Panacodin käyttö raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kultatiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kultatiuku

Jäsen
12.11.2007
171
1
18
Hei vaan!

Kaipaisin kokemuksia Panacodin käytöstä raskauden aikana. Miten teillä muilla käyttäjillä, millaisia ohjeita/neuvoja/varoituksia lääkäri on teille kyseisestä lääkkeestä raskauden aikana antanut?

Missä vaiheessa raskautta olette Panacodia käyttäneet ja kuinka usein olette joutuneet ko. lääkkeeseen turvautumaan?

Minulla on reumaperäinen sairaus ja kärsin toistuvista päänsäryistä sen lisäksi. Nyt raskauden aikana olen yrittänyt tulla toimeen Panadol Extend 665mg tableteilla, mutta niiden teho ei ole aina niin hyvä, että särky poistuisi kokonaan. Reumalääkitys on nyt tauolla lääkärin suostumuksella, ja sikäli hyvin olen pärjännytkin, mutta tuo päänsärky on ja oli jo ennen raskautta vaivana jopa useita kertoja viikossa. Ennen raskautta käytin Miranaxia ja Buranaa särkyihin. Lääkäri sanoi kyllä, että noitakin voin käyttää rv 24 asti, mutta en tahtoisi ottaa turhia riskejä.

Tiedän toki, että lääkäri Panacod-reseptiä (poretabletteja) kirjoittaessaan tiesi, mitä teki, koska ultraajana tiesi raskaudesta enemmän kuin hyvin. Siitä huolimatta kaipaisin nyt muiden odottajien/äitien kommentteja asiasta.

Kultatiuku ja vauveli rv 12+5

itse en ole kyseistä lääkettä raskausaikana käyttänyt mutta kyllä se lääkärin määräyksellä on yksi niistä lähes ainoista vahvoista lääkkeistä joita raskausaikana voi käyttää.työssäni sitä olen antanut mm.ihan alkuraskaudessa olevalle leikkauksenjälkeiseen kipuun.

Mie oon panacodin ja burana 600mg:n käyttäjä. Minulle sanottiin vaan, että jos ja kun käytän panacodia, ei pidä huolestua siitä että vauva voi olla vaisummin masussa.

Panacodia olen käyttänyt aika vähän, mutta kuitenkin joka kuukausi muutamia kappaleita. Ja Buranaa saan käyttää tämän keskiraskauden ajan, sitä on mennyt vähän enemmän kuin Panacodia. Ja häpyliitoskipuun/migreeniin syön noita. Minulla repesi viimeksi synnytyksessä niin pahasti tuo liitos..

Mä jouduin käyttämään panacodia jatkuviin migreeneihin ja päänsärkyihin jonnekkin rv 30 asti. Ainakin äitiyspolilla ja neuvolassa lääkärit olivat sitä mieltä että ihan turvallista sen käyttäminen on. Ja ainakin ultrien mukaan meidän vauveli on kasvanut kohdussa ihan kuten on pitänytkin, vähän isompi on kuin mitä raskausviikot, mutta ei haittaa. Itse olen ihan luottavainen, että kaikki on hyvin.
Mä olen jotenkin saanut sellaisen käsityksen että tulehduskipulääkkeitä, esim Burana, saisi käyttää valvotusti vasta raskauden toisella kolmanneksella.
Mutta ei kai sitä Panacodia määrättäisi, jos ei olisi turvallinen. Se on sen verran vanha lääke, että siitä on jo paljon kokemusta ja tuttavapiirissänikin on yksi äiti joka joutui käyttämään panacodia 500mg-1000mg kolmasti päivässä reumaan, ja ihan terveita lapsia hänellä on!

pötkylä rv 37+6

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Multa taas Burana kiellettiin kokonaan!
Minullakin kovaa migreeniä.. Panacodia en saa uutenkaan ottaa kun on yliherkkyyttä kodeinille..

Minulle sanottiin, että keskiraskaudesta burana on turvallista, mutta loppuraskaudessa pitää taas välttää verenvuotoriskin takia..

Hei. Minä olen käyttänyt Panacodia parin viikon ajan. Se on yhtä turvallinen kuin Panadol, vaikka niiden vaikutuksella ei ole mitään tekemistä keskenään, eli Panadol ei auta mulla tasan mihinkään ja Panacod auttaa hyvin lähes kaikkeen. Siinä on vaan se huono puoli, että Panacod menee "päähän", enkä viitsi sitä keskellä päivää ottaa. Lähinnä illalla olen ottanut, jos on päivän jäljiltä selkäsärkyä, liitoskipuja, ym. Lisäksi se väsyttää, joten uni tulee paremmin. Siinä on kyllä sivuvaituksena ummetus ja päänsärky, jos sitä paljon syö.

Mutta sen tiedän, että se on täysin turvallinen, se on minulle sanottu sairaalassa synnytysvastaanotolla, yksityisellä lääkärillä sekä neuvolassa. Ja lisäksi sitä voi maksimissaan ottaa 6 tablettia päivässä (no en kyllä ole sirä määrää ottanut). Ja lukeehan tuo turvallisuus jo tuoteselosteessakin.

Panacod ei ole vaikuttanut mitenkään vauvaan, siellä se möyhentää tasaisen tappavasti aamusta iltaan, myös yöt. Liikkuu enemmän kuin nukkuu. Panacod ei vaikuta vauvaan, istukka ei sitä läpäise. Tai mikä se mekanismi nyt tuon lääkkeen kohdalla sitten onkin...

Yhden raskauteni aikana pyysin neuvolalääkäriltä yskänlääkettä kovaan yskääni. Hän kirjoitti minulle Panacod-tabletteja, koska mikään yskänlääke ei kuulemma sovi raskausaikana. Ja Panacodissa oleva kodeiini hillitsee yskää tehokkaasti. Eli voi todeta, että on turvallinen lääke raskausaikana.

Uusimmat

Yhteistyössä