Palstatuomarit: Saanko katkaista välit anoppiin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miniä helvetistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miniä helvetistä

Vieras
Mua niin kyrpii sen asenne meidän lapsia kohtaan. Kun esikoinen on hänelle se ainoa ja oikea lapsenlapsi ja pienempi ei mitään. Jouluna meinasin jo kilahtaa, kun oli käyttänyt esikoisen lahjoihin n. 100 euroa rahaa ja pienemmälle vähän alle 5 euroa (yksi pussillinen pilipalimuovieläimiä, jotka ei edes pysy pystössä ja joista poika ei ole pätkääkään kiinnostunut).

Jokaisena koululaisen loma-aikana alkaa sama vinkuna, haluaa ottaa yökylään esikoisen, mutta ei pienempää. Ollaan aikaisemmin suostuttu, kun nuorimmainen on ollut pienempi, eikä ole tullut vielä paha mieli, mutta syyslomalla sanottiin, että nyt saa olla viimeinen kerta; on epäreilua piempää kohtaan, koska hän ei ole tervetullut ja isompi on. Pieni on säälittävän kiintynyt isovanhempiinsa ja haluaisi kovasti myös olla joskus yötä heillä.

No nyt joululomalla alkoi taas se kärttäminen, haluaisi ottaa vain isomman yökylään. Ihan kuin ei muistasi, että jo viimeksi syksyllä aihe käsiteltiin ja sanottiin, että pienemmälle tulee paha mieli, kun ei koskaan pääse. Ehdotettiin, että ottaisivat molemmat yhdeksi yöksi ja esikoinen saisi sitten jäädä vielä toiseksi, pienemmälle olisi se yksikin yö jo ihan riittävä. Anoppi ei sanonut mitään, eli ei ilmeisesti sovi.

Ja ennen kuin minut lyttäätte, minustakin olisi hienoa, että lapset bondaa isovanhempiensa kanssa ja esikoisella on lämpimät välit mummoonsa. Mun sydäntä vaan särkee niin kovasti pienemmän puolesta, kun tällä paha mieli. Ei siinä, jos joutuu pettymään kerran (pettymyksiinkin on hyvä tottua), voisi sanoa, että nyt on siskon vuoro, mutta kun sitä pikkuisen vuoroa ei tule koskaan!

Ärsyttää vaan se koko haahka just nyt. Ja sitten on aina neuvomassa ja sättimässä, mitään ei osata miehen kanssa tehdä oikein, sekaantuu joka helvetin asiaan enkä edes osaa oikeanlaisia pitkiä kalsareita hänen pojalleen ostaa...

Jos asia riippuisi miehestäni, ei oltais varmaan juuri tekemisissä hänen vanhempiensa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
saat toki katkaista omalta osaltasi välit, mutta lapsenlapsiltasi et voi viedä oikeutta isovanhempiin.

No jos mun mies ei halua olla liiemmin tekemissä heidän kanssa ja minä katkaisen välit, kuinka käytännössä asia järjestetään?? Ja nämä ihanat isovanhemmat tässä tilanteessa haluaisivat tavata vain toisen lapsistamme....

Kauheaa, miun tuli ihan pientä sääli... :'(

Itse ottaisin kyllä vähintäänkin etäisyyttä - JA reilusti. Ja edelleen yrittäisin selventää, ettei meidän perheen lapsilla ole mitään marssijärjestystä, vaan kumpikin on tasa-arvoisia. En tiedä, antaisinko edes yökylään, jos tietäisin että toinen lapsi saisi siellä eriarvoista kohtelua.

saat toki katkaista omalta osaltasi välit, mutta lapsenlapsiltasi et voi viedä oikeutta isovanhempiin.

Jos mummo on niin kuspää ettei osaa kohdella lapsenlapsiaan tasapuolisesti niin sellaiseen mummoon ei lapsia kannata tutustuttaakaan.
Seuraa vaan pahaa mieltä kun näkeehän ne itekin miten epäreilusti kohtelee.

Kyllä sä tässä oikeessa olet. Tasapuolisuutta hyvät mummot ja vaarit. Istutapa se rakas mummeli vierees ja kerro sille että sun lapsia kohdellaan tasapuolisesti tai sitten ei ollenkaan. Hänellä on sitten mahdollisuus "puolustautua" ja on siten sitten tietoinen sinun valinnastasi ja ei tunne tulleensa väärin kohdelluksi kun annat hänelle vaihtoehdon ja mahdollisuuden muuttaa tapojaan. Ehkä pelkää kahdesta tulevaa vastuuta, jos koittasitte vaikka muutaman tunnin ensin. 2 on aina rankempaa ku 1, muista säki se....ennenku teet jotain peruuttamatonta

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No jos mun mies ei halua olla liiemmin tekemissä heidän kanssa ja minä katkaisen välit, kuinka käytännössä asia järjestetään?? Ja nämä ihanat isovanhemmat tässä tilanteessa haluaisivat tavata vain toisen lapsistamme....

siis käytännössä niin, että et oma-aloitteisesti ole appivanhempien kanssa tekemisissä. miehesi sitten on jos on. ei kuulu sinulle.

eli pointtini oli, että mielestäni et niin voi katkaista välejä, että ilmoittaisit, että ette perheenä enää ole heidän kanssa tekemisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:

Jos mummo on niin kuspää ettei osaa kohdella lapsenlapsiaan tasapuolisesti niin sellaiseen mummoon ei lapsia kannata tutustuttaakaan.
Seuraa vaan pahaa mieltä kun näkeehän ne itekin miten epäreilusti kohtelee.

juuri noin white trash perheissä, jotka sitten päätyvät jonnekin jerry springerin täytteeksi. puhuin nyt normaaleista perheistä.

KIITOS!!!!

Minustakaan lasten ei tarvitse oppia maailman kataluutta ja eriarvoista kohtelua mummoltansa.

En tiedä, miksi mummo ei tykkää pojasta, se on aivan ihana vesseli eikä mikään "hankala" tapaus. Alusta asti on vaan ollut näin.

Ja mietin kans tuota, että haluaisinko edes päästää poikaa sinne yökylään, osaisko tuo peitellä vastahakoiseuutensa lapselta... Joo, me otetaan etäisyyttä. On meidän lapsilla toisetkin isovanhemmat, siellä ei syritä kumpaakaan! =)

No eiköhän se anoppi tässä tapauksessa ole ihan itse vienyt oikeuden isovanhempaan tuon nuoremman lapsenlapsen osalta, et se niistä lastenlasten oikeuksista hänen kohdallaan.

siis käytännössä niin, että et oma-aloitteisesti ole appivanhempien kanssa tekemisissä. miehesi sitten on jos on. ei kuulu sinulle.

eli pointtini oli, että mielestäni et niin voi katkaista välejä, että ilmoittaisit, että ette perheenä enää ole heidän kanssa tekemisissä.

Jaa. Sinäkö tässä sanelet, mitä voi tehdä ja mitä ei? Ja tiedät meidän perhedynamiikan, miten mikäkin vaikuttaa? Kyllä mä vaan luulen, että jos minä pistän välit poikki, ei mieskään halua olla enää tekemisissä heidän kanssaan. Ja lapset jää ilman mummoa automaattisesti. Mutta en sit tiiä, mähän oon vaan naimisissa mieheni kanssa, ehkä sinä tiedät paremmin.

Vakavasti puhuttuna; Pitää yrittää vielä jutella anopin kanssa. En missään nimessä katko välejä ilman, että eukko tietää, mistä johtuu. Ja haluan antaa tilaisuuden parantaa tapansa. Eikä se välien katkominen mun kohdalla muutenkaan tarkoita, että ilmottaisin hänelle, että se on poikki nyt. Vaan niin, että en vaan pidä enää yhteyttä.

Ehdottomasti pidät pääsi, että kummatkin yökylään tai ei kukaan! Voisin itse asiassa kertoa oman pienen tarinani, joka ehkä auttaa vielä päätöksessä. Olen nyt parikymppinen ja minulla on kaksi samanikäistä serkkua. Meitä serkuksia on vähän yli 10 yhteensä. Kuitenkin jostain syystä isovanhempani ovat kiintyneet vain neljään serkkuuni (jotka siis ovat keskenään sisaruksia), he saavat kaiken ja me muut emme mitään. Muistan ikuisesti, kun kuulin että samanikäinen serkkuni menee mummolle ja ukille yökylään ja olisin itsekin tahtonut, mutta se ei jostain syystä käynyt. Pettymys oli melkoinen. Ja en vieläkään voi käsittää, miksi toiset saa kaiken kun vaan vähän inahtaa (rahaa, puhelimia, AUTOJA) ja jos itse tarvitsee edes lainaan rahaa niin saa pienen summan hirveän ripityksen saattelemana.

Jaa. Sinäkö tässä sanelet, mitä voi tehdä ja mitä ei? Ja tiedät meidän perhedynamiikan, miten mikäkin vaikuttaa? Kyllä mä vaan luulen, että jos minä pistän välit poikki, ei mieskään halua olla enää tekemisissä heidän kanssaan. Ja lapset jää ilman mummoa automaattisesti. Mutta en sit tiiä, mähän oon vaan naimisissa mieheni kanssa, ehkä sinä tiedät paremmin.

Vakavasti puhuttuna; Pitää yrittää vielä jutella anopin kanssa. En missään nimessä katko välejä ilman, että eukko tietää, mistä johtuu. Ja haluan antaa tilaisuuden parantaa tapansa. Eikä se välien katkominen mun kohdalla muutenkaan tarkoita, että ilmottaisin hänelle, että se on poikki nyt. Vaan niin, että en vaan pidä enää yhteyttä.

sanelen? ymmärsin vaan, että kyselit muiden mielipiteitä ja kerroin omani.
tuosta vuodatuksesta voi päätellä ettei teillä oikeasti se anoppi ole se hankala :)

tuosta vuodatuksesta voi päätellä ettei teillä oikeasti se anoppi ole se hankala :)

naulan kantaan. jostain syystä vain tietyille ihmisille tulee koko ajan riitaa ja välejä katkaistavaksi. peiliin ei kuitenkaan tule mieleen katsoa

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ehdottomasti pidät pääsi, että kummatkin yökylään tai ei kukaan! Voisin itse asiassa kertoa oman pienen tarinani, joka ehkä auttaa vielä päätöksessä. Olen nyt parikymppinen ja minulla on kaksi samanikäistä serkkua. Meitä serkuksia on vähän yli 10 yhteensä. Kuitenkin jostain syystä isovanhempani ovat kiintyneet vain neljään serkkuuni (jotka siis ovat keskenään sisaruksia), he saavat kaiken ja me muut emme mitään. Muistan ikuisesti, kun kuulin että samanikäinen serkkuni menee mummolle ja ukille yökylään ja olisin itsekin tahtonut, mutta se ei jostain syystä käynyt. Pettymys oli melkoinen. Ja en vieläkään voi käsittää, miksi toiset saa kaiken kun vaan vähän inahtaa (rahaa, puhelimia, AUTOJA) ja jos itse tarvitsee edes lainaan rahaa niin saa pienen summan hirveän ripityksen saattelemana.

No niin. Minuakin pelottaa, että jos mummo saa jatkaa käytöstään, eikä siihen kukaan puutu, millaista se sitten on, kun lapset kasvaa ja miltä pojasta tuntuu tajuta, että mummo ei tykkää?

Voi itkut sentään :(. Tulipas kurja olo... Toki saat katkaista välisi anoppisi suhteen, ehkä toisaalta jopa suotavaakin, kun siitä tulee eriarvoinen tilanne lasten välille...

Meillä on samanmoista, nuorimmainen kun tuli perheeseen, niin sitten loppu kiinnostuskin. Ei kyläillä ei kysytä kuulumisia. Joten kuten on anoppi yhteydessä mieheeni - omaan nuorimpaan poikaansa - mutta on selkeästi suosimassa vanhempaa lastansa perheineen...

Annan hänen olla omineen. Toki otan vastaan meille, mikäli erehtyy kyläilemään tulemaan - mitä epäilen suuresti. Lastemme puolesta olen erittäin pahoillaan, sillä heiltä jää omaan mummoonsa tutustuminen kokonaan...Onneksi oma äitini jaksaa paikata tilanteen toistaiseksi :).

meillä oli sellainen ongelma mummon kanssa, että hän ei vaihtanut vaippoja koskaan, ei edes omilta lapsiltaan (ihan totta). Tykkäsi jutella lapsen kanssa ja näin päin pois, siksi ottaisi mielummin isomman lapsen kuin pienen, joka vielä käytti vaippoja.. Mutta ei sitä kyllä näyttänyt ikinä lapsille.
mutta muuten en kyllä tuota ymmärrä, lapset ovat saaneet suht samanarvoiset lahjat jouluna ja samanlaisen kohtelun aina kun ollaan siellä oltu..

Ei kun mua vaan ärsytti sun tyyli sanella, mitä minä saan tehdä ja mitä en:
- lapsenlapsiltasi et voi viedä oikeutta isovanhempiin
- siis käytännössä niin, että et oma-aloitteisesti ole appivanhempien kanssa tekemisissä. miehesi sitten on jos on. ei kuulu sinulle.
- et niin voi katkaista välejä, että ilmoittaisit, että ette perheenä enää ole heidän kanssa tekemisissä

Ja et sitten vissiin lukenut mun vastausta loppuun... ;)

Yhteistyössä