Papa II - apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja n245
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

n245

Vieras
Minulla todettiin papassa luokka II ja samaan aikaan hiiva. Kysyin lääkäriltä johtuiko II-luokka mahd. kondloomasta ja lääkäri sanoi, että sitä ei ole ja että olisi vamastikin näkynyt ja sanoi että kyseessä on joku metaplastinen muutos. Mikä se on? Olen ihan peloisani, onko se joku syövän esiaste tms.? Kontrolliin pitäisi mennä 6kk:n päästä sitä ennen ei mitään. Apua, pelottaa! Onko kellään ollut vastaavaa?

Hei! Itselläni oli sama tilanne pari vuotta sitten. Uusintatestissä puolen vuoden päästä oli kuitenkin luokka 1. Myös useilla tutuillani on ollut sama tilanne. Ja jos luokka on kuitenkin 2, niin varmasti se hoidetaan ajoissa.
Lääkärit varoittelevat koska hoitamattomasta luokka 2:sta saattaa kehittyä syöpä pahimmassa tapauksessa.

sain kanssa just kuulla et papassa oli luokkaII ja hiiva, itselläni on kyllä kondylooma(hoidettu) mutta veressähän se vielä. menen kanssa vasta 6kk päästä takaisin, pelottaa!

Papa 2 merkitsee kohdunkaulassa lievää solumuutosta, joka on usein tulehduksesta johtuvaa. Kondyloomavirus voi aiheuttaa myös tämän muutoksen. Papa 2 ei vielä ole syöpäriski, mutta sen kehityssuuntaa seurataan. Suurimmalla osalla Papa 2 muuttuu itsestään Papa 1 luokkaan, joka on normaalilöydös. Kolmonen ja nelonen ovat vakavampia juttuja. Riskitekijöitä ovat muuten useat seksikumppanit ja tupakointi.

Mulla kans parivuotta sitten papa2 ja lievä tulehdus johon sain lääkkeet ja uusinta koe muistaakseni 1,5 kuukauden päästä joka oli normaali.

Tänä vuonna papa normaali.

niin hyvä kysymys toi että kondylooma ei olisi veressä tässä eräs teksti mistä olisin saanut sellaisen ajatuksen:
""Kondylooma infektio on viruksen aiheuttama, joten siihen ei ole parantavaa hoitoa. Tauti paranee usein itsestään elimistön oman puolustusjärjestelmän aktivoituessa. Virusta vastaan kehittyy immuniteetti, joka estää saman kondyloomavirustyypin tarttumista uudelleen, mutta ei takaa immuniteettia muille virustyypeille."" eli olen ajatellut että virus on veressä.. olisi hyvä että joku voisi tähän kertoa mielipiteen myös. verestä se nyt ei kuiteenkaan tartu.

Kun minulta otettiin labrakokeita, niin hoitaja otti ne ilman hansikkaita, kun ei ollut tarttuvia tauteja vain kondyloomaa.

Kondylooma ei estä verenluovutusta paitsi toteamisen jälkeen muutaman kuukauden, kun halutaan sulkea pois mahdollisesti samalla tarttuneet vereenkin iskevät sukupuolitaudit.

Kondylooma esiintyy limakalvoilla pääasiassa.

Jos se esiintyisi veressä, niin antaisin paljon mieluummin ottaa pulloon verta kyynärtaipeesta kuin levittäisin haarani tikuilla ronkittavaksi.

""On myös mahdollista, että virustartunta ei havaittavien muutosten kadottua välttämättä olekaan poistunut elimistöstä kokonaan, vaan arviolta vajaa viidennes tai mahdollisesti vain kymmenesosa tartunnan saaneista jää viruksen kantajaksi. Tällöin kondyloomat tai muut papilloomaviruksen ilmentymät voivat uusiutua monenkin vuoden tai jopa vuosikymmenen tauon jälkeen ilman että on kyse uudesta virustartunnasta"" eli mulla on sen hoidosta on niin vähän aikaa että virus varmaankin on vielä.

Metaplasia on täysin luonnollista solukon uusiutumista. Minulla papa luokka II johtui myös siitä ja samalla tavalla pyydettiin mennä uuteen kokeeseen 6 kk:n kuluttua. Silloin tilanne oli normalisoitunut.

Eli: papa II ei siis tarkoita automaattisesti sitä, että on sukupuolitauti :D

Papa tarkoittaa, että näytteessä on hyvälaatuisia solumuutoksia. Itselläni on Papa ollut n. 10v. aina välillä normaali ja välillä luokka 2. Eli nyt syksyllä on uusi Papa kun edellisella kerralla oli lk 2. Itselleni on tehty n. 2 v sitten Kolposkopia ja seuraavaksi Loop hoito (silmukkahoito) missä poistetaan tulehdus alue pois paikallispuudutuksessa. Ainahan luokka 2 voi muuttua, että kannattaa sitä seurata.

Mulla oli papa luokka 2. Kysyin terkalta että mistä johtuu ei voi kuulemma tietää vastasi vain että voi olla tai on voinut olla jokin tulehdus uusi papa 6kk päästä ihme hommaa...

Luokka II Löydöksen laatu: Hyvänlaatuinen, tavallisesti tulehduksen, virusinfektion, regeneraation tai metaplastisen prosessin pohjalta kehittynyt soluatypia. Myös lievät HPV-infektiot ja lievät lieriösoluatypiat.

Yhteistyössä