Papa-luokka 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjälp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjälp

Vieras
Sain tänään vastauksen papa-kokeesta, luokka 3. Mikä järkytys! Tähän asti on ollut aina luokka 1. Olen kärsinyt viime aikoina runsaasta valkovuodosta ja sai epäilemään, että kaikki ei ole kunnossa mutta näin pahan en tilanteen arvioinut olevan. Jatkotarkastus on vasta kahden kuukauden päästä ja jo nyt on mieli täynnä kysymyksiä.

En ole koskaan sairastanut (ainakaan tietääkseni) sukupuolitautia, hiivatulehdusta jne... Kolmenkymmenen vuoden aikana olen ollut vain kahden miehen kanssa joista toinen on nykyinen aviomieheni.

Tämä on varmasti sarjassamme tyhmiä kysymyksiä mutta voisitteko ystävällisesti valaista tietämätöntä papillooma viruksesta ja kondyloomasta (käsittääkseni papa 3 voi viitata juuri näihin). Tarttuuko vain sukupuoliyhdynnässä vai voiko olla kantaja tietämättään? Minkälaisia oireita miehellä ilmenee? Koska papa luokkani oli viimeksi vuosi siten 1, niin olenko saanut mahdollisen tartunnan mieheltäni? Voiko mieheni kantaa virusta neljä vuotta niin ettei se olisi tarttunut minuun aiemmin vai onko mieheni saanut tartunnan toiselta naiselta suhteemme aikana?

Mitä muuta papa 3 voi olla kuin papillooma? Mikään hiivatulehdus ei varmaankaan olisi näin vakava luokka!?

Kun olisikin kysymyksessä "vain" jokin sairaus jonka voi hoitaa mutta asia pistää epäilemään myös mieheni uskollisuutta. Olisin todella kiitollinen kaikista vastauksista.

En osaa vastata muihin kysymyksiisi kuin kondylooman tarttumiseen. Olet voinut saada kondylooman jo vuosia sitten jommalta kummalta mieheltä. Tai miehesi on saattanut saada tartunnan jo aikoja sitten. Kondylooma on siinä mielessä v....mainen tauti, ettei sen tarkkaa tarttumisajankohtaa voi varmuudella tietää. Se voi olla oireettomana vuosia ja sitten kuin tyhjästä ilmestyy näkyviä muutoksia. Eli toisin sanottuna kondylooman perusteella ei tarvitse epäillä kumppanin uskollisuutta, koska tartunta on voinut tulla jo paljon ennen kun olette edes tavanneet. Sinullakin on voinut kondylooma olla jo kauan, mutta muutoksia on tullut vasta nyt. Mm kondylooman vuoksi on todella tärkeää huolehtia papassa käymisestä säännöllisesti, koska sen avulla saadaan selville onko solumuutoksia. Hyvin pienta syöpäriskiä lukuunottamatta kondylooma on vaaraton tauti.

Saamastani kondylooman tartunnasta vei 12 vuotta ennenkuin papa näytti kakkosta, siihen asti aina ykköstä. Eli tartunta on voinut tulla teille jommalle kummalle jopa toistakymmentä vuotta sitten ja olla oireeton niinkuin se usein on.

Mulla oli sama juttu tässä kesällä. Ensin oli talvella luokka 2, sitten parin kuukauden päästä tarkastuksessa luokka 3. Nyt elokuussa kävin jatkotutkimuksissa eli tähystyksessä, jossa todettiin, että kaikki on kunnossa. En nyt mene vannomaan, ymmärsinkö asian oikein, mutta:

Viimeisimmän lääkärin mukaan solumuutoksia aiheuttavat monenlaisten papilloomavirusten aiheuttamat tulehdukset eivätkä papilloomaviruksen aiheuttamat solumuukset automaattisesti tarkoita kondyloomaa.

Papilloomavirus on suurimmalla osalla ihmisistä piilevänä elimistössäään. Joskus virus aktivoituu jostain tuntemattomasta syystä ja aiheuttaa tulehduksia ja siten solumuutoksia. Suurin osa tulehduksista on harmittomia vaikkakin kiusallisia, ne jylläävät aikansa ja häviävät sitten itsestään. Pieni, todella pieni osa viruksista on niitä pahoja, jotka aiheuttavat kohdunkaulansyöpää.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, mutta muista etten todellakaan ole asiantuntija ja nämä "tiedot" ovat vain tulkintoja lääkäreiden puheista. Jos joku tietää paremmin, korjatkoon.

Kiitos kaikille vastanneille :) Asia mikä mietityttää on tuo jatkotarkastus vasta kahden kuukauden päästä. Olisiko hyvä mennä yksityiselle sitä ennen vai voiko tässä "huoletta" odottaa vielä tuon pari kuukautta? (Kolposkopia on varmaan aika hintava tarkastus yksityisellä?!). Kuten edellinenkin kirjoittaja mainitsi oli luokka 2 muuttunut parissa kuukaudessa luokaksi 3. Jos itselläni on joku ärhäkkä muoto joka jo parin kuukauden päästä on luokka 4... Koska tosiaan edellisestä papasta on n. vuosi aikaa, en tiedä missä ajassa luokka on kohonnut kolmoseen. Toivottavasti etenee rauhallisemmin...

Samaa mietin minäkin alkukesästä, kun papa oli hypännyt kakkosesta kolmoseen parissa kuukaudessa. Soitin jo sairaalaan ja kysyin olisiko syytä mennä yksityiselle, mutta rauhoittelivat, että syövän esiasteiden kehittyminen vie kauan ja esiasteiden kehittyminen syöväksi vielä kauemmin, ilmeisesti vuosia. Itse jonotin kolposkopiaan reilut kolme kuukautta.

Tässä asiatietoa cancer.fi:stä:

rtosolututkimuksen solulöydökset luokitellaan perinteisesti seuraavasti:

* L 0: riittämätön tai epäonnistunut näyte
* L I: normaali solukuva
* L II: hyvänlaatuinen solukuvan muutos, joka yleensä aiheutuu tulehduksesta. Uusi näyte on tarpeen 3-6 kuukauden kuluttua tai tulehduksen hoidon jälkeen
* L III: syövän esiasteeseen viittaavia tai luonteeltaan epäselviä solumuutoksia
* L IV: syövän esi- tai varhaisvaiheeseen viittaavia solumuutoksia tai vahva epäily syövästä
* L V: pahanlaatuisia soluja

Se mitään syöpää ole. Mullekin oli järkytys tuo luokka 3 ja vielä tuo "syövän esiasteeseen viittaavia" kuulosti todella pahaenteiseltä. Sitten jokainen jututtamani hoitaja ja lääkäri kuitenkin totesi, että "nämä kolmosluokan muutokset ovat vielä niin lieviä"...

Olen mies ja mulla on kondylooma todettu jo reippaasti yli vuosi sitten. Uuden tyttöystävän kanssa ollaan nyt jo useita kuukausia harrastettu suojattua seksiä (sehän voi tarttua suojauksesta huolimatta) ja hän on tietoinen siitä, että kannan tautia ja kävi testeissä, ja hänellä papa on tuota ykkösluokkaa. Tarkoittaako tämä siis automaattisesti, että hänellä ei ole tartuntaa vai voiko se olla piilevänä hänellä? Ja mikäli hänellä myöhemmin todettaisiin varmasti, että tauti on tarttunut, niin voiko suojauksesta silloin luopua? Ettei tauti mitenkään pahene siitä, että sitä ikäänkuin tartuttaa yhä uudelleen?

Ei tosiaan tarkoita III syöpää, vaan maligni suspecti, eli pahanlaatuinen epiläys. Kerron nyt tämänkin vaikka ihan samasta asiasta ei ole kysmys, minulta otettiin rintarauhaseritteestä papa jonka tulos olis sitten tuo III. Kyseessä oli papillooma joka sitten poistettiin leikkauksella.

Kuinka helposti kondylooma tarttuu? Itselläni todettiin 2kk sitten kondylooma. Olen puolivuotta sitten aloittanut uuden suhteen jossa seksielämä on ollut erittäin hyvää. Nyt pelästyin diagnoosia niin paljon etten enää uskalla harrastaa seksiä. Pelkään tartuttavani viruksen mieheeni. En uskallan käydä ystävien luona saunassa tai uima-altaassa. Olen masentunut ja odotan vain että tauti paranisi. Penslauksesta ei tunnu olevan apua. Näpyt ovat varsin pieniä eivätkä erotu selkeästi. Eivät pahene, eivätkä parane:(Joudunkohan olemaan selibaatissa lopun elämääni?

Alkuperäinen kirjoittaja valkoinen:
En halua pelotella, mutta käsittääkseni papaluokka 3 tarkoittaa syöpää.

Kuinka voit vastata noin sikamaisesti toiselle ihmiselle? Itselläni oli syöpäarvot koholla aika paljon, mutta mitään syöpää ei ollut. Ap:llä on varmasti ihan tarpeeksi paljon miettimistä ja tuskinpa hän noin typerää kommenttia kaipaa. Jos et osaa tuon fiksummin kirjoittaa, niin pidä perkeleen tollo mölyt mahassasi.

Alkuperäinen kirjoittaja kondy:
Kuinka helposti kondylooma tarttuu? Itselläni todettiin 2kk sitten kondylooma. Olen puolivuotta sitten aloittanut uuden suhteen jossa seksielämä on ollut erittäin hyvää. Nyt pelästyin diagnoosia niin paljon etten enää uskalla harrastaa seksiä. Pelkään tartuttavani viruksen mieheeni. En uskallan käydä ystävien luona saunassa tai uima-altaassa. Olen masentunut ja odotan vain että tauti paranisi. Penslauksesta ei tunnu olevan apua. Näpyt ovat varsin pieniä eivätkä erotu selkeästi. Eivät pahene, eivätkä parane:(Joudunkohan olemaan selibaatissa lopun elämääni?

Keneltä epäilet saaneesi kondyloomatartunnan? Mahdollisesti nykyiseltä kumppaniltasi. Voitte jatkaa seksielämää kuten tähänkin asti.

Saunassa ja uima-altaassa kondylooma ei tartu.

En usko nykyiseltä saaneeni vaan ikävä kyllä entiseltä mieheltäni tai yhdenillan jutusta tässä välissä. Olen kuullut että voisi saunassa tarttua. Silloin kun tämä todettiin kävin yksityisellä lääkärillä. Hän ei ottanut edes papaa. Sanoi vaan että tässä resepti, hoida tauti pois. Kun kysyin syövän mahdollisuudesta hän vaan sanoi että ei sinulla mitään syöpää ole. Kamalan ristiriitaista tietoa saa eri paikoista. Puhutaan syövästä,loppuelämän vaivasta ja toisaalla sanotaan että tästä voisi vielä parantua.

Alkuperäinen kirjoittaja kondy:
En usko nykyiseltä saaneeni vaan ikävä kyllä entiseltä mieheltäni tai yhdenillan jutusta tässä välissä. Olen kuullut että voisi saunassa tarttua. Silloin kun tämä todettiin kävin yksityisellä lääkärillä. Hän ei ottanut edes papaa. Sanoi vaan että tässä resepti, hoida tauti pois. Kun kysyin syövän mahdollisuudesta hän vaan sanoi että ei sinulla mitään syöpää ole. Kamalan ristiriitaista tietoa saa eri paikoista. Puhutaan syövästä,loppuelämän vaivasta ja toisaalla sanotaan että tästä voisi vielä parantua.

Kuvauksesi perusteella sinulla on näkyvää kukkakaalimaista kondyloomaa emättimen suulla. Sitä hoidetaan mm. penslaamalla. Kukkakaalimainen kondy on ikävän näköinen, mutta se ei yleensä kehity syövän esiasteeksi.

Kun elimistössä on yksi kondylooma, siellä voi olla toinenkin. Siksi kannattaisi ottaa papa. Kondylooma ei välttämättä näy papassa, mutta pahentuessaan se alkaa vähitellen jättää tulehdusjälkiä ja muita merkkejä papaan.

Useimpien ihmisten elimistöstä kondyloomaa aiheuttavat hp-virukset häviävät 1-2 vuodessa. Siksi normaalisti tyydytään seuraamaan papaa, koska varsinaista parantavaa hoitoa ei ole.

Kondyloomatartunnan kehittyminen (kehittyy vain parista pahemmasta lajista) syöväksi kestää kauan. Joukkoseulonnoilla ja säännöllisillä papa-kontrolleilla pyritään saamaan tartunnat esiin. Seurantaa voidaan tarpeen mukaan tihentää.

Löysin tänne keskusteluun googlettamalla myös papa 3 luokan solumuutoksista. Sain viime maanantaina tiedon tuosta tuloksesta ja kaiken lisäksi olen muutenkin todella uupunut. Pelottaa hirveästi, että mitä sieltä löytyy. En ole ikinä ollut sairaalassa potilaana, paitsi synnyttämässä, joten pelko on sitä suurempi. Olen 34-vuotias yksinhuoltaja ja mulla todettiin kondylooma joskus 10 vuotta sitten. Kondylooman aiheuttamista solumuutoksista lääkäri sanoikin tuon johtuvan. Kunpa lähete nyt tulisi pian. Onneksi menin sentään yksityiselle jo 4.n kuukauden kuluttua papaluokka 2 näytteestä, jossa todettiin jo epäselviä solumuutoksia. Lääkäri sanoi, että voin jo käydä 4 kk.n päästä normaalin 6 kk.n sijaan.
Tsemppiä kaikille muille samassa tilanteessa oleville !

Moikka.. mikä tossa kohdunkaulan syövässä on paranemisprosentti, tietääkö kukaan? Kuuluvatko oireisiin kovat ja epämääräiset vihlovat vatsakivut? Sain lähetteen jatkotutkimuksiin papan tulosten takia. Lääkäri ei puhunut mitään tuosta asteesta minulle, sanoi vain että on muutoksia jotka täytyy gynen katsoa uudestaan ja tutkia lisää. Kiva paniikki nyt sitten päällä kun ei tiedä mistään mitään, eikä aikatauluista mitään. Sen vain, että postissa pitäisi tupsahtaa lähete sairaalaan.. Tuli kyllä niin puun takaa tämä asia, enskesänä häätkin tulossa yms. shokkihoitoa nuorelle ihmiselle:(

Alkuperäinen kirjoittaja fififi:
Moikka.. mikä tossa kohdunkaulan syövässä on paranemisprosentti, tietääkö kukaan? Kuuluvatko oireisiin kovat ja epämääräiset vihlovat vatsakivut? Sain lähetteen jatkotutkimuksiin papan tulosten takia. Lääkäri ei puhunut mitään tuosta asteesta minulle, sanoi vain että on muutoksia jotka täytyy gynen katsoa uudestaan ja tutkia lisää. Kiva paniikki nyt sitten päällä kun ei tiedä mistään mitään, eikä aikatauluista mitään. Sen vain, että postissa pitäisi tupsahtaa lähete sairaalaan.. Tuli kyllä niin puun takaa tämä asia, enskesänä häätkin tulossa yms. shokkihoitoa nuorelle ihmiselle:(

Kun papassa todetaan jotain muutoksia, tehdään jatkotutkimus. Sinulle tehdään poliklinikalla emättimen tähystys eli kolposkopia. Samalla otetaan yleensä koepaloja. Potilaan kannalta se ei poikkea papan ottamisesta. Ei satu.

Tutkimuksen tulosten perusteella päätetään jatkotoimista. Monella jatkotoimeksi riittää seuranta. Osalla tehdään esimerkiksi laserhoito.

Jos käyt säännöllisesti papassa, niin tuskin sinulla syöpää on.

Aikataulu riippuu vähän sairaanhoitopiiristä, mutta eiköhän se jatkotutkimusaika ole kuukauden kuluessa (kuukautisten aikaan ei tehdä).

Jatka rauhallisin mielin häiden valmistelua.

Tsemppiä, sisko! Itselleni tuli papa-tulos 3 hääviikolla muutamia vuosia sitten. Ei ollut mukava häälahja... mutta kaikesta selvittiin.
Kolposkopia ei minulla ollut ihan kivuton ja henkinen järkytys oli aika moinen, ainakin puolet koko asiaa. Sen jälkeen ei saa uida kolmeen viikkoon. Onneksi menin sairaalaan tai pääsin, vasta häämatkan jälkeen. Tämän jälkeen tehtiin laserhoito eli laserilla leikattiin "vioittunut" alue pois ja vielä muutaman viikon kuluttua poltettiin vioittunutta aluetta, koska laserilla ei ollut lähtenyt tarpeeksi.
Kaiken kaikkiaan melko ikävä kokonaisuus, mutta hyvä, että tuli hoidettua. Nyt on ollut puhdas papa tuon episodin jälkeen. Ja jos lapsihaaveet ovat juuri päällä se vaikuttaa hoitomuotoon. Itselläni oli ehdottoman tärkeää saada itseni kuntoon ennen mitään lapsiajatuksia. Voimia ja rohkeutta!

Minulle on myös vuosia sitten tehty Papa lk 3:n takia laserkonisaatio eli sama kuin edellä kerrottiin. Sen jälkeen on ollut kaikki ok.
Hermoilua ja jännitystä vaan oli asian takia pitkään. Sanon kuitenkin, että asia pitää ajoissa hoitaa. Voihan se olla vaarallisen taudin alkuoire, että hoidattaa pitää.

Yhteistyössä