Syöpäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mii

Vieras
Edellisen papa-kokeen tulos 3, sain lähetteen kolposkopiaan, jonka diagnoosi oli dysplasia moderata CIN2. Sain ajan loop-hoitoon ja kävinkin siellä jo, mutta nyt täältä netistä lueskeltuani aiheesta jotkut väittää että tuo diagnoosi on syövän esiaste ja jotkut väittää että se ei ole vielä syövän esiaste. En tajunnut siinä paniikissa, kun siellä loop-hoidossa olin niin kysyä siltä lääkäriltä että mitä tuo diagnoosi tarkoittaa "selkokielellä". Onko jollain ollut sama diagnoosi ja oletko kysynyt lääkäriltä mitä se tarkoittaa?

Keskivahvat esiastemuutokset (CIN 2, dysplasia moderata) ovat pysyvämpiä kuin lievät.

MEDLINE-haku vuosilta 1966 - 96 englanninkielisistä tutkimuksista 1, joissa Papa:ssa todettua levyepiteeliatypiaa (ASC-US - HSIL) oli seurattu vähintään kuusi kuukautta (vaihteluväli 6 - 79 kuukautta). Yhteensä 15 löydetyistä 81 tutkimuksesta täytti valintakriteerit. Ennen vuotta 1970 julkaistut jätettiin pois. Tutkimuksissa oli yhteensä 27 927 potilasta. Potilaiden jäänti pois seurannasta vaihteli eri tutkimusten välillä (0 - 41 %).

Kahdessa vuodessa ASC-US:n (neljä tutkimusta) progressio HSIL:ksi oli 7.13 % (95 %:n luottamusväli 0.8 % - 13.5 %), LSIL:n (kahdeksan tutkimusta) progressio 20.81 % (95 %:n luottamusväli 6.08 % - 35.55 %). Progressio invasiiviseksi karsinoomaksi kahdessa vuodessa: ASC-US (neljä tutkimusta) 0.25 % (95 %:n luottamusväli 0 - 2.25 %), LSIL (seitsemän tutkimusta) 0.15 % (95 %:n luottamusväli 0 - 0.71 %) ja HSIL (5 tutkimusta) 1.44 % (95 %:n luottamusväli 0 - 3.95 %).

Regressio normaaliksi: ASC-US 68.19 % (95 %:n luottamusväli 57.51 % - 78.86 %), LSIL 47.39 % (95 %:n luottamusväli 35.92 % - 58.86 %) ja HSIL 35.03 % (95 %:n luottamusväli 16.57 % - 53.49 %). Yli puolet ASC-US- ja LSIL-muutoksista palautui normaaleiksi ilman hoitoja. Kun seuranta-aika piteni, niin progressiota HSIL:ksi ja karsinoomaksi tapahtui enemmän.

* Kommentti: ASC-US- ja LSIL-muutoksilla erittäin pieni kehittyä syöväksi. Huomattavaa on, että niissä tutkimuksissa, joissa todettiin eniten invasiivista syöpää, myös potilaita hävisi eniten seurannasta. Toki tarvitaan pidempi seuranta-aika kuin 24 kuukautta, jotta voidaan selvittää todellinen syöpäriski. Lisäksi eri tutkimuksissa erilaiset lähtötilanteet: Papa-muutos kerran - kolme kertaa ennen tutkimuksen aloitusta. Puutteistaan huolimatta tasokas meta-analyysi ja hyvin sovellettavissa Suomeen.

tiitu
Hei, ajattelinpa kertoa omankin tarinani. Eli viime joulukuussa sain papakokeen tulokseksi papa luokka 3( edellisestä papasta oli kulunut noin 2,5 vuotta). No heti seuraavalla viikolla kolposkopia ja tuloksena kondylooma ja dysplasia moderata eli cin2. Pari viikkoa siitä minulle tehtiin laser hoito. Ja puolen vuoden päästä hoidosta olisi pitänyt olla kontrolli. Laser hoidosta oli kulunut neljä kuukautta ja minä olin jo hermoraunio joten oli pakko mennä jo aikaisemmin kontrolliin(kuvittelin että kaikkia muutosalueita ei saatukkaan poistettua jne, laserhoidosta ei saa näytettä patologille). Kolposkopian tehnyt lääkäri kertoi kolposkopian aikana, että kyllä täällä jotain epämääräistä muutosta näkyy jne. tehdäänpä loop hoito. No loop hoito tehtiin ja tulokset kun tuli niin papa luokka 1. Eli siis papa puhdas ei solumuutoksia ei mitään.. ainoastaan tulehdusta joka johtui siitä että kohdunkaula ei ilmeisesti ollut vielä ehtinyt parantua kunnolla.Turhaan siis tehtiin loop hoito. Hoidosta on nyt kulunut noin 5 kuukautta ja kuukauden päästä olisi kontrolli. Päätin että puoli vuotta odotan oli mikä oli! eli ei ainakaan liian aikaisin kannata kontrolliinkaan kiirehtiä..

Toivottavasti saivat kaiken pois. Alkaa jo olemaan aika rasittavaa, kun olen joutunut kolme kertaa kolmen vuoden aikana käymään kolposkopiassa ja nyt olin siinä loop-hoidossa.

Hei, miten sinulle kävi, joka aloitit tämän keskustelun?

Minulla nyt sama tilanne. Ensin papassa lk 3, jonka jälkeen kolkoskopiassa värjäytyi pieni alue valkoiseksi ja otettiin koepalat ja kivulias papa. Nyt sain kirjeen kotiin, että löydetty keskivahva kudosmuutos eli dysplasia moderata.

Lääkärillekin ehdin jo soittaa, joka vakuutteli, että kaikki on hyvin, mutta kyllähän sitä aina silti pelkää ja panikoi. Olisi kiva kuulla joku positiivinen tarina asian tiimoilta! :) Toivottavasti jatko meni sinullakin hyvin.