Paniikkihäiriö ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraana

Vieras
Itse haluisin miehen kanssa vauvan mutta olen sairastanut 2 vuotta paniikkihäiriötä, välillä lopettanut lääkityksen mutta oireet palanneet. Nyt en tiedä uskallanko raskautua, uskallanko lopettaa lääkityksen (sepram 20mg) jos oireet taas tulevat. Mutta en tiedä voinko syödä lääkkeitä jos odotan, ainakaan niitä ei suositella. Onko vauvahaaveet sitten vaan kuopattava? Vai voinko toivoa että saisimme lapsen. En tiedä kumpaa pelkään enemmän, että lapselle tapahtuu jotain lääkityksen takia vai että oma nuppi sekoaa ja olen taas täysin kodin vanki ja en uskalla lähteä minnekään.

Multa lopetettiin lääkitys, kun tulin raskaaksi
Sitten heti kun alkoi oireilemaan, aloitettiin uudelleen. 5 kuukautta pärjäsin ilman

Sepramia sitten aloin syömään, se on kuuleme melko "turvallinen" lääke raskausaikana

Älä missään nimessä kuoppaa vauvahaaveita!

Hei! Itselläni paniikkihäiriö ja nyt raskaana. Lopetin lääkityksen kun tulin raskaaksi, mutta oireilu alkoi taas. Lääkärille selitin asian ja sain kaksi reseptiä. Toinen on tarvittaessa käytettävä lääke ja toista voi syödä säännöllisesti jos tuntuu ettei pärjää. Nyt olen pärjäillyt noilla tarvittaessa otettavilla. Nämä lääkkeet ovat kuulema turvallisia raskauden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Saparo-81:
Hei! Itselläni paniikkihäiriö ja nyt raskaana. Lopetin lääkityksen kun tulin raskaaksi, mutta oireilu alkoi taas. Lääkärille selitin asian ja sain kaksi reseptiä. Toinen on tarvittaessa käytettävä lääke ja toista voi syödä säännöllisesti jos tuntuu ettei pärjää. Nyt olen pärjäillyt noilla tarvittaessa otettavilla. Nämä lääkkeet ovat kuulema turvallisia raskauden aikana.

Saanko udella että mikä lääkitys kyseessä?

Ja "ihana" huomata että on muitakin, kiitos teille vastauksista:)

Ja sitten tuosta sepramista vielä: mä söin sitä loppupelissä 40 mg
Ja lääkkeen määrääjä oli psykiatrian erikoislääkäri, joka oli erikoistunut vielä jollain lailla raskaana oleviin naisiin
Et kyllä miä ainakin luotan häneen :hug:

Opamox on tuo tarvittaessa otettava lääke ja nyt en ole ihan varma oliko se säännöllinen lääkitys Cipramil... Mutta tosiaan en ole nyt tarvinut tuota säännöllistä lääkitystä ainakaan vielä :) Että onhan meitä muitakin ja ei se häiriö saa liikaa vaikuttaa elämän suunnitteluun! :) Joten muksuja vaan pyöräyttelemään! :) tsemppiä!

raskaus vaikutti niin että en tarvinnut lääkkeitä ollenkaan, ennen raskautta söin propraalii,alproxia ja seroxatia ja vie jotain muuta,nyt on pitänyt alottaa taas propraaliin syönti oireet palas vast ku nuorinkin on jo 2v

Saparo ja muutkin: Miten usein jouduit ottamaan tuota Opamoxia? Mulla oli ennen raskautta lääkitys Cipralex ja Opamox 15 mg tarvittaessa. Teratologisessa sanottiin, ettei tarvitsisi lopettaa kumpaakaan, mutta lääärini kanssa todettiin, että voisin kokeilla olla ilman. Nyt paniikkioireet palanneet, ja mietin, että kun oikeastaan tarvitsisin opamoxia ehkä 2-3 päivänä viikossa työtilaisuuksissa, niin otanko silloin sitä tarvittaessa vai alanko taas cipralexin. Lääkäri lomalla :/

Olen siis sairastanut paniikkihäiriötä vuodesta 2007. Olen ollut sen kanssa myös niin pahassa jamassa etten ole moneen kuukauteen 4 seinän sisältä poistunut. Mutta olen ollut myös täysin oireeton ilman lääkkeitä 1,5 vuotta. Nyt tänä vuonna olen joutunut lääkkeisiin turvautumaan ainakin hetkeksi. Haluamme siis avomieheni kanssa lapsen ja tekeillä se on ollutkin jo 8kk. Noh taas paniikkihäiriöni tuli takaisin ja olisin halunnut keskustella lääkärin kanssa ns. turvallisista lääkitys vaihtoehdoista mutta.. Lääkärini sanoi että mitään lääkkeitä ei saa käyttää raskauden aikana. Sanoi myös että kuka sinua hoitaa jos et saa öisin vauvan takia nukuttua ja olet väsynyt? Lääkäri siis oli täysin vastaan minun lapsen haluamis toiveita. :( Tuntui aika murskaavalta lääkärin asenne. Mutta ajattelin etten lannistu. Nyt minulla on puhelin aika toiselle lääkärille mutta katsotaan mitä mieltä tämä lääkäri sitten on.

Melkoisen törttö ja ammattitaidoton lääkäri osunut kohdallesi. Minullekkin ensimmäinen lääkäri sanoi asiaa kysyessäni, että mitään lääkettä ei odotuksen aikana voisi syödä. Kysyin kuitenkin asiaa uudestaan gynekologilta, joka kertoi, että on lääkkeitä, joilla paniikkihäiriötä voidaan hoitaa myös raskauden aikana. Hän myös kertoi, että hänellä on lääkäriystävä, joka on kaksi lasta saanut ja paniikkihäiriön vuoksi syönyt lääkkeitä molemmat odotusajat.
Ite lopetin lääkityksen plussatessani ja ensimmäiset kuukaudet olin täysin oireeton ja pari viimeistä raskauskuukautta sain paniikkikohtauksia, mutta pärjäsin kuitenkin ilman lääkkeitä. Paroxetin lääkityksen aloitin heti synnytyksen jälkeen.
Tottakai kannattaa pyrkiä raskauden aikana lääkkeettömyyteen, mutta pitää mielessä, että apua on saatavilla, jos muuten ei pärjää. Kenenkään ei mielestäni kannata vauvahaaveita haudata paniikkihäiriön takia :)
Tsemppiä! Toivottavasti toinen lääkärisi on fiksumpi kuin edellinen :)