PAPA-koe:luokka 2, solukokeessa herpekseen liittyviä muutoksia?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papakoe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

papakoe

Vieras
Onko kellään ollut?! Miten oon voinut tuon herpeksen saada, sama kumppani/puoliso ollut kohta 10v. eikä vieraissa olla käyty! En ainakaan minä.. Mutta kyllä puolisoonikin luotan!

Kun ei mulla ole ollut mitään oireita edes.. Viimeeks otettu papakoe 2v. sitten, jolloin luokkaa 1. Sitä aiempi oli luokkaa 2, muun tulehduksen vuoksi.

Lääkärikäynti on reilun viikon päästä, mut jos jollakin on jotain viisasta sanottavaa niin kertokoon mulle :) Lähinnä mistä oon voinut tuon saada ja voiko olla jotain muutakin kun herpestä, kun sanotaan vaan että herpekseen liittyviä muutoksia...

No ei.. On sillä ainakin 1-2 ollut ennen minua :) Mut jos se ois tullut mieheltä joskus, niin miten jään nyt siitä "kiinni" papakokeessa" kun aiemmilla kerroilla kun tuota koetta on otettu niin ei ole tuollaista todettu?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ei.. On sillä ainakin 1-2 ollut ennen minua :) Mut jos se ois tullut mieheltä joskus, niin miten jään nyt siitä "kiinni" papakokeessa" kun aiemmilla kerroilla kun tuota koetta on otettu niin ei ole tuollaista todettu?

Kun se herpes saattaa aktivoitua vasta vuosien päästä.

no kun se virus on voinut olla vaikka sata vuotta siellä olemassa mutta aktivoitunut vasta nyt.

Ok, ei siis tarvii alkaa heti miestä syyttämään.. Vielä sekin, mitä ihmettelen että jos sen oon saanut jo aiemmin tai vaikka vasta nyt, niin sehän aiheuttaa sellaiset oireet mm.rakkulat, joita mulla kyllä ei ole ikinä ollut...?! Eli onko tuo papakokeen tulos, herpekseen liiittyvää ihan 100% varma kun eihän ne pintapuolisesti ole voinut mua tutkia.. Näytteen otti multa th. Ja lääkärikäynti tosiaan tulossa, ihan muissa asioissa tosin, mut tulepaahan sit selvitettyä sit tämäkin..

Ok, ei siis tarvii alkaa heti miestä syyttämään.. Vielä sekin, mitä ihmettelen että jos sen oon saanut jo aiemmin tai vaikka vasta nyt, niin sehän aiheuttaa sellaiset oireet mm.rakkulat, joita mulla kyllä ei ole ikinä ollut...?! Eli onko tuo papakokeen tulos, herpekseen liiittyvää ihan 100% varma kun eihän ne pintapuolisesti ole voinut mua tutkia.. Näytteen otti multa th. Ja lääkärikäynti tosiaan tulossa, ihan muissa asioissa tosin, mut tulepaahan sit selvitettyä sit tämäkin..

Ja edelleen, ne rakkulatkin voi tulla vasta vuosien päästä siitä kun olet herpeksen saanut. Ja eihän se nyt 100% välttämättä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, saattaa olla mahdollista, että herpes on ollut sulla aina, mutta nyt aktivoitunut.

Siis voiko herpes olla esim. syntymästä/hedelmöittymisestä/jostain asti, vaikka äidillä ei olisi herpestä?

Sattuneesta syystä minua kiinnostaisi tämä. Voiko sukuelinherpes tulla jostain jotenkin ilman, että on koskaan harrastanut seksiä? Tyhmä kysymys, mutta kuitenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, saattaa olla mahdollista, että herpes on ollut sulla aina, mutta nyt aktivoitunut.

Siis voiko herpes olla esim. syntymästä/hedelmöittymisestä/jostain asti, vaikka äidillä ei olisi herpestä?

Sattuneesta syystä minua kiinnostaisi tämä. Voiko sukuelinherpes tulla jostain jotenkin ilman, että on koskaan harrastanut seksiä? Tyhmä kysymys, mutta kuitenkin..

No kyllä se joltain aina tarttuu, että jos äidillä sitä ei ole ole mahdollista. Ja muutenkin olen käsittänyt, että synnytyksessä se voi tarttua vain jos se on sillä hetkellä aktiivisena äidillä.

Mulla sama tilanne, että ollut nyt 3 vuotta papa luokka 2 . Minulta otettiin koepaloja joissa todettiin juurikin sitä "kondyloomaan viittaavaa atypiaa" .

Mullakaan ei ikinä ole mitään oireita ollut onneksi, papasta vain huomattiin-.
NYt käyn sitten seurannassa puolen vuoden välein toistaiseksi.

Tiedän tunteesi, alkupaniikki oli mullakin melkoinen mutta nyt kun olen ottanut asiasta selvää niin ei ole syytä huoleen. Tuo virus kulkee siis lähes kaikilla ja joillain se vain joskus aktivoituu aivan kuten herpes!

Viruksia kahta tyyppiä

Herpeksen aiheuttavat herpes simplex -virusten tyypit 1 ja 2 (HSV-1 ja HSV-2). 50-100 prosenttia aikuisista kantaa veressään vasta-aineita joko HSV-1:tä tai HSV-2:ta vastaan, mikä tarkoittaa sitä, että meistä lähestulkoon jokainen on sairastanut herpeksen jossakin muodossa, tietäen tai tietämättään. Suuri osa sairastetuista infektioista lienee oireettomia. Huuliherpeksen aiheuttaa yleensä HSV-1, genitaaliherpeksen taas tyyppi 2.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
No ehkä se mies on kuitenkin käynyt vieraissa, niinhän ne on uskollisia, kunnes eivät enää olekaan. Joka tapauksessa miehelläs on pakko olla se myös..

No tämä nyt oli aivan tuulesta temmattu syytös. Ei se ole mikään ihme vaikkei vieraissa käykään, että solumuutoksia tulee

No eipä ole yllätys, että sanotaan että mies on käynyt vieraissa.. :)

Kieltämättä hetken itsekin sitä mietin, mutta en usko ja luotan häneen. Ehkä minulla sit tuo tartunta on, milloin sen sitten olen saanut niin siitä ei ole tietoa.. Sen sain selville, että joillakin tuo alkutartunta voi olla täysin oireetonkin, vaikka yleensä siihen liittyykin rajut oireet:kuumeilu, kutina, kirvely ja ne nesterakkulat. Mut kun niitä rakkuloita ei ole minulla ikinä ollut, niin....

Ja selvis sekin, että monesti herpestartuntaa ei edes heti älyä ja monesti lääkärit ja henkilö rinnastavat sen hiivatulehdukseen.. Minulla noita hiivatulehduksia on ollut ja paljon, että ehkä minulla sit näin.. No jospa sen lääkärireissun jälkeen olen viisaampi :)

Yhteistyössä