Panadol/ Para-tabs, kuume ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kröhöm..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kröhöm..

Vieras
Olin pari viikoa sitten kovassa 39,5 kuumeessa (rv 17)

Yritin sinnitellä eka ilman lääkettä mutta kun esikoisen kanssa piti jaksaa olla ja toimia, oli pakko ottaa panadolia. Onkohan siitä haittaa?
Olin vielä niin tyhmä, etten lukenut ohjetta vaan otin 500mg 4-5 kertaa päivässä, yhden kerrallaan. Ohjeessa lukee että 500mg 1-2kpl 2-3kertaa. Olis pitäny ottaa siis 2 kerrallaan max. 3 kertaa päivässä, minä otin 1 tabl. useammin.. Ja ohjeessa luki että 4 tunnin väli pitää olla edelliseen tabl...

Jos joku nyt mitään selvää tästä otti... :)

Kuume ei saa raskaana ollessa nousta yli 38 tai se voi alkaa jo vaikuttamaan vauvaan, siksi kannattaa mieluummin ottaa panadoli kuumetta alentamaan... mutta kannattaa niitä ohjeita noudattaa.
Itse olin kuumeessa ja otin panadolia vain kuumeen noustessa ja iltaisin nukkumaan mennessä, neuvolasta tuli heti tarkat kyselyt siitä kuinka korkealla kuume kävi.

Parasetamolia voi käyttää raskauden aikana, mutta sen kanssa on oltava varovainen, parasetamoli on siis mm. Panadolin ja Para-tabsin vaikuttava lääkeaine.

Parasetamoli on yliannostusteltuna erittäin maksatoksinen ja siihen ei kovin suurta yliannostusta tarvita, kun voi tulla pysyvä maksavaurio! Ei niissä lääkkeissä turhaan ne ohjeet ole! Aikuisen maksimi vuorokausiannos on 4g = 4000mg!!!!

Ai miten niin kuume ei saa nousta yli 38?! Mä soitin tuolloin päivystykseen eikä sieltä mitään sanottu vaikka kerroin paljonko kuumetta oli!!

Apua, tästä seuraava panikoinnin aihe sitten, hieno homma..:/

[QUOTE="Vieras";27968382]Parasetamolia voi käyttää raskauden aikana, mutta sen kanssa on oltava varovainen, parasetamoli on siis mm. Panadolin ja Para-tabsin vaikuttava lääkeaine.

Parasetamoli on yliannostusteltuna erittäin maksatoksinen ja siihen ei kovin suurta yliannostusta tarvita, kun voi tulla pysyvä maksavaurio! Ei niissä lääkkeissä turhaan ne ohjeet ole! Aikuisen maksimi vuorokausiannos on 4g = 4000mg!!!![/QUOTE]

Maksimiannos on 3g

[QUOTE="Vieras";27968382]Parasetamolia voi käyttää raskauden aikana, mutta sen kanssa on oltava varovainen, parasetamoli on siis mm. Panadolin ja Para-tabsin vaikuttava lääkeaine.

Parasetamoli on yliannostusteltuna erittäin maksatoksinen ja siihen ei kovin suurta yliannostusta tarvita, kun voi tulla pysyvä maksavaurio! Ei niissä lääkkeissä turhaan ne ohjeet ole! Aikuisen maksimi vuorokausiannos on 4g = 4000mg!!!![/QUOTE]

Eipä nyt liioitella. Kerrasta ei välttämättä tule mitään pysyvää maksavauriota. Toksisuuden raja on n. 6g.

Ihan mielenkiinnolla jään seuraamaan vääntöä tuosta
toksisesta rajasta joka on se 6 g.

Aikuisella maksimivuorokausiannos on 4 g lääkeainetta, joskin riittävänä voidaan pitää 3 g:n vuorokausiannosta

Parasetamoli – Wikipedia

Tässä vähän farmakologista faktaa vääntöön ja tämä kirja, johon linkki on käytössä farmasian ja lääketieteen opinnoissa, sieltä poikmittua:

Parasetamoli on hoitoannoksina varsin turvallinen, mutta noin 5–
10-kertainen annos voi aiheuttaa maksavaurion.

Aikuisille letaaliannos (kuolemaan johtava) parasetamolia on 10–25 g. Lapsille letaaliannoksen
on kuvattu olevan 300 mg/kg.

[QUOTE="Vieras";27969477]Aikuisella maksimivuorokausiannos on 4 g lääkeainetta, joskin riittävänä voidaan pitää 3 g:n vuorokausiannosta

Parasetamoli – Wikipedia

Tässä vähän farmakologista faktaa vääntöön ja tämä kirja, johon linkki on käytössä farmasian ja lääketieteen opinnoissa, sieltä poikmittua:

Parasetamoli on hoitoannoksina varsin turvallinen, mutta noin 5–
10-kertainen annos voi aiheuttaa maksavaurion.

Aikuisille letaaliannos (kuolemaan johtava) parasetamolia on 10–25 g. Lapsille letaaliannoksen
on kuvattu olevan 300 mg/kg.[/QUOTE]

http://www.medicina.fi/fato/70.pdf

Yhteistyössä