Papasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vähän pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vähän pelottaa

Vieras
Minulta otettiin synnytyksen jälkitarkastuksen yhteydessä Papakoe. Perjantaina tuli kirje, että luokka III, muttei mitään tulehdukseen viittaavaa.
Nyt odottelen kutsua kohdunsuun tähystykseen ja koepalojen ottoon.

Kysynkin nyt mitä kyseiset muutokset on muille tuoneet mukanaan?
Mitä on löytynyt? Miten on hoidettu? Miten iso riski että se on syöpää???

Tuntuu vaan niin kamalalta ajatella, että mitä jos minulla onkin syöpä.
Minä, joka en koskaan ole sairastanut flunssaa kummempaa. En ryyppää, enkä ole koskaan tupakoinut, suht terveet elintavat on. Nuorehkokin olen, vasta 34. Pelottaa jo etukäteen et jos lapset jää ilman äitiä. :'(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2006 klo 22:29 Vähän pelottaa kirjoitti:
Minulta otettiin synnytyksen jälkitarkastuksen yhteydessä Papakoe. Perjantaina tuli kirje, että luokka III, muttei mitään tulehdukseen viittaavaa.
Nyt odottelen kutsua kohdunsuun tähystykseen ja koepalojen ottoon.

Kysynkin nyt mitä kyseiset muutokset on muille tuoneet mukanaan?
Mitä on löytynyt? Miten on hoidettu? Miten iso riski että se on syöpää???

Tuntuu vaan niin kamalalta ajatella, että mitä jos minulla onkin syöpä.
Minä, joka en koskaan ole sairastanut flunssaa kummempaa. En ryyppää, enkä ole koskaan tupakoinut, suht terveet elintavat on. Nuorehkokin olen, vasta 34. Pelottaa jo etukäteen et jos lapset jää ilman äitiä. :'(
(Niin ja vakituisessa suhteessa on oltu jo 13 vuotta, en ole pettänyt, tuskin mieskään on joten sukupuolitautiakaan ei pitäisi olla.)

Synnytin ensimmöisen lapsen ja siitä asti on ollu papa luokkaa 2.(eli 3vuotta) käyn puolenvuoden välein papakokeessa. On otettu vaikka minkänäkösiä kokeita ja eräskin koe näytti että minulla on se pahempi, kun sitä voi olla hyvää huonoa ja niin sitä huonoa.

Itselläni oli papa synnytyksen jälkeen 2 ja toinenkin papa vielä 2. Nyt otettiin niin oli jo ihan norm. Lääkäri sanoi minulle että usein synnytyksen jälkeen papa on 2 tai 3. Mutta pitäisi sitten muuttua siitä 1. Minulle puhuttiin kanssa koepalan ottamisesta ja jos olisi jotain oluut niin ois tehty jäädytyshoito. Mut nyt ei ainakaan vielä tarvinnut sitä tehdä.

Usein synnytyksen jälkeen papassa on "luokkamuutoksia". Nuorilla useimmiten korjaantuvat itsestään ilman mitään hoitoa. Jos on lk III, kannattaa kolposkopia kuitenkin tehdä. Siinä katsotaan mikroskoopilla kohdun suuta ja emätinta tarkemmin sekä penslataan etikalla. Epäilyttäviltä alueilta otetaan koepala, tämä pikkuisen nippasee. riipuen mikä on koepalan tulos, pääteteään hoito. Jos on "pelkkää" kondyloomaa, kuten hyvin usein on, ei tehdä usein mitään. Jos on pahempia solumuutoksia, niin voidaan tehdä LOOP-hoito eli sähkösilmukkakonsiaatio paikallispuudutuksessa. Tämän jälkeen puolen vuoden kuluttua tehdään uudestaan kolposkopia, usein muutokset ovat täysin korjaantuneet.
Papan tarkoitus on löytyy kohdunkaulakanavan syövän esiasteet ajoissa, jotta ne voidaan hoitaa ennenkuin kehittyvät syöväksi. Papa-seulonnan avulla suomesta on kohdunkaulan syövän esiintyvyys laskenut rajusti. Seulonnoissa kannattaa käydä ja hoidattaa itsensä.

Mulla kans ollut papa ensin 2 ja vuosi sitten oli 3. Nyt on kaks kertaa kolkoskopia (olikohan noin) tehty, eli koepaloja otettu. Ekan tulokset oli ihan ok, nyt oottelen viikko sitten otettujen tuloksia.
Puolen vuoden välein seurataan.
kaverillani oli kohdunkaulansyöpä ja ikää oli tuolloin 27v. Ei se ikää katso, valitettavasti.

Mutta toivotaan meille ja muillekin parempaa onnea matkaan!!

Kiitos vastauksista!! :flower: :flower:
Pahin pelko on jo laantunut ja koitan suhtautua tähän rauhallisesti. Täytyy lähteä siitä olettamuksesta, ettei ole vakavampaa. Toivotaan, että on hormooneista johtuvaa ja jos on jotain ikävää, niin mennään sitten päivä kerrallaan.

Liityn joukkoon harmaaseen. Puoli vuotta sitten otetussa papassa oli ihan lievä solumuutos ja nyt otetussa kontrollipapassa lk II, tulehdus ja kondylooma. Ihan on kaksi seksikumppania elämässäni ollut, tosin vuosi sitten mies vaihtunut että varmaankin sitten niitä peruja tuo tauti. Ottaa aivan sairaasti päähän! Nyt lääkekuuri ja puolen vuoden päästä kontrolli. :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 12:15 Ottaa päähän kirjoitti:
Liityn joukkoon harmaaseen. Puoli vuotta sitten otetussa papassa oli ihan lievä solumuutos ja nyt otetussa kontrollipapassa lk II, tulehdus ja kondylooma. Ihan on kaksi seksikumppania elämässäni ollut, tosin vuosi sitten mies vaihtunut että varmaankin sitten niitä peruja tuo tauti. Ottaa aivan sairaasti päähän! Nyt lääkekuuri ja puolen vuoden päästä kontrolli. :headwall:

Kondylooma voi olla piilevänä vuosia ja sitten laueta jostain syystä.

Itselläni oli samanlainen tilanne kun esikoiseni jälkeen olin laitattamassa ensimmäistä kierukkaani. Pahaa aavistamatta odotin papa-kokeen tulosta olettaen sen olevan lk I ja eikun kierukkaa asentamaan. Tulikin kirje että on lk III ja solumuutoksia ja aika lääkärille. Pelästyin ja järkytyin pahemman kerran, jälkeenpäin olen huomannut toki että ihan turhaan...Kuolemankin ajatukset kävivät mielessä kuten sinullakin. Olin järkyttynyt ja ajatusmaailma meni ihan uusiksi. Pelkäsin etten enää voi harrastaa normaalia seksiä enkä saada lisää lapsia.

No, minusta otettiin koepala ja hoidettiin jäädytyshoidolla, koska oli solumuutoksia, tosin lieviä. Syövän esiasteeksi muutos kuitenkin nimettiin joten se kuulosti hurjalta. Jäädytyshoito tehtiin pari kertaa ja sen jälkeen papa on ollut lk I jo 15 vuoden ajan. Meillä on nyt kolme lasta ja muutokset eivät ole palanneet !! Alussa aina jännitin kontrolli-papa-kokeen tulosta mutta nyt koko asia on täysin unohtunut. Joten kyllä siitä selviää, kuulostaa vakavalta mutta yleensä on helppohoitoinen ja muutokset pysyvät poissa. :hug:

Yhteistyössä