Panikoiva odottaja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 13+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

13+0

Vieras
On kyllä niin totta tuo tieto lisää tuskaa sanonta. Takana kolme keskenmenoa (tuulimuna, kaksi alkuraskauden km vk 6) ja nyt siis neljäs raskaus menossa.
Alkuraskaudessa en niinkään osannut stressata esim listeriasta.
Nyt kuitenkin olen imenyt itseeni aivan liikaa tietoa erilaisista raskauden vaaroista, etenkin ruoka-asioiden suhteen.
Nyt olen miettinyt, että meillä ei ole ollut mitenkään järin hyvä keittiöhygienia. Tiskejä ja ruuantähteitä on seissyt tiskipöydällä (listeria levinnyt sitten joka paikkaan ja jos vaikka kosken pöytään, se on sitten käsissä ja sitä myöten joka puolella?!), ruuat on jäähdytetty pöydällä, mies on ruokaa laittaessaan lipsunut käsienpesusta(!!!), söin alussa myös kynsinauhojani... Niissähän on vaikka mitä pöpöjä.. Suuhun eksynyt myös valmisruokaa jota ei ollut kunnolla kuumennettu sekä ITALIASSA :( valmistettua ilmakuivattua kinkkua.. Lista tuntuu olevan loputon..

Neuvolassa pyysin lähetettä verikokeisiin että voisi testata listerian, toksoplasman, yms, mutta nauroi vain että olen vainoharhainen.. Olenko vai onko pelkoni aiheellista?!

Lisäykseksi vielä, että jos menisin vaikka yksityiselle testeihin, paljonkohan hintahaitari on..? Ja pitääkö odottaa itämisaika, vai näkyykö tartunta kokeissa vaikka ei vielä oireilisi?

Olen nyt yrittänyt parantaa hygieniaa keittiössä sekä ruuanlaitossa, mutta koko ajan selviää asioita joista ei ollut hajuakaan... Vinkkejä hygienian parantamiseen? Lähteekö pöpöt pöytien pinnoilta esim tolu keittiöpuhdistusaineella? Vai tarviiko jytympää ainetta?
Olen menossa ostamaan uudet leikkuulaudat, tiskiharjat jne, mutta pelkään että on liian myöhäistä ja tämäkin vauva kuolee..:( Olemme jo nähneet pikkuisen ultrassakin, en halua menettää häntäkin!

Olet. :) Nyt se käsihygienia kuntoon, lopetat ihan muistakin syistä sen kynsinauhojen pureskelun ja tästä lähtien pesette salaatit huolella. Suomalaiset maitotuotteet on pastöroituja. Toki on vaara, että niissäkin voi vielä olla listeriaa, mut melko häviävän pieni on todennäköisyys.

Ihan normaalia elämää elät. Muista, että se jatkuva stressaaminen ja pelkääminen tekee vauvalle paljon enemmän hallaa kuin normaalit elinolosuhteet (jos ette nyt missään saastaisimmissa rotanloukussa asu ..mitä en usko).

Elä stressaa. Nyt vaan vältät kiellettyjä ruokia maalaisjärjellä tästä eteenpäin :) Minä syön aurajuustoa ja itse graavattu kalaa yms ihan hyvällä halulla, rv 22+4 menossa..

Tsemppiä odotukseen :)

Laita ne tiskiharjat ja muut koneeseen ja kuumin pesu. Jos eivät muutoin uusimista tarvitse, toikin hoitaa homman. Muoviset leikkuulaudat on parhaita, kestävät sen konepesun. Äläkä joka päivä jossain myrkkypesuaineissa käsiäsi uita. Niistä ne kamalat aineet suhun vasta imeytyykin... Ihan normaaleilla pesuaineilla ja rätillä pidät paikat puhtaana. Liika hygieenisyyskään ei oo hyvä.

Kiitos vastauksista! :)
Onneksi nyt kuitenkin tiedän paremmin, sellaisesta on paha stressata mistä ei tiennyt, eikä asialle voi enää mitään..
Ja ei siis missään hirveässä läävässä asuta, asunnossa on muuten todella siistiä, mutta tuo tiskipöytä sattuu olemaan sellainen mihin ikävä kyllä jää lautasia joilla ruuantähteitä, ym, lojumaan.

Elä stressaa. Nyt vaan vältät kiellettyjä ruokia maalaisjärjellä tästä eteenpäin :) Minä syön aurajuustoa ja itse graavattu kalaa yms ihan hyvällä halulla, rv 22+4 menossa..

Tsemppiä odotukseen :)

Taas näitä maalaisjärki kumoaa tieteellisesti tutkitun tiedon...

Hyvä perushygienia kotona riittää. Einekset ovat melko yleinen listerianlähde, parempi syödä tuoretta ruokaa. Kun pysyy erossa vakuumipakatuista tuotteista (myös kalatiskiltä irtotuotteena myytävä kala on usein ollut vakuumipakattuna), pehmeistä juustoista (hyvä kasvualusta listerialle, voi saastua vaikka omassa jääkaapissa), pesee vihannekset huolella ja kypsentämättömästä lihasta, niin suurimmat riskit on vältetty ja listerian riski minimaalinen.

Meillä myös ruuat jäähdytetty pöydällä ja kaksi normaalia raskautta. Siisteydestä on hyvä pitää huolta ihan vauvankin takia, ei siinä vauva väsymyksessä opi teho-siivoojaksi jos ei oo ennemminkään siivonnu. ja kun pitää paikat suhteellisen siistinä niin niiden siistiminen on tosi helppoa jatkossakin!
Ei muuta vikaa muutakuin jotta vauva syö kyllä kaikki laattialta kun siihen ikään pääsee.
Normi hygienia ja suomalaisia tuotteita voi syödä melko huoletta kaikkia :) Normaalia raskaus aikana stressata kaikesta :)

Apua! Olen siis aloittaja ja nyt on kyllä aikamoinen stressi päällä, nimittäin sairastuin ilmeisesti influenssaan. Korkea kuume, lihaskipuja ja kurkku älyttömän kipeä.. Listeriahan oireilee raskaana olevilla juuri noin. Tavallinen "nuhakuume" ei siis ole, koska nuhaa ei ole, eikä myöskään yskää ja kuume tosiaan melkein 39 mutta pitänyt alentaa lääkkeillä. Viikonloppu tulossa.. Menee varmaan ohi tämä, mutta entä jos maanantaina pyytäisin verikokeisiin aikaa (tuskin onnistuu edes silloin heti maanantaina) varmuuden vuoksi, näkyisikö silloin että olenko sairastanut nyt listerian, vai näkyykö se vain akuuttina? Voi luoja että piti tälläsen pamahtaa nyt vielä tähän. Ja ihmettelen kovasti kun on niin erilainen kuumetauti kuin aina ennen on ollut..

Kuten sanoit niin toi on varmaan vaan influenssa, sitä kevät flunssaahan on nyt liikkeellä ihan hirveesti. Erilaisin muodoin. Etköhän tuota tietäis jos listeria ois kyseessä, keskenmenonhan se mitä ilmeisemmin tekee noinkin alkupuolella raskautta kuitenkin.
Onneks en ite aikoinani tajunnu lukea noita listerian oireita, mähän kävin virossa jossa söin juustoa aamupalalla ja medium pihvin (listeria+toksoplasma, apuva!) ja sen jälkeen just tollanen korkee kuumee ja kurkku kipeenä... Silti mulla on kaks tervettä lasta
tai no vähemmän tervettä tällähetkellä kun on tuota kevätlenssua..........

Yhteistyössä