Papakokeen tärkeydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leikkaus vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leikkaus vai ei

Vieras
Muistathan käydä vuosittain gynellä tutkituttamassa paikat sekä otattamassa papakokeen.
Itsellä löytyi taas kohdunsuulta löydöksiä ja yhdessä endometrioosin ja muiden vuotohäiriöiden johdosta lääkäri suosittelee kohdunpoistoa. Samassa poistuu ongelmainen kohdunsuu.
Ikää on reippaasti yli 40 vuotta ja lapset on tehty.
Silti arveluttaa operaatio.

Kahden vuoden välein käyn, 2-3 vuotta on se suositus jos papa on ollut "puhdas". Mutta liian vähän monet käy, monet käy vaan sen 5 vuoden välein kun kutsu tulee (ja sehän tulee vasta yli 30 ikävuoden täällä), tai ei ollenkaan. :/

Noilla tiedoilla mä kyllä varmaan lähtisin kohdunpoistoon, lapset on tehty ja on tuollaisia ongelmia ja huolettavia löydöksiäkin ollut. Hyvin sitä ilman kohtuakin pärjää :) mulla lähipiirissä kans muutama jolle tehty kohdunpoisto.

Olen kuullut monelta potilaalta, että kohdubpoisto on ollut hyvä asia. Elämänlaatu parantunut. Ei ole itsellä kokemusta, mutta muiden puheiden perusteella voisin siis pitää kannattavana toimenpiteenä.

Nyt sitten vaan odotellaan, miten leikkaus järjestyy. Julkinen puoli ei välttämättä vedä kovin hyvin. Papa-kokeessa on ensimmäisen kerran ollut muutoksia viitisentoista vuotta sitten ja sen takia seuranta vuoden välein. Ilman leikkausta kokeessa testissä on käytävä neljän kuukauden välein. Ajatuskin vakavammasta sairaudesta puistattaa, kun nuorin on vielä alle kouluikäinen. Kiitos vastauksistanne.

Sitä suuremmalla syyllä papaan jos ei oo pitkään aikaan käynyt! Kyllä nykypäivänä löytyy jos jonkinmoiset hoitovaihtoehdot jos jotain löytyy, ja itse pyrin käymään parin vuoden välein. Ens keväänä olis seuraava.
Hpv rokotteen otin joskus aikanaan, en tiedä sit kuinka paljon siitä on hyötyä ollut mut ei oo ainakaan tähän mennessä mitään ollut. ikää tosin 22v, joten ei ny kovin monessa papassa oo käyty.

Yhteistyössä