Palveluskoira

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -M-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-M-

Vieras
Hei, nyt kaikki joilla on tai on ollut joku koirarotu, jonka kanssa harrastaa pelastusharrastusta, esim. etsintä, siis joku palveluskoirarotu, kerro rodun hyviä ja huonoja puolia. Olen hankkimassa tässä koiraa, jonka kanssa harastaa tottista, hakua ja jälkee ja aloittaa toivottavasti vapepan porukoissa joskus tulevaisuudessa. Sakemannin olen ajatellut jättää laskuista pois. Nyt siis kaikki harrastajat kehumaan tai haukkumaan rotuja, jotta saisin selville, mikä olisi minulle tai siis meidän PERHEESEEN oikea rotu!
Kiitos kaikille auttaville!

Palveluskoirarotujen lista on aika pitkä, joten ehkä sun kannattaisi listata joitakin muita kriteereitä joita koiralla tulisi olla, jotta soveltuisi hyvin perheeseenne.

Mistä syystä sakemanni on pois? Ne syyt ku vois auttaa paljon siinä suhteessa et samoja piirteitä jos olis muissakin mahdollisissa ehdokkaissa, ne vois kans laittaa heti sivuun

Heip! Perheessämme on kaksi lasta, 1,5 -vuotias ja 2kk. Pihaa on, mutta lenkkiä koira saa paljon, sillä molemmat ( mieheni ja minä ) olemme kovia lenkkeilijöitä. Koiran tulisi olla lapsiystävällinen, korkeintaan suursnautserin kokoinen, ei metsästysviettiä, rauhallinen ja terve rotu. Sakemannini oli aikoinaan todella huonomahainen ja sitä ne ovat varmaan aika useasti, vaikka muuten oli tosi unelma. Myös liian pitkälle jalostettu rotu se ei saa olla.

Kannattaa tosiaan miettiä omaa jaksamista ja resursseja, mutta varmaan olet miettinytkin.

Mites tuo mainitsemasi suursnautseri? Itse harkitsisin hyvinkin vakavasti, jos harrastuskoiraa etsisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lenna:
Kannattaa tosiaan miettiä omaa jaksamista ja resursseja, mutta varmaan olet miettinytkin.

Mites tuo mainitsemasi suursnautseri? Itse harkitsisin hyvinkin vakavasti, jos harrastuskoiraa etsisin.

Samoin minä vaikka mulle se ensisijainen oliski kyl dobberi. Jättäisin sit sivuun lähes kaikki paimentavat, koska toi viettirakenne on niillä erittäin voimakasta jotka toimii hyvin mun kokemukseni mukaan.

Rotikka olis yks hyvä vaihtoehto

jepulis: juu, ei tässä heti koiraa olla hankkimassa, menee ens vuoden puolelle. Mutta, koiranottoa ja varsinkin rotua tulee harkita hyvin tarkkaan, eli nyt olen alkanut jo tutustumaan rotuvaihtoehtoihin, ja sitten kun oikea rotu on löytynyt, niin alkaa oikean kennelin ja yksilön valinta. Sakemannianikin etsiskelin yli puoli vuotta, siis oikeata kenneliä. Kyllä tää on meikäläiselle pitkä prosessi aina tää koiranotto :).

Noutajakin voisi käydä, muutamia tuttuja on kellä on sileäkarvainen noutaja noissa harrastuksissa, perinteisistä palveluskoira jutuista vain IPO ei käy kun ei riitä puruvoima, mutta muuten ja voisi olla lapsien kanssa "helpompi" tapaus.
Ja flatissä kyllä riittää energiaa pitkillekin lenkeille ;)

Alkuperäinen kirjoittaja -M-:
jepulis: juu, ei tässä heti koiraa olla hankkimassa, menee ens vuoden puolelle. Mutta, koiranottoa ja varsinkin rotua tulee harkita hyvin tarkkaan, eli nyt olen alkanut jo tutustumaan rotuvaihtoehtoihin, ja sitten kun oikea rotu on löytynyt, niin alkaa oikean kennelin ja yksilön valinta. Sakemannianikin etsiskelin yli puoli vuotta, siis oikeata kenneliä. Kyllä tää on meikäläiselle pitkä prosessi aina tää koiranotto :).

Pitkä prosessi se oli meikäläiselläkin :) Onnea rodun valintaan.

Minä en pahalla sanonut, nyt vaan itse parhaillaan pentujani luovutan, ja sen verran oli kysyntää että karsin pois ihan pikkuisten lasten perheet. Juuri siksi, että epäilin (ja asiasta ostajan kanssa juteltua epäili hekin) jaksamista ja ajan riittämistä koulutukseen ym. asioihin pennun kanssa. Tuttava antoi pennun paikkaan jossa paljon pieniä lapsia, ja viikon päästä tuli pentu takaisin-näykki kuulemma, ja pennulta oli ehtinyt jo tassukin murtua-oli tippunut leikeissä lattialle :(

Toivottavsti kiva rotu löytyy...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Noutajakin voisi käydä, muutamia tuttuja on kellä on sileäkarvainen noutaja noissa harrastuksissa, perinteisistä palveluskoira jutuista vain IPO ei käy kun ei riitä puruvoima, mutta muuten ja voisi olla lapsien kanssa "helpompi" tapaus.
Ja flatissä kyllä riittää energiaa pitkillekin lenkeille ;)

HUPS ei käykään kun en huomannu tuota toista viestiä että ei saa olla metsästysviettiä

Heip! Perheessämme on kaksi lasta, 1,5 -vuotias ja 2kk. Pihaa on, mutta lenkkiä koira saa paljon, sillä molemmat ( mieheni ja minä ) olemme kovia lenkkeilijöitä. Koiran tulisi olla lapsiystävällinen, korkeintaan suursnautserin kokoinen, ei metsästysviettiä, rauhallinen ja terve rotu. Sakemannini oli aikoinaan todella huonomahainen ja sitä ne ovat varmaan aika useasti, vaikka muuten oli tosi unelma. Myös liian pitkälle jalostettu rotu se ei saa olla.

...rauhallinen ei kylläkään kuvaa suursnautseria! Eikä läheskään aina "lapsiystävällinen". Miksi paimentavat pois? Esim. collieista voisi löytyä hakemiasi ominaisuuksia.

Kiitos vastauksista!

Labbis ois muuten hyvä koira meille, mut oon ollu huomaavinani, et ne on vähän liian hössöjä :). Sit niistä lähtee ihan hulluna karvaa. Minkälainen karva muuten belggarilla on?

r:n ja p:n omistaja: saa siis olla paimentava, muttei metsästysviettiä sillee et ku haistaa jäniksen, niin lähtee ku ohjus.

Belggarit ei myöskään ole rauhallisia. Karva omilla pitkäkarvaisilla on todella pehmeä. Karvanlähdön aikaan, eli pari kertaa vuodessa, sitä lähtee tolkuttomasti, mutta muulloin ei juuri lähde. En osaa sanoa esim. lyhytkarvaisen malin karvasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tkr:
Belggarit ei myöskään ole rauhallisia. Karva omilla pitkäkarvaisilla on todella pehmeä. Karvanlähdön aikaan, eli pari kertaa vuodessa, sitä lähtee tolkuttomasti, mutta muulloin ei juuri lähde. En osaa sanoa esim. lyhytkarvaisen malin karvasta.

En mä nyt meidän belggaria ainakaan miksikään reuhakkeeksi lähtisi sanomaan. Helppo, miellyttämishaluinen koulutettava, osaa olla energinen ja touhottaa, mutta osaa olla myös ihmisiksi pienten lasten ja muiden elukoiden kanssa.

Kömpelöys on sen ainao miinuspuoli, mutta tuo tuskin on niinkään rotu-, kuin persoonakohtaista.

Kiitos vastauksista!

Labbis ois muuten hyvä koira meille, mut oon ollu huomaavinani, et ne on vähän liian hössöjä :). Sit niistä lähtee ihan hulluna karvaa. Minkälainen karva muuten belggarilla on?

r:n ja p:n omistaja: saa siis olla paimentava, muttei metsästysviettiä sillee et ku haistaa jäniksen, niin lähtee ku ohjus.

Sitten teille ei käy flattikaan, ne vasta hössöjä on. Tosin noutajarotujen metsävietti ei ole jahtaamista, vaan etsimistä, ovat näes noutavia lintukoiria...
Paimenrodut on mun mielestä arvaamattomia, mutta mä oonkin noutajamielinen=)

Meillä on nyt kolmas hoffi, 3-vuotias uros, ja perheessä 3 lasta, koululaisesta konttaavaan.. Lasten kanssa tulee toimeen erinomaisesti, suht terve rotu ja erinomainen seuralainen, kunhan peruskoulutus on kunnosssa. Kerron mieleläni lisääkin, jos rotu kiinnostaa..

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Tkr:

En mä nyt meidän belggaria ainakaan miksikään reuhakkeeksi lähtisi sanomaan. Helppo, miellyttämishaluinen koulutettava, osaa olla energinen ja touhottaa, mutta osaa olla myös ihmisiksi pienten lasten ja muiden elukoiden kanssa.

Kömpelöys on sen ainao miinuspuoli, mutta tuo tuskin on niinkään rotu-, kuin persoonakohtaista.

Taitaa tosiaan olla persoonakohtaista tuo kömpelyys, mun koirat ja suurin osa tuntemistani belgeistä on tosi ketteriä. Kumpikaan koiristani ei ole rauhallinen, joskin sisällä osaavat rauhoittua jos mitään ei tapahdu. Luonteeltaan toinen on miellyttämishaluinen mutta silti kova ja lasten kanssa hiukan arvaamaton vouhotuksensa vuoksi. Toinen taas on lasten kanssa varma, mutta miellyttämishalua sillä on belgiksi vähän.

Toki koira kun koira oppii siihen mihin se pennusta saakka tottuu ja koulutuksesta riippuu paljon. Jos omistajalla on aikaa ja viitseliäisyyttä ja koirakokemusta niin varmaan mikä tahansa rotu sopii perhekoiraksi. Otathan vain huomioon että aikasi riittää valitsemasi rodun tarpeisiin koulutuksen, harrastamisen ja liikunnan suhteen.

hei, laittaisitteko minulle listan palveluskoiraroduista. =) tai linkin edes sähköpostiini. tarvitsen kipeästi !
sähk.post. erkkifani.emma@hotmail.com

terk.. emma :D

Yhteistyössä