PAPA-koe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensikertalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle se ottaja esitteli kaikki vehkeet kun kuuli että olen ekakertalainen ja selitti mitä tehdään. Näytteet otettiin muutamasta paikkaa. Mulla se kesti kun eivä millään meinanneet saada otettua. Seuraava olikin nopea ja kivuton.

Alkuperäinen kirjoittaja odette:
Pienellä harjalla pyyhkäistään kohdunsuulta näyte. ei kestä kauaa. Emättimeen laitetaan se metallinen härveli mikä gynetutkimuksissa voi olla muutenkin käytössä.

Puulastalla otetaan näyte ensin emättimen takaosasta jonka jälkeen puulastan toista päätä pyöräytetään kohdunsuulla jonka jälkeen harjalla otetaan näyte kohdunkaulasta.

Alkuperäinen kirjoittaja 123456789:
Pienellä harjalla pyyhkäistään kohdunsuulta näyte. ei kestä kauaa. Emättimeen laitetaan se metallinen härveli mikä gynetutkimuksissa voi olla muutenkin käytössä.

Puulastalla otetaan näyte ensin emättimen takaosasta jonka jälkeen puulastan toista päätä pyöräytetään kohdunsuulla jonka jälkeen harjalla otetaan näyte kohdunkaulasta.

siis 3 kertaa?

Alkuperäinen kirjoittaja 123456789:

no näinhän se olikin. sorry

Papa-näyte otetaan edellä kuvatulla tavalla, siihen menee aikaa muutama minuutti. Ensin lääkäri juttelee kanssasi, kysyy oleelliset tiedot esim. viimeisimmät kuukautiset, ja pyytää sinua sitten "pukukoppiin" ottamaan alaosasta vaatteet pois. Käyt makuulle tutkimuspöydälle, lääkäri tarkistaa silmämääräisesti limakalvojen kunnon ja vulvan alueen, laittaa levittimen emättimeen ja ottaa näytteen. Se saattaa vähän nipistää. Sitten lääkäri laittaa kaksi sormea emättimeen ja toisella kädellä tunnustelee vatsan päältä kohdun ja munasarjat. Sitten ultrataan vielä mahdollisesti, jos ei kokeilemalla oikein selviä. Sitten saat pukea.

Alkuperäinen kirjoittaja ffh:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
meeksä ap hoitajalle vai lekuriin? Hoitsu otti vaan sen näytteen.

mitä voiko muka joku hoitaja ottaa papa-kokeen missä niin toimitaan?

Meillä myös terveydenhoitaja otti ehkäisyneuvolassa (joukkotarkastus eli tiettyinä vuosina syntyneet kutsuttiin)

Itse käynyt suht säännöllisesti joka toinen vuosi ja yks kerta pamahti 3 luokkaa. Sitten otettiin koepaloja puolen vuoden välein (2 kertaa). Kolmas jäi tekemättä raskauden takia. Sen jälkeen oli taas normaali 1 luokkaa.
Nyt olis taas aika mennä, edellisestä käynnistä reilu vuosi. En odottele joukkotarkastusaikaa, lienee pari vuoden kuluttua.

Alkuperäinen kirjoittaja ffh:
meeksä ap hoitajalle vai lekuriin? Hoitsu otti vaan sen näytteen.

mitä voiko muka joku hoitaja ottaa papa-kokeen missä niin toimitaan?

Voi, labrahoitsu. Joukkotarkastus oli silleen tk:ssa. En oo kuulukaan ettei voisi muut ku lekuri.

Näin meilläkin eli tk:n joukkoseulonnassa hoitaja ottaa papan.

Eka kerta sattui niin paljon, ettei ottaminen onnistunut. Menin uudestaan kun olin menettänyt neitsyyteni, sitten ottaminen onnistui.

Olen käynyt papassa sairauksien takia kymmeniä kertoja. Joskus sattuu, useinmiten ei. Riippuu ottajasta.

Mulla kans ensimmäinen papa-koe sattuis niin julmetusti. Liekö ollut sitten ottajassa vikaa tai sitten siinä että olin neitsyt. Nykyään se ei satu yhtään. Vihaan vain muuten koko toimenpidettä yli kaiken. Jotenkin todella ällöttävää... Toiset tohtorit sanoo että kandeis käydä parin vuoden välein, toiset sanoo että ei tartte käydä niinkään usein.

menin (ehkäisy)lääkärille hakemaan e pillereitä ja siinä juteltiin. sitten hän sanoi että joo vois ottaa papan myös kun multa ei ole ennemmin otettu :D oli hauska ku yleensä henkisesti valmistaudun tuollasiin(joka kyl pahentaa jännitystä) nii hyvä ku tuli yllätyksenä nii ei kerenny ajattelee mitää. lääkäri oli tosi hyvä kun kokoajan kerto mitä se tekee ja sekin oli yllätys et papa otetaan 3kohasta. ei käynyt kipeää mutta oli hieman epämukavaa. jotenkin kun lähti lääkäriltä nii oli vielä sellane olo et "juma multa otettiin papa" xD. tietoinen rentoutuminen auttoi kun hengittää syvään ja "ei odota sitä nipistystä". tuo rentoutuminen auttaa hammaslääkärissä ja hampaan poraaminen on kyl paljon pahempi ku papan otto :/: D

Yhteistyössä