatusta,joka OMASTA mielestään on oikea.

Älkää aina jaksako alkaa haukkumaan toisia vain koska tekevät asiat eri tavalla kuin itse teette.

Minusta ikävää on, että jotkut tyhmyydellään vaarantavat lapsensa altistamalla hänet/heidät testaamattomalle rokotteelle.

Kerropa viisaana, miten tätä sikainfluenssarokotetta olisi voitu testata raskaanaoleville ja tehdä tutkimusta miten pitkässä juoksussa vaikuttaa sikiöön / vauvaan?

Rokotteessa ei ole ainesosia joita ei olisi testattu ja ne on kaikki turvallisia näiden testien mukaan, myöskään eläinkokeissa ei ole sikiövaurioita käsittääkseni havaittu.

Alkuperäinen kirjoittaja jepulisjee:
Eli kannattaa ottaa rokote, jos sika-influenssaa ei ole labrassa varmennettu.

En ota testaamatonta rokotetta jonka todellisista vaikutuksista sikiölle ei ole mitään tietoa. Minusta todella edesvastuutonta käyttää lastaan koekaniinina.

SINUSTA on edesvastuutonta?! Millä perustelet tämän? Minusta on edesvastuutonta, että omien persuteettomien ennakkoluulojen vuoksi jätetään rokotus ottamatta. Se on aivan sama miltä minusta tuntuu, jos huippuasiantuntijat sanovat, että rokote kannattaa ottaa niin sitten saa syyttää itseään jos ei rokotuta itseään ja jotain sattuu.

Yhteistyössä