papa luokka II, APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa

Vieras
Pitkä teksti, mutta auttakaa kiitos, jos mitenkään vain osaatte. Tämä neiti on ihan huolesta sekaisin! = (

Kävin siis lopulta ihan itse kyselemässä yksityisen vastaanotolta kesäkuun lopulla otetun papan tuloksia, kun eivät näemmä olleet viitsineet niitä minulle lähettää, vaikka alkujaan näin oli puhe..pistää kyllä niin kiukuttamaan..

Jokatapauksessa, tulos oli II. Lausunnossa lukee seuraavasti:
Yleinen luokitus: Epiteelisoluatypia
Levyepiteeliatypia: Merkitykseltään määrittelemätön atypia, ASC-US
ja úutta näytettä suositellaan 6 kk:n päästä

Se vastaanotolla ollut nainen ei osannut mitenkään tätä selventää, ja soittoaikakin kyseiselle lääkärille on vasta viikon päästä.

ONKO KUKAAN TIETOINEN, MITÄHÄN NUO MEINAA? JA ENNENKAIKKEA, KUINKA HUOLISSAAN TÄSSÄ PITÄISI NYT OLLA?

Olen ymmärtänyt, että papa voi olla II ihan esim. pelkän hiivan taikka bakteeritulehduksen takia. Viikko, pari ennen tuota papaa minulta kuitenkin otettiin nuo kummatkin näytteet tk:ssa, eikä hiivaa löytynyt, ja bakteeriviljelystäkin vain streptokokki, johon sain silloin antibiootit. Silloinen ongelma hävisi sen jälkeen.

Tämä oli siis ensimmäinen papakokeeni, menin gynelle lähinnä mielenrauhan takia. Varsinaisia ongelmia ei ollut, mitä nyt kuukautiskierto hyvin sekaisin, mutta niin minä, kuin kaikki aiemmatkin lääkärit laittaneet sen vain stressin piikkiin (myös tämä gyne).

Pitää myös sanoa, että ikää vasta 19 v, eikä sukupuolitautienkaan mahdollisuutta pitäisi olla, sillä minkäänlaista seksielämää ei ole toistaiseksi vielä ollut.

Olisikohan tuo streptokokki voinut sitten vielä näkyä tuon papan aikaan?

Kuinka muka selviän stressaamatta vielä tämän viikon, ja etenkin siitä puoli vuotta eteenpäin..Pelottaa niin.

Pitkä teksti, mutta auttakaa kiitos, jos mitenkään vain osaatte. Tämä neiti on ihan huolesta sekaisin! = (

Kävin siis lopulta ihan itse kyselemässä yksityisen vastaanotolta kesäkuun lopulla otetun papan tuloksia, kun eivät näemmä olleet viitsineet niitä minulle lähettää, vaikka alkujaan näin oli puhe..pistää kyllä niin kiukuttamaan..

Jokatapauksessa, tulos oli II. Lausunnossa lukee seuraavasti:
Yleinen luokitus: Epiteelisoluatypia
Levyepiteeliatypia: Merkitykseltään määrittelemätön atypia, ASC-US
ja úutta näytettä suositellaan 6 kk:n päästä

Se vastaanotolla ollut nainen ei osannut mitenkään tätä selventää, ja soittoaikakin kyseiselle lääkärille on vasta viikon päästä.

ONKO KUKAAN TIETOINEN, MITÄHÄN NUO MEINAA? JA ENNENKAIKKEA, KUINKA HUOLISSAAN TÄSSÄ PITÄISI NYT OLLA?

Olen ymmärtänyt, että papa voi olla II ihan esim. pelkän hiivan taikka bakteeritulehduksen takia. Viikko, pari ennen tuota papaa minulta kuitenkin otettiin nuo kummatkin näytteet tk:ssa, eikä hiivaa löytynyt, ja bakteeriviljelystäkin vain streptokokki, johon sain silloin antibiootit. Silloinen ongelma hävisi sen jälkeen.

Tämä oli siis ensimmäinen papakokeeni, menin gynelle lähinnä mielenrauhan takia. Varsinaisia ongelmia ei ollut, mitä nyt kuukautiskierto hyvin sekaisin, mutta niin minä, kuin kaikki aiemmatkin lääkärit laittaneet sen vain stressin piikkiin (myös tämä gyne).

Pitää myös sanoa, että ikää vasta 19 v, eikä sukupuolitautienkaan mahdollisuutta pitäisi olla, sillä minkäänlaista seksielämää ei ole toistaiseksi vielä ollut.

Olisikohan tuo streptokokki voinut sitten vielä näkyä tuon papan aikaan?

Kuinka muka selviän stressaamatta vielä tämän viikon, ja etenkin siitä puoli vuotta eteenpäin..Pelottaa niin.

Löydös tarkoittaa lievää muutosta limakalvon pinnalla eli levyepiteeliä on kohdun kaulassa ja siinä on pientä muutosta ja en usko sen olevan vakavaa koska on vain uusi papa puolen vuoden kuluttua. Jos olisi vakavaa niin sinut olisi määrätty lisäkokeisiin. Varsinkin nuorilla tällaiset palautuvat itsestään mutta ilman muuta menet uuteen papaan muutaman kuukauden kuluttua.

Viimeksi muokattu:
Aika paljon googlaillu olen asiaa tänään, ja mielen sainkin aika hyvin jo rauhoittumaan yhdessä välin.

No, nyt iski pelko ja kummastus taas. Äsken vessasta tultuani, istuuduin alas sohvalle, ja ai samperi että vihlas pari kertaa tuolta kohdunkaulan kohdilta, olettaisin.

Muutenkin tänään ja parina aiempanakin päivänä vihlonut vähän tuota alamahaa. Oi voi, onkohan kyseessä sittenkään mitään harmitonta: (

Mistään tulehduksesta ei ainakaan tuossa lappusessa puhuttu, jonka kotiin sain...

Ei todella hätää, odottele rauhassa, sait jo hyvän vinkin. Kai sitä mahaa vihloo, mensujen ja ovulaation aikaan ja muutoinkin. Siellä on niin monta liplaattoria, että voi välillä nipistää.
Ihan huoleti voit odotella tuon puoli vuotta. Järjen tasolla käsittänet. Jos tulehdusoireita alkaa tulla, kipaise sitten kyselemässä.

Ei todella hätää, odottele rauhassa, sait jo hyvän vinkin. Kai sitä mahaa vihloo, mensujen ja ovulaation aikaan ja muutoinkin. Siellä on niin monta liplaattoria, että voi välillä nipistää.
Ihan huoleti voit odotella tuon puoli vuotta. Järjen tasolla käsittänet. Jos tulehdusoireita alkaa tulla, kipaise sitten kyselemässä.

No tosiaan unohtu sanoa, että e-pillereitä oon syönyt kesästä lähtien, eli ei taida ovulaatiostakaan olla kyse..Oisko siellä sitten jotain tulehdusta taas, kai sinne lääkäriin pitäis sitten raahautua jos tämä nyt jatkuu.

Viimeksi muokattu:
turhia! Sinulla on jossain vaiheessa ollut jonkin sortin tulehdus, joka nyt näkyy PAPA:ssa kakkosluokkana. Tuo kontrolli puolen vuoden päästä on rutiinijuttu. Jätä koko juttu mielestäsi ja 6 kuukauden päästä menet uuteen PAPA:an, joka luultavasti näyttää taas 1 luokkaa eli puhdasta.

Siis huoli pois = )!

Lueskelinpa vielä tuota lausuntoa uudestaan, ja yksi kohta alkoi ihmetyttämään, ja jota en tännekään aloitusviestiini ole huomannut kirjoittaa. Jos joku osaisi tuonkin minulle selventää, niin suuret kiitokset.

Lapussa lukee nimittäin noiden aiemmin ilmoittamieni tietojen lisäksi : "epäspesifi levyepiteelisoluatypia portiosivelyssä"

Mitä tuo epäspesifi tuossa siis meinaa, ilmeisesti tuota määrittelemätöntä? Vaan mikä sellaisen aiheuttajana sitten on? Jos kyse olisi hyvänlaatuisista solumuutoksista, niin silloin käsittääkseni puhuttaisiin metaplastisesta atypiasta...Miten näissä muuten ilmoitetaan tulehdukselliset muutokset/jo menneen tulehduksen jättämät muutokset?

Googlettamalla en löytänyt oikein mitään

on määrittelemätön tulehdus, eli sinulla on ollut tulehdus, joka vielä näkyi PAPA:ssa. Kyseessä on esim. antibioottikuurin jälkitila, joka on muuttanut emättimen bakteeritasapainoa hetkeksi. Kuten sanoin, voit unohtaa koko jutun = ).

Yhteistyössä