Papassa cin 3. Kuolenko minä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Edellisen papa-kokeen tulos 3, sain lähetteen kolposkopiaan, jonka diagnosi oli dysplasia gravia Cin 3. Nyt täältä netistä lueskeltuani aiheesta jotkut väittää että diagnoosi on syövän esiaste ja jotkut väittää että se ei ole vielä syövän esiaste, jotkut että on syöpä. En tajunnut siinä paniikissa, kysyä siltä lääkäriltä että mitä tuo diagnoosi tarkoittaa ,, selkokielellä ,, . Onko jollain ollut sama diagnoosi ja oletko kysynyt lääkäriltä mitä se tarkoittaa? Kuolenko minä? Miten tästä etenpäin?

Mulla oli papassa 3 joskus vuosia sitten jonkun tulehduksen seurauksena. Otettiin koepaloja ja seurattiin,mutta ne solumuutokset oli hyvälaatuisia,eli tod.näk just toi tulehdus oli ne aiheuttanut. Kävin kontrolleissa ja tilanne normalisoitui itsestään,nyt papa täysin puhdas ja käyn vaan normaaleissa seulonnoissa iän mukaan kun kutsutaan :)

CIN 3
-Spontaania paranemista voi tapahtua noin kolmanneksella
-Vahvojen esiastemuutosten syöpäriskiksi on arvioitu yli 12 %
-Seulontaikäryhmässä (30–60-vuotiaat) noin 38–60 % CIN 3 -muutoksista kehittyisi hoitamattomina invasiiviseksi syöväksi
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50049

[QUOTE="Vieras";25419280]Edellisen papa-kokeen tulos 3, sain lähetteen kolposkopiaan, jonka diagnosi oli dysplasia gravia Cin 3. Nyt täältä netistä lueskeltuani aiheesta jotkut väittää että diagnoosi on syövän esiaste ja jotkut väittää että se ei ole vielä syövän esiaste, jotkut että on syöpä. En tajunnut siinä paniikissa, kysyä siltä lääkäriltä että mitä tuo diagnoosi tarkoittaa ,, selkokielellä ,, . Onko jollain ollut sama diagnoosi ja oletko kysynyt lääkäriltä mitä se tarkoittaa? Kuolenko minä? Miten tästä etenpäin?[/QUOTE]

Itse sairastin juuri saman ja minulle lääkäri sanoi sen olevan syövän esiaste. Tosin, tästä on jo useampia vuosia aikaa. Solumuutokset olivat niin merkittävät, että minulta leikattiin kohdun nipukka pois.